Kia přichází s novým SUV, Češi už se řadí do fronty. A moc dobře vědí proč – až ho uvidíte, pochopíte

Jeden z nejoblíbenějších modelů korejské automobilky KIA právě přijíždí ve své nové verzi. Podle zveřejněných parametrů a fotografií by nejen Škodě mohla přibýt vážná konkurence.

i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií
                   

Pokud bych měl jmenovat jeden jediný model od KIA, který je pro tuto značku klíčový na našem trhu a ke kterému si Češi vybudovali opravdu velmi silný vztah, byla by Sportage na jednom z předních míst, pokud ne úplně první. Ano, tak trochu zakladatel „rodinné linie“ kompaktních SUV u korejského gigantu si chytře ponechal svoje původní jméno a spolu s další a další generací jen dokazuje, proč je na trhu tak mimořádně oblíbený. Nový model má všechny předpoklady, aby na úspěchy navázal. Pojďme se na něj nyní podívat společně.

První Sportage byla opravdu velmi nenápadným autem

Nemohu přitom zapomenout na okamžik, kdy jsem Sportage první generace spatřil poprvé. Ano, bylo to takové malé zakulacené „cosi“ s nevýrazným designem, ale o to zajímavějšími proporcemi. Psaly se „devadesátky“ a malých čtyřkolek bylo na trhu jako šafránu. A když jste zvyklí v této kategorii vídat v podstatě jen Nivu nebo (velmi old -schoolové) ARO 10, pak vás Sportage překvapí. Zejména když má po celé karoserii samolepky 4×4 a na pátých dveřích rezervní kolo ve stylu „velkých off-roadů“.

Hezčí auto Češi neviděli: Nová Kia předběhla Škodu Octavii o dekádu, chtějí ji všichni. Národní sen, nic lepšího už nebude

Se Sportage jezdil tehdy jeden můj známý, jinak příznivce Mercedesů S-Klasse, Jaguárů a velkých BMW. Měl v té době jakési nedorozumění s finančním úřadem a potřeboval malinko „zmizet z očí“ a stát se neviditelným. Pro tento účel bylo malé korejské SUV dokonalé, jeho karoserie je opravdu tak nevýrazná, že za minutu ani nevíte, že kolem vás nějaká KIA projela. Což se tedy s dalšími generacemi tohoto modelu naštěstí začalo zlepšovat, to když si KIA vytvořila velmi svébytný, atraktivní designový jazyk.

iZdroj fotografie: KIA

Nejnovější verze pak byla přepracována podle designové filozofie Opposites United, která – podle slov designérů KIA – „propojuje tvary inspirované přírodou s technologickou precizností“. Ano, je to malinko přehnané, jak už hodnocení designérů stran jejich vlastních výtvorů bývá, nicméně je pravdou, že Sportage nyní působí dynamičtěji. Má přepracované nárazníky, světlomety LED Star Map a širší masku Tiger Nose, která navazuje na aktuální trendy značky Kia.

Kompaktní SUV do města i kamkoli jinam

Nová Sportage je přitom s délkou 4 540 mm a rozvorem 2 680 mm relativně kompaktním vozem, s dle mého soudu celkem ideálním poměrem rozvoru k celkové délce, zajišťujícím mimo jiné přijatelné místo na zadních sedadlech. Osobně podobně střižená SUV vidím jako ještě vcelku ideální „městská“ auta, umožňující relativně bezproblémové parkování. Byť dvoudvéřový Smart to pochopitelně není a nebude. Zavazadlový prostor má objem od 587 do 1  776 litrů po sklopení sedadel, což znovu s ohledem na celkovou délku není vůbec špatné.

i

Nová Kia Sportage: Předběhla Škodu i dobu, špičkovější SUV Češi neviděli. Cena i design bourá zažité představy

Pod kapotou můžete mít několik variant pohonu, od čistě benzínové varianty přes několik hybridních verzí až po čistě elektrickou. Mě osobně zaujala právě ta zcela základní zážehová jednotka, benzínová „jedna šestka“ o výkonu 110 kW / 150 koní. S pohonem přední nápravy, manuální převodovkou a za cenu zhruba od 675 000 korun. To mi na vcelku dobře vybavené auto s „dobrým rodokmenem“, navíc velmi dobře vypadající a vyráběné v nedaleké Žilině nepřijde vůbec špatné.

Solidní výbava a téměř 25″ displej za solidní cenu

A co mám na mysli onou velmi dobrou výbavou? Tak například Connected Car Navigation Cockpit (CCnC), který se skládá ze dvou 12,3palcových zakřivených displejů a nového 10palcového head-up displeje (HUD). Samozřejmostí je i Apple CarPlay™ a Android Auto™. Balíček bezpečnostních systémů zahrnuje i automatické brzdění, které rozpoznává chodce a cyklisty. Sportage umí udržovat vzdálenost od vozu před vámi, stejně jako v případě potřeby změnit jízdní pruh.

iZdroj fotografie: KIA

Chápu, že ona první generace Sportage v devadesátých letech opravdu nestála skoro 700 tisíc korun. V základní verzi. Navíc ta první měla paradoxně v základu i pohon všech kol. Na druhou stranu, dnes je Sportage zcela jiným vozem. A troufnu si tvrdit, že za tyto peníze nabízí adekvátní hodnotu. Jako rodinné auto, jako „mama taxi“, jako univerzál pro všechno. Nikdo soudný by se s takovýmto vozem do terénu nepustil, i chybějící 4×4 mi tedy nepřijde jako zásadní problém. Navíc jej pořád můžete mít v některé z vyšších verzí. Ostatně, jak to vidíte? Jaké máte zkušenosti s korejskými vozy (vyráběnými v Čechách a na Slovensku) právě vy?

Galerie

Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články