Majitel Lamborghini bez cavyků zaparkoval na stání pro invalidy. Z jeho následného komentáře ovšem mrazí

Jakmile se na nějakém parkovacím místě pro invalidy objeví někdo s drahým autem, začíná peklo. Věci se ale někdy na první pohled jeví jinak, než jaké ve skutečnosti jsou.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz
                   

Začnu malou úvahou. Čím jsem starší, tím více si dnes a denně uvědomuji, že některé věci se zkrátka při detailním pohledu jeví zcela jinak, než se jevily původně. Začnu je vnímat v jiných souvislostech, vidím je v jiném světle a často mi začnou dávat zcela jiný smysl, než když jsem je viděl v celkovém pohledu. Chápu, s mojí původní profesí kameramana by to mělo být samozřejmé. „Totál“ neboli velký celek je jinde než detail. Přesto umí život někdy opravdu hodně překvapit. Pojďme se na jeden takový autíčkářský příklad podívat společně.

Jakmile „na invalidech“ parkuje nějaké lepší auto, mají všichni okamžitě jasno

Nejsem určitě jediný, komu se někdy stalo, že po vystoupení na parkovišti spatřil nějaké to auto „pro horních 10 000“, jak zcela bezostyšně parkuje na místech vyhrazených pro invalidy. A ano, musím se přiznat: párkrát jsem se už také šel podívat, jakou to „ceduličku“ má dotyčný za oknem. Pokud tedy vůbec nějakou. Občas tam pravda něco bylo, někdy i cosi, co vypadalo jako průkaz ZTP pro invalidy. Z barevné kopírky. Ale co v tu chvíli uděláte – mávnul jsem rukou a nechal to být. Fotit si něco a následně pátrat jako detektiv po pravosti se mi opravdu nechce.

Tím spíš mne pak zaujal příběh, který nedávno „prolétl“ celým Internetem. Je na něm vyfocené nádherné Lamborghini Huracán, jak stojí – ano, na místě pro invalidy. A co se dalo čekat, odsuzujících komentářů těch, co mají hned ve všem jasno, byste se nedopočítali. V tomto jsem, přiznám se, poměrně zdrženlivý. Jednak nerad šířím negativní nálady a emoce, byť jedním jediným „hejtem“, jednak často opravdu do poslední chvíle nevíte, jak to celé ve skutečnost je. Nebo také není.

Invalida nemusí nutně jezdit na invalidním vozíku

Stejné to bylo i v tomto případě. Navíc psát někam nějaké negativní „cancy“ jen proto, že si myslím, že někde v Torquay ve Velké Británii (odtud původní příspěvek pocházel) někdo v Lamborghini má nebo nemá stát na nějakém místě, je z České republiky pochopitelně nesmysl. A nejen z České republiky. Stačí, že to „za mne“ udělaly tisíce jiných, dle svého mínění zřejmě ti jediní spravedliví. Nejen je ale zřejmě překvapila reakce, která na všechny ty urážlivé a hanlivé příspěvky přišla.

Na té odpovědi si totiž majitel Hurracánu lehnul před svoje „Lambo“ – a v ruce evidentně drží modrý průkaz ZTP a na obou nohou má protézy. Aha. Tak to možná mnohým „sklaplo“. Zastydí se aspoň trochu? Možná. Omluví se většina z nich? Tak o tom opravdu vážně pochybuji. Spíš se v nich probudí ona maloměšťanská závist a pochybnosti ve stylu „kde na to Lambo s těmi protézami asi mohl vydělat? Ve fabrice těžko“. No, to mají celkem pravdu. Na Huracán se ve fabrice vydělává opravdu špatně. Na šestou „do Kolbenky“? Ale kdeže.

Musí každý invalida jezdit ve Fabii, aby plebs nemusel závidět?

Proč by ale vlastně někdo s protézami nemohl jezdit v Lamborghini? Co když jde o úspěšného byznysmena, IT tvůrce nebo zkrátka jen někoho, kdo si vydělal (nebo třeba zdědil) dostatečnou sumu peněz na to, aby si podobné auto mohl dopřát? A je úplně jedno, kdy (a jak) se mu jeho handicap stal. Zkrátka jezdí Huracánem. A parkuje „na invalidech“. Dokáže to masa závistivých a omezených jedinců pochopit? Dokáží pochopit, že invalida nemusí nutně jezdit ve Fabii? Co myslíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články