Vaše SUV proměníte ve skvělý „obytňák“. Ukázali řešení, které stojí pár Kč – klidně jen na víkend či dovolenou

Prostorné karoserie mnohých SUV se přímo nabízejí k umístění jednoduché vestavby, která z nich rázem udělá malý obytný automobil. Navíc s pohonem všech kol a nízkou cenovkou.

i Zdroj fotografie: Dacia
                   

Nevím, jak to máte vy, ale pro mne byla možnost přespat ve svém autě bez toho, aniž bych si musel pořizovat všechny ty velké jednoúčelové bílé „obludy“, vždy mimořádně atraktivní. Možná proto jsem se již před mnoha lety tolik zamiloval do Multivanu, neb ten právě vcelku komfortní přespání nabízí – a není to obytné auto. Řešení, které vám dnes představím, jde ale ještě o kus dále. A troufnu si tvrdit, že je takřka geniální. A současně levné. Značka ideál? Možná to tak bude. Nenechte se prosit, toto vás tuším zaujme.

Dacia jako průkopník praktických a dostupných řešení

A je s podivem, že to někoho napadlo až nyní. Co naopak není s podivem, že to – do sériové podoby – „dotáhla“ mj. Dacia, která začíná být praktickými, a přitom stále dostupnými vychytávkami v interiérech automobilů již vyhlášená. Existuje sice mnoho nezávislých výrobců, kteří již obytné vestavby do SUV nabízí, nicméně pokud máte Dacii Duster nebo Bigster, jezdíte jen ve dvou a rádi byste zkusili třeba „outdoorový víkend“ s přespáním v autě (případně ve stanu), najdete u Dacie řešení přímo na míru. A za velmi přijatelnou cenu.

iZdroj fotografie: Dacia

Koncept všech těchto vestaveb je přitom prostý: do zavazadlového prostoru vozidla se umístí rozkládací modul tvořený dřevěnou konstrukcí, která po sklopení zadních sedadel vytvoří rovnou plochu pro dvě osoby. V sadě bývá i kvalitní matrace a zásuvkový systém na drobné vybavení – například prostor pro vařič, kanystr nebo úložné boxy na oblečení. Genialita spočívá, jako již nejednou, v jednoduchosti celého systému. Zákazník si zakoupí komponent za zhruba 40 000 korun (Dacia Duster), nasadí jej do svého SUV a může bez příprav kempovat prakticky kdekoliv.

Doba velkých, „přizvednutých“ kombi s pohonem všech kol je pryč

Přiznám se nicméně rovnou, že nemám ani Duster, ani Bigster (a ani o nich neuvažuji, nejsem zkrátka „SUV dítě“), nicméně myšlenka využití poměrně prostorné karoserie (u Bigsteru i bez toho „poměrně“, u něj je prostoru opravdu hodně) mne zaujala a oslovila čistě z praktického hlediska. To stejné jde samozřejmě provést u běžného kombi, i v něj se lze bez problémů vyspat, nicméně u SUV je to celé doplněné možností dojet na místa, na která si s běžným kombi většina z nás pravděpodobně netroufne. A navíc tam ještě přespat.

iZdroj fotografie: Dacia

Ano, k mání (už spíše jako ojetiny) jsou pořád „přizvednutá“ kombi, často s pohonem všech kol a velmi slušnou světlou výškou. I do nich existují obytné vestavby, jenže prodejní výsledky SUV jsou zkrátka neoddiskutovatelné: ta auta jsou momentálně v kursu a koupíte jich nespočet jako nová. Oplastovaná, „adventure“ kombi s pohonem 4×4 už dnes nabízí snad jen Subaru prostřednictvím svého Outbacku. A Mercedes s E-Klasse Terrain. Dokonce ani Audi už nemá Allroad. Škoda, to byl skvělý model, jakkoli to nebylo nikdy levné auto.

Pokud máte SUV a jezdíte hodně do přírody, zkuste spací vestavbu

To ale Duster vcelku je, jeho vrcholné specifikace nabízí v zásadě vše, co člověk od kompaktního SUV očekává, včetně pohonu všech kol (který je u mnoha jeho konkurentů mimo nabídku, musíte se zkrátka smířit s pohonem přední nápravy) nebo úsporných motorů. A pokud si do Dusteru pořídíte spací modul i s malou kuchyňkou, máte rázem o možnost přespání postaráno. Snídaně v trávě s drahou polovičkou? Čerstvá a horká káva s výhledem na údolí? Možná bych si nechal říci. Ostatně, jak to máte právě vy? Lákala by vás proměna vašeho SUV na „terénní obytňák“?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články