Svolávací akce 141 000 aut s dieselovým motorem. Je i vaše na seznamu?Zkontrolujte si to

Svolávací akce nejsou ničím příjemným ani pro motoristy, ani pro výrobce. Jedna z posledních se navíc týká spalovacích motorů v automobilech běžně prodávaných i u nás.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Neuplyne snad ani týden, aby ve statistikách svolávacích a servisních akcí jednotlivých výrobců nepřibyl další „škraloup“ některého z výrobců. Tyto svolávací akce mají dodatečně napravit škody či opomenutí, které vznikly již ve výrobě a unikly přitom všem technologickým i výstupním kontrolám. A přišlo se na ně tedy až v reálném provozu, často na základě zvýšené četnosti oprav ve značkových servisech. Jak je to vůbec v roce 2025 možné? Pojďme se na to každopádně podívat společně.

Půldruhého staletí vývoje spalovacího motoru – a stále chybujeme?

Nevím, jestli jste se (speciálně u závad motorových jednotek) nad tím takto někdy zamýšleli, mně osobně to totiž místy nedá spát. A ptám se: Jak je vlastně možné, že u spalovacího motoru, který je tu s námi hodně přes sto let, se i dnes, s nejmodernějšími konstrukčními a technologickými možnostmi včetně FEM (Final Elements Method neboli metody konečných prvků) může ještě stát, že se nějaký z dílů (nebo konstrukčních celků) nadefinuje a ve finále také vyrobí natolik špatně, že se chyby projeví až v provozu?

Odpověď mi paradoxně dává moje „pracovní bunda“ a pracovní poloshirt, které mi aktuálně visí na ramínku v pokoji. Na obou je napsáno „Volkswagen Sachsen“, a jak občas s ironií sobě vlastní prohodí jeden můj kamarád a současně kolega, v tomto případě opravdu nejde o merch Volkswagenu. Ale jen a pouze o práci. Přičemž v opravdu vypjatých situacích někdy dodává, cituji, „Wirklich scheiße Arbeit“. Překladu asi netřeba. Případně tedy jen toho jemného: „Opravdu nevděčná práce.“

Tým, co hasí problémy. Šetří se totiž úplně všude

On totiž shodou okolností naprosto přesně ví, o čem mluví. Jeho tým má na starosti odhalování případných konstrukčních chyb, které „propluly“ až do výroby, stejně jako eliminaci případných škod. Což mimochodem obnáší i hledání řešení, jak danou součástku nahradit, aby to bylo a) co nejrychlejší a nejlevnější a za b) pokud už majitelé jezdí na svolávací akce do servisů, tak aby to bylo v každém značkovém servisu snadno opravitelné, s co nejkratší časovou dotací na daný úkon.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Což, jak moc dobře vím z mnoha konzultací nad ještě více maléry, je často opravdu výzva. Jak se to ale vůbec může dnes tak často stávat? V době, kdy bych čekal, že třeba na spalovacím motoru bude detailně prozkoumán a navržen naprosto každý detail? Položil jsem tuto otázku i svému příteli a kolegovi současně. Odpověď přišla vzápětí. A byla stejně jednoduchá jako šokující: „Protože všichni chtějí ušetřit každé euro, každý cent. Tlak na cenu je enormní. Všechno se vyrábí poddimenzovaně, někdy až nepochopitelně extrémně. Finále znáš sám.“

A to se navíc kolega a jeho tým pohybuje spíše v oboru elektro, neb obě saské továrny VW, jak ta ve Zwickau, tak v Embdenu, jsou zaměřeny na výrobu elektromobilů. A jestli se i tady šetří? Tak o tom nemějte nejmenší pochybnosti. Mohutně a na každém kroku. Až se někdy divím, že vše zatím víceméně funguje. Ale tento přístup není pochopitelně doménou jen Volkswagenu. Druhý největší evropský koncern Stellantis nyní třeba svolává v Německu přibližně 141 700 dieselových vozů.

Když Francouzi začnou šidit diesely, je už něco hodně špatně

Příčina? Problémy s rozvodovým řetězem, které by v extrémních případech mohly vést k vážnému poškození motoru. Jedná se o vozidla značek Opel, DS, Citroën, Peugeot a Fiat s 1,5l vznětovým motorem Blue HDi od modelových roků 2017 až 2023. Moment? Zrovna Francouzi a zrovna HDi motory, které byly kdysi v zásadě etalonem spolehlivosti? S francouzskou tradicí dieselů Peugeot a Citroen, na které se dalo stavět už od 90. let minulého století? Zní to neuvěřitelně.

iZdroj fotografie: Peugeot

Stellantis přitom varuje, že se řetězy mohou předčasně opotřebovat a v nejhorším případě se mohou přetrhnout. Že by opravdu šetření každého centu až na dřeň? Ano, vypadá to tak. Všechny ty extra přísné emisní (a nejen emisní) normy ve finále vedou k tomu, že už i Francouzi ošidí obyčejný rozvodový řetěz do malého dieselu. Je tohle cesta, po které chceme jít, co myslíte? Jak tyto maléry mimochodem vnímáte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články