Žebříček nejporuchovějších aut ukázal vůz z Česka. Reputace uznávané značky klesá, revize odhalila vážný problém

Někdy i automobilka proslulá spolehlivostí svých výrobků udělá chybu a její vozy se dostanou do nelichotivých statistik. Důležité však je, jak se k tomu ve finále postaví.

i Zdroj fotografie: autoscout24.de
                   

Není to tak dávno, co jsem se probíral statistikami spolehlivosti vozů v jednotlivých kategoriích, a zaujal mne přitom jeden dle mého soudu mimořádně zajímavý raport, varující před nespolehlivostí značky, kterou mám naopak zapsanou jako etalon spolehlivosti. A rád o ní také jako o ukázce spolehlivých aut referuji v každém ze svých textů. A nyní by tomu mělo být přesně naopak? Ne, to přece není možné. Někde se musela stát chyba. Pojďme se každopádně na jedno zajímavé selhání podívat společně.

I nejspolehlivější z nejspolehlivějších se někdy malinko zmýlí

A onou „markou spolehlivosti“ samozřejmě nemůže být nikdo jiný než moje oblíbená Toyota. Zahloubal jsem se tedy do textů podrobněji a došel k překvapivému závěru, navíc úzce souvisejícímu s naším Kolínem a tamní továrnou Toyoty. V letech 2020–2022 tak zaznamenaly některé modely Toyoty nejvíce poruch ve své třídě – zejména v segmentu malých vozů (Yaris, Auris/C‑segment), který je běžně hodnocen jako nejspolehlivější. A tyto malé vozy se vyrábí právě v Kolíně.

iZdroj fotografie: Toyota

O co vlastně šlo? Problém se netýká samotného systému hybridního pohonu, který Toyota vyvíjí více než 25 let, ale klasické 12voltové baterie, která napájí palubní elektroniku a zajišťuje start vozidla. Jak konstatoval ADAC, baterie v původním provedení „nedokázala přijímat dostatečný proud při dobíjení“ – zejména při krátkých jízdách ve městě a nízkých dobíjecích režimech kvůli rekuperačnímu systému hybridů. To vedlo k náhlému vybití baterie a neplánovaným zastavením vozu.

Rekuperace u hybridu a 12V se zkrátka musí precizně propočítat

Zjednodušeně řečeno, hybrid si při rekuperacích vzal více proudu, než se původně předpokládalo, a na baterii „již nezbylo“. Podle ADAC pochází až 45 % všech zaznamenaných poruch v roce 2024 právě z oblasti 12V akumulátorů a jejich nabíjecí elektroniky. Na tuto situaci reagovala přímo Toyota Motor Europe tím, že iniciovala tzv. „12‑volt Battery Improvement Program“. Od února 2024 začala v rámci servisní kampaně montovat nové akumulátory s vyšší kapacitou a vylepšenou schopností příjmu proudu. Tyto větší baterie se od listopadu 2024 montují již do výroby a nahrazují starší typ.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Prohlášení Toyoty k situaci ohledně 12V baterií

„Toyota komplexně prozkoumala problematiku 12voltových baterií v rámci komplexního přístupu. V rámci této iniciativy byl optimalizován proces od výroby baterií až po dodání vozidla. To zajišťuje, že naše vozidla jsou zákazníkům dodávána s plně funkčními a nabitými bateriemi. Pro modely Yaris a Yaris Cross jsme v únoru 2024 jako servisní opatření představili novou baterii s výrazně zvýšenou kapacitou udržení proudu. Ta zajišťuje dostatečné nabití baterie, zejména při krátkých cestách. Tato výkonnější baterie se vyrábí od 24. listopadu 2024 a je instalována v obou variantách Yarisu. Kromě toho jsme do služby Connected Service naší aplikace MyToyota integrovali monitorování baterie. Aplikace informuje zákazníky o stavu nabití baterie.“

Což mimo jiné svědčí o tom, že i „mistr tesař se někdy utne“. Ano, nikdo nejsme neomylní, chybovat je lidské a dokonce i tehdy, pokud pracujete pro etalon v oboru spolehlivosti automobilů. Nic jiného než drobná chyba, kterou se podařilo „propašovat“ až do výroby, tohle totiž není. Někdo zkrátka nespočítal zcela přesně to, co si vezme hybrid a jeho „velká baterie“ při rekuperacích a že kdesi v obvodech již nezbyde dostatečná rezerva na to, aby svůj příděl proudu dostala i klasická 12V baterie.

Toyota je péčí o své klienty proslulá. Ani tady tomu nebylo jinak

Nicméně způsob, jak se k celému maléru postavila Toyota, svědčí o jednom: tahle automobilka má zkrátka „fér jednání v krvi“. Od legendární výměny žárovek u Lexusu před desítkami let ve Spojených státech po jakoukoli jinou svolávací akci. Jako by tím chtěla svým zákazníkům říci: „Ano, chyba se stát může, i u nás, jsme taky jenom lidé. Ale chceme, abyste v každém okamžiku věděli, že vám vždy budeme krýt záda.“ A to je něco, co se mi na Toyotě extrémně líbí. Jsou v tomto (a nejen v tomto) skvělí, souhlasíte?

PořadíModel auta Proč v žebříčku?
1Toyota C‑HRNejhorší „pannenkennziffer“: 63,1 poruchy na 1 000 vozidel.
2Toyota RAV4Jeden z modelů značky Toyota s vysokou poruchovostí v posledních statistikách.
3Toyota YarisPatří mezi nejméně spolehlivé malé vozy podle posledních dat.
4Toyota Yaris CrossRovněž se umístil mezi auty s nejvyšší poruchovostí.
5Ford KugaV přehledech nejporuchovějších patří mezi výrazné negativní příklady.
6Ford S‑MAXJeden z mála „evropanů“, který se v aktuálním žebříčku dostal mezi nejhůře hodnocené.
7Opel InsigniaPatří k modelům s relativně vysokou frekvencí poruch podle statistiky ADAC.
8Hyundai IONIQ 5I moderní model s hybridním/elektrickým pohonem má místo mezi poruchovějšími.
9Škoda OctaviaPřekvapivě skončila v seznamu méně spolehlivých, podle aktuálních dat pro rok 2025.
10Mitsubishi OutlanderJedno z mála SUV, které se dostalo do desítky nejporuchovějších modelů.
Zdroj: ADAC
Zdroj: ADAC
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články