Jak uložit pneumatiky na zimu? Když dodržíte základní pravidlo, neřešíte na jaře popraskané bočnice nebo dezén unavený po jedné zimě.
Mechanici se někdy tváří, že skladování pneumatik je banální. Ale kdybyste viděli to množství gum, které se na jaře vrací k uskladnění zničené už po jediné sezóně jen kvůli špatnému uložení, pochopíte, proč má smysl se tímhle „detailem“ vážně zabývat. Není to totiž jen o estetice a pěkném černém lesku. Je to o tvrdnutí směsi, mikroprasklinách, ztrátě přilnavosti a následně i o penězích, které zbytečně mizí za předčasnou výměnu kompletní sady. V redakci AutoŽivě řešíme bezpečnost a tohle se jí přímo týká. Přitom klíč je jednoduchý a nepřekvapivý.
Existuje několik základních pravidel, která je třeba dodržovat
Vlhkost, teplo a UV paprsky jsou nepřítel. Ten, kdo gumy po sezóně jen tak nechá v rohu kotelny, na půdě vedle střešního okna nebo přímo u radiátoru v garáži, doslova zadělává na problémy. Mechanik Tomáš Heras z pražského pneuservisu to popisuje bez okolků: „Ideální je chladnější, stálé prostředí, typicky sklep nebo garáž, kde teplota drží rozumný rámec kolem 10 až 15 °C.“ Ze světla se na pneumatiky nedostává UV záření, které narušuje směs. Tohle nejsou žádné povídačky pro fajnšmekry, ale praxe, která rozhoduje o tom, jestli vám guma vydrží roky, nebo se po zimě tváří jako vysušená podrážka. Jenže dřív, než se řeší místo, musí se zvládnout příprava.
„To je bod, který spousta lidí odflákne,“ říká mechanik Tomáš. „Přesně tady se rodí zbytečný průšvih na příští sezónu.“ Po sezóně je třeba pneumatiky nejdřív opravdu očistit. Neznamená to ostřikovat je agresivní chemií, ale poctivě vodou a jemným kartáčem vymýt bláto, sůl, prach, a hlavně vyšťourat drobné kamínky z dezénu. „Zkontrolujte rovnou stav běhounu,“ dodává expert. Tedy hloubku vzorku a nerovnoměrné opotřebení. Pak přichází krok, který se přeskakuje nejčastěji, nechat je dočista vyschnout.
Velkým nepřítelem pneumatiky je vlhkost, škodí i světlo a teplo
Ne „tak nějak oschnout“, ale doslova bez zbytkové vlhkosti. Voda na povrchu a v záhybech je pozvánka pro plíseň a zatuchlinu, která se ve chvíli, kdy gumu uzavřete, rozmnoží rychleji, než stihnete říct „přezout“. Teprve suché a čisté gumy má smysl balit nebo skládat na místo. Tím se dostáváme k věčné debatě, vakuové pytle. Někdo na ně nedá dopustit, jiní varují. Fakta jsou jednoduchá. Kvalitní vak brání přístupu vlhkosti a vzduchu, tedy hlavním faktorům stárnutí, a současně chrání před prachem, solí a špínou. To je dobrá zpráva.
Horší je, že pokud gumy zavřete, byť s minimální zbytkovou vlhkostí, uvnitř nevětráte nic. A plíseň má ideální líheň, výsledkem je zatuchlý zápach a degradace povrchu. Vakuum tedy funguje skvěle, ale jen v kombinaci s poctivým vysušením, jinak si koledujete o přesný opak toho, co jste chtěli. Ještě důležitější než pytel je samotné místo. Tady platí jednoduché trio: tma, stabilní „spíš chladná“ teplota a sucho. Zapomeňte na kout u okna, kde v zimě pálí slunce, zapomeňte na polici nad kotlem nebo u přímotopu.
Sucho, tma, stabilní teplota ne vysoká, ale ani ne nízká
Sklep, který není vlhký, nebo garáž bez prudkých výkyvů. To je ta správná adresa. UV paprsky gumu pomalu „vysvlékají“ z jejích dobrých vlastností, teplotní šoky pak urychlují stárnutí směsi. Je to trochu jako s vínem, v klidu a stínu vydrží, na rozpáleném parapetu zestárne za víkend. Pak přichází dilema, kterou si mnoho lidí plete. Jak uložit gumy na ráfcích a bez ráfků. Na ráfku platí naležato v „komínku“, tedy horizontálně. Ideálně na čisté podložce. Komín netvořit vyšší než ze čtyř kusů. Víc znamená, že spodní dostává přetíženo a zbytečně se deformuje.
Bez ráfku je to úplně jiná písnička. Je třeba je postavit svisle na běhoun, ne pokládat na sebe. Jak ukládáte pneumatiky vy? Budu moc rád za vaše komentáře dole pod článkem. Při horizontálním uložení bez disku si člověk zadělává na ploché otlaky a deformaci, kterou už pak za jízdy nezachrání. V ideálním světě použijete stojan nebo jednoduchý dřevěný rošt, který dá stabilitu a nechá vzduch proudit okolo. A jednou za čas je lehce pootočíte, aby se guma nezatěžovala pořád stejným směrem. Není to jaderná fyzika.
