Snahy Evropské unie zkomplikovat život majitelům vozidel se spalovacími motory nadále neberou konce. Nejnovější nařízení je toho celkem jasným důkazem.
Nevím, jak to máte vy, ale já jsem v podstatě celý život (až na pár výjimek) vlastnil a užíval vždy auta z druhé ruky. Neboli ojetiny. A jak už to bývá, někdy čistě jen ze zájmu o starší model, jindy z nutnosti vyřešit mobilitu i s omezeným rozpočtem. A nejedno z těch aut bylo starší deseti let, v některých případech by se dnes jednalo už o regulérního veterána. Vadilo mi to? Nikdy. Jenže časy se mění. A Evropská komise bývá v těchto změnách celkem dosti nekompromisní. Pojďme se na jednu takovou nemilou nyní podívat společně.
EU se v honu na „spalovací čarodějnice“ nezastaví před ničím
Neb neutuchající snaha EU/EK o to, abychom všichni postupně přešli na čisté („čisté“) nové elektromobily a všechna naše auta a spalovací motory skončily postupně v lisech a ve vysokých pecích, je hnána tak silným (elektro?)motorem, že se zřejmě nezastaví před ničím. A když to nejde po dobrém, půjde to, jak se říká, po zlém. Čím vám můžeme zase tak trochu zkomplikovat život? Aby vás ten váš starý, nemoderní klasický automobil jednoho dne opravdu přestal bavit a vzdali jste se ho? Víceméně dobrovolně?
No přece technickými kontrolami! To by v tom byl čert (se jménem Bonifác, Bu bu bu bruselský), abyste každoroční kontroly (a jejich důsledky) vydrželi dlouho snášet. Každoroční? Ano, každoroční. U vozidel starších 10 let každoroční. Jak totiž oznámila viceprezidentka pro mobilitu a dopravu EK Adina Vălean, pravidelné roční kontroly budou „praktickým krokem k bezpečnějším, čistším a udržitelnějším silnicím napříč Unií“. Podle interní analýzy EK se starší automobily podílejí na dopravních nehodách až o 40 % častěji než nová vozidla, přičemž často nesplňují ani minimální emisní limity stanovené normami EURO.
STK nyní jednou za dva roky, zanedlouho jednou za rok
A o čem to paní viceprezidentka vlastně mluví? Evropská komise představila již 24. dubna 2025 zásadní návrh, který může změnit pravidla pravidelných technických kontrol v celé Evropské unii. Dokument má, alespoň podle mého názoru, poněkud komplikovaný název – ostatně posuďte sami: „Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council amending Regulation (EU) 2014/45/EU on periodic roadworthiness tests for motor vehicles and their trailers.“
Ano, je to unijní dokument, nemůžeme čekat nic jednoduchého. Na každý pád, v překladu tento „Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení (EU) 2014/45/EU o pravidelných technických prohlídkách motorových vozidel a jejich přípojných vozidel navrhuje zkrátit interval technické prohlídky u vozidel starších než 10 let na jeden rok. To znamená jednu zásadní změnu: pokud je vaše auto starší deseti let, počítejte s „technickou” nikoli jednou za dva roky, ale jednou za rok.
Komisaři snadněji „vyhmátnou“ nefunkční DPF nebo katalyzátor
Jaké jsou důvody? Komise argumentuje především ekologickým přínosem. Častější kontroly mají pomoci rychleji identifikovat vozidla s nefunkčním systémem filtrace pevných částic nebo s vadnými katalyzátory, což podle odhadů každoročně zvyšuje objem emisí CO₂ až o 3 %. Součástí návrhu je i plán na postupné digitalizování technických kontrol – záznamy by měly být automaticky ukládány do centrální databáze EU, čímž se usnadní jejich dohledatelnost při převodu vozidel mezi členskými státy.
Na to asi nelze nic namítat, auta s „vykuchanými” filtry DPF nemají na silnicích opravdu co dělat. Zkrácení intervalu se má týkat především osobních a lehkých užitkových vozidel nad 10 let stáří. Pro nové vozy zůstává zachován současný systém první technické prohlídky po čtyřech letech od uvedení do provozu a následně po dvou letech. Návrh zatím není v platnosti, bude projednáván Evropským parlamentem a Radou EU. Pokud bude přijat bez dalších změn, nové podmínky začnou platit ve všech členských státech přibližně od roku 2027 .
A nám, co máme starší vozy (a že jich v Česku je), přibude o jednu starost navíc. Nebo to vyřešíme (vyřešíte) nákupem nového vozu? Dejte nám schválně vědět do diskuse, co na toto nařízení EU říkáte!


