Hezčí auto Češi neviděli: Nová Kia předběhla Škodu Octavii o dekádu, chtějí ji všichni. Národní sen, nic lepšího už nebude

Nejnovější přírůstek do rodiny KIA se nese ve znamení designově mimořádně zdařilé karoserie. A jako bonus má pod kapotou pouze spalovací motory, tleskáme.

i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
Dalších 11 fotografií
Dalších 11 fotografií
                   

Pokud si, stejně jako já, pamatujete dobu, kdy se Korejci učili stavět automobily (a není to popravdě zas tak dávno), tedy časy, kdy jsme mohli na silnicích vídat přeznačkovaný Opel Kadett jako Daewoo a další „perly“, musíte být z dnešních korejských modelů u vytržení. Stejně jako já. Korejská dvojčata KIA a Hyundai předvádí smršť toho nejlepšího, co si v dané kategorii často můžeme dopřát, byť už to mnohdy bude jen elektrické. Naštěstí i tady jsou výjimky. A přímo konkurují naší Octavii. Pojďme se na tu novinku podívat společně.

KIA/Hyundai dokázaly bravurně zvládnout klasické vozy i elektromobily

A jakkoli jsou oba její motory jen spalovací bez jakéhokoli „přídavku“ elektřiny (pro nás příznivce klasických motorů jedině dobře), tak speciálně úspěchy obou korejských značek na poli elektromobility zkrátka nemohu, v zájmu objektivity, přejít. Postavit auta jako Ioniq 5, Ioniq 5N nebo Ioniq 6 je totiž jasnou ukázkou toho, jak dalece jsou Korejci ve vývoji i výrobě. Dát tedy „do kupy“ jeden pohledný liftback, ne nepodobný Octavii, nemůže být zas tak těžké.

Test Hyundai Ioniq 5: Elektrický klenot z budoucnosti napěchovaný celou řadou inovativních překvapení

iZdroj fotografie: KIA

A asi ani nebylo. Možná i proto, že pod kapotu se dostala standardní dvoulitrová „atmosféra“ o výkonu 147 koní, případně volitelná, přeplňovaná „jedna-šestka“ o výkonu 190 koní. Přesně takové auto totiž KIA představila na mezinárodním autosalonu v New Yorku. Nazvala jej jednoduše „K4“, což symbolizuje čtvrtou generaci kompaktního sedanu Kia. A jak dodává Steven Center, zástupce KIA America: „Zcela nová K4 podporuje závazek společnosti Kia dodávat sportovní sedany s vyspělou technologií a zvýšeným výkonem.

Mimořádně zdařilý design karoserie se zajímavými prvky

To nezní špatně. S celkovou délkou 4,71 m a šířkou 1,85 m je K4 nejširší a má také největší půdorys v kompaktním segmentu. Standardní, vertikálně orientované LED světlomety a zadní svítilny se inspirují vlajkovou lodí EV9 a vytvářejí výrazné okraje prostřednictvím světelného podpisu v přední a zadní části. Skryté kliky zadních dveří ve sloupku C zase zdůrazňují proporce fastbacku K4 a přitahují pozornost do všech čtyř rohů „natažené“ karoserie s výraznými stylovými proporcemi.

Designové SUV od partičky nejlepších má parametry jako Rolls-Royce, ale stojí jako Škoda. Kdo koupí, neprohloupí

iZdroj fotografie: KIA

Interiér K4 potom dle slov zástupců značky zvyšuje úroveň diskurzu pro celou třídu. Středobodem širokého a rozlehlého kokpitu je kombinované ovládací centrum s digitálním displejem o velikosti téměř 30 palců. To už je opravdu hodně velký „monitor“. Popravdě tenhle článek píšu na starším iMacu s úhlopříčkou 27 palců a je to v podstatě „malá televize“. Nedovedu si představit ještě něco většího v autě. Jakkoli chápu, že KIA displej nemá poměr stran 16:9, ale je výrazně užší.

AI na palubě K4 ve službách řidiče

Dostupný hlasový asistent Kia Connect v interiéru pak nabízí snadný způsob přístupu k různým funkcím vozidla. Kia přitom stále pracuje na vylepšení funkčnosti Kia Assistant o sílu generativní umělé inteligence, aby byla schopna poskytovat informace o mnoha tématech, jako sportovní výsledky, obsah manuálu pro majitele, místní zajímavá místa a mnoho dalšího. Asistent Kia je navržen tak, aby naslouchal doplňujícím otázkám a komunikoval s řidičem konverzačním způsobem.

Pohonné ústrojí K4: Klasika v tom nejlepším slova smyslu

Pod kapotou modelu K4 s pohonem předních kol jsou již zmíněné dvě možnosti pohonu. Standardní 2,0litrový motor produkuje 147 koní a točivý moment téměř 179 Nm, přičemž je sladěn s inteligentně variabilní převodovkou (IVT). Výkonnější 1,6litrový přeplňovaný motor posílá 190 koňských sil a točivý moment 264 Nm prostřednictvím 8stupňové automatické převodovky. Sportovnější balíček doplňují řadicí páky na volantu a sportovní pedály.

Umělá inteligence začala navrhovat první auta. Výsledek? Nemáme slov, posuďte sami

iZdroj fotografie: KIA

Balíček bezpečnostních asistentů zahrnuje vše, co je v roce 2024 již samozřejmostí. K4 nabízí nejnovější sadu Kia ADAS, včetně standardního inteligentního asistenta pro omezení rychlosti (ISLA), asistenta udržování v jízdním pruhu (LKA) a inteligentního tempomatu s funkcí Stop & Go (SCC w/ S&G). Ústředním bodem dostupné asistenční technologie pro řidiče na K4 je Forward Collision Avoidance 1.5 (FCA-1.5), která je navržena tak, aby pomáhala detekovat kolize a předcházet jim.

„Čínská Škoda Octavia“ míří na náš trh. Vypadá famózně, stojí o 1/2 méně a Češi na ni budou stát fronty

iZdroj fotografie: KIA

Z obrázků v galerii je patrné, že K4 se po designové stránce mimořádně povedl, a za zajímavou cenu by dokázal zřejmě nejen Octavii potrápit. Zatím je však potvrzen prodej především pro Ameriku, o Evropě se moc nemluví. Můžeme jen doufat, že KIA přehodnotí názor. O odbyt by tuším nouzi neměla, co říkáte? Z naší ankety vyšlo totiž více než jasné číslo: 100 %. Ano, každý dotázaný vybral odpověď, že hezčího konkurenta Škody Octavie ještě neviděli. Zkrátka ji chtějí všichni. Jde snad o národní sen? Je dost možné, že nic lepšího už nebude.

Galerie

Dalších 11 fotografií
Dalších 11 fotografií

Taky byste ji hned brali?

Diskuze Vstoupit do diskuze
146 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články