Někdy i automobilka proslulá spolehlivostí svých výrobků udělá chybu a její vozy se dostanou do nelichotivých statistik. Důležité však je, jak se k tomu ve finále postaví.
Není to tak dávno, co jsem se probíral statistikami spolehlivosti vozů v jednotlivých kategoriích, a zaujal mne přitom jeden dle mého soudu mimořádně zajímavý raport, varující před nespolehlivostí značky, kterou mám naopak zapsanou jako etalon spolehlivosti. A rád o ní také jako o ukázce spolehlivých aut referuji v každém ze svých textů. A nyní by tomu mělo být přesně naopak? Ne, to přece není možné. Někde se musela stát chyba. Pojďme se každopádně na jedno zajímavé selhání podívat společně.
I nejspolehlivější z nejspolehlivějších se někdy malinko zmýlí
A onou „markou spolehlivosti“ samozřejmě nemůže být nikdo jiný než moje oblíbená Toyota. Zahloubal jsem se tedy do textů podrobněji a došel k překvapivému závěru, navíc úzce souvisejícímu s naším Kolínem a tamní továrnou Toyoty. V letech 2020–2022 tak zaznamenaly některé modely Toyoty nejvíce poruch ve své třídě – zejména v segmentu malých vozů (Yaris, Auris/C‑segment), který je běžně hodnocen jako nejspolehlivější. A tyto malé vozy se vyrábí právě v Kolíně.
O co vlastně šlo? Problém se netýká samotného systému hybridního pohonu, který Toyota vyvíjí více než 25 let, ale klasické 12voltové baterie, která napájí palubní elektroniku a zajišťuje start vozidla. Jak konstatoval ADAC, baterie v původním provedení „nedokázala přijímat dostatečný proud při dobíjení“ – zejména při krátkých jízdách ve městě a nízkých dobíjecích režimech kvůli rekuperačnímu systému hybridů. To vedlo k náhlému vybití baterie a neplánovaným zastavením vozu.
Rekuperace u hybridu a 12V se zkrátka musí precizně propočítat
Zjednodušeně řečeno, hybrid si při rekuperacích vzal více proudu, než se původně předpokládalo, a na baterii „již nezbylo“. Podle ADAC pochází až 45 % všech zaznamenaných poruch v roce 2024 právě z oblasti 12V akumulátorů a jejich nabíjecí elektroniky. Na tuto situaci reagovala přímo Toyota Motor Europe tím, že iniciovala tzv. „12‑volt Battery Improvement Program“. Od února 2024 začala v rámci servisní kampaně montovat nové akumulátory s vyšší kapacitou a vylepšenou schopností příjmu proudu. Tyto větší baterie se od listopadu 2024 montují již do výroby a nahrazují starší typ.
Prohlášení Toyoty k situaci ohledně 12V baterií
Což mimo jiné svědčí o tom, že i „mistr tesař se někdy utne“. Ano, nikdo nejsme neomylní, chybovat je lidské a dokonce i tehdy, pokud pracujete pro etalon v oboru spolehlivosti automobilů. Nic jiného než drobná chyba, kterou se podařilo „propašovat“ až do výroby, tohle totiž není. Někdo zkrátka nespočítal zcela přesně to, co si vezme hybrid a jeho „velká baterie“ při rekuperacích a že kdesi v obvodech již nezbyde dostatečná rezerva na to, aby svůj příděl proudu dostala i klasická 12V baterie.
Toyota je péčí o své klienty proslulá. Ani tady tomu nebylo jinak
Nicméně způsob, jak se k celému maléru postavila Toyota, svědčí o jednom: tahle automobilka má zkrátka „fér jednání v krvi“. Od legendární výměny žárovek u Lexusu před desítkami let ve Spojených státech po jakoukoli jinou svolávací akci. Jako by tím chtěla svým zákazníkům říci: „Ano, chyba se stát může, i u nás, jsme taky jenom lidé. Ale chceme, abyste v každém okamžiku věděli, že vám vždy budeme krýt záda.“ A to je něco, co se mi na Toyotě extrémně líbí. Jsou v tomto (a nejen v tomto) skvělí, souhlasíte?
| Pořadí | Model auta | Proč v žebříčku? |
|---|---|---|
| 1 | Toyota C‑HR | Nejhorší „pannenkennziffer“: 63,1 poruchy na 1 000 vozidel. |
| 2 | Toyota RAV4 | Jeden z modelů značky Toyota s vysokou poruchovostí v posledních statistikách. |
| 3 | Toyota Yaris | Patří mezi nejméně spolehlivé malé vozy podle posledních dat. |
| 4 | Toyota Yaris Cross | Rovněž se umístil mezi auty s nejvyšší poruchovostí. |
| 5 | Ford Kuga | V přehledech nejporuchovějších patří mezi výrazné negativní příklady. |
| 6 | Ford S‑MAX | Jeden z mála „evropanů“, který se v aktuálním žebříčku dostal mezi nejhůře hodnocené. |
| 7 | Opel Insignia | Patří k modelům s relativně vysokou frekvencí poruch podle statistiky ADAC. |
| 8 | Hyundai IONIQ 5 | I moderní model s hybridním/elektrickým pohonem má místo mezi poruchovějšími. |
| 9 | Škoda Octavia | Překvapivě skončila v seznamu méně spolehlivých, podle aktuálních dat pro rok 2025. |
| 10 | Mitsubishi Outlander | Jedno z mála SUV, které se dostalo do desítky nejporuchovějších modelů. |
