Fiat předběhl dobu o 10 let a představil miniaturní auto: cenovka 239 000 Kč zaskočila trh. Vytvořil nový trend?

i Foto: Fiat
                   

Odvažuji se tvrdit, že malé vozítko od Fiatu, pojmenované příznačně po svém legendárním předchůdci „Topolino”, rozdělí všechny ty, kdož jej spatří, na dva nesmiřitelné tábory. Jedni jej budou milovat a považovat za geniální řešení individuální mobility (resp. individuální ve smyslu 1+1, tedy dvou osob), ti druzí se budou chytat za hlavu, jak je to celé malé, nevýkonné a neperspektivní. Jak je tomu ve skutečnosti, kdo z těchto táborů má pravdu? Pojďme se na tohle mini-mikroautíčko každopádně podívat společně.

Miniaturní autíčko má pro mnohé kouzlo. Pro mnohé ale nikoli

A můžu rovnou začít v mém okolí: jeden z mých známých je ve svých asi 50 letech opravdu velmi dobře situovaný a v zásadě si může dovolit vše, po čem touží. A také plnit přání svých dětí, pochopitelně. Jeho syn tak k 16. narozeninám dostal Citroen Ami, což je de facto přeznačkovaná verze Topolina, s malými designérskými úpravami. Je to pochopitelné, obě značky spadají pod koncern Stellantis. Někdy v létě jsem v něm juniora potkal, se slečnou, pochopitelně, jak jinak.

iZdroj fotografie: Foto: Fiat

Jenže co se od té doby nestalo. Synátorovo vozítko si začal půjčovat jeho otec, a to tak, že čím dál častěji. Jak se totiž vyjádřil v jednom z našich setkání, „do města je to naprosto geniální“. Syn naopak, tak trochu ovlivněn kamarády a spolužáky, netrpělivě vyhlíží 17. narozeniny, až bude moci usednout do „normálního” auta. Ano, chápu. Maličkým Topolinem s výkonem 8 kW a baterií o kapacitě 5,5 kWh slečnu ohromíte opravdu velmi špatně, pokud tedy nemá extra ekologické cítění, případně se nejmenuje Greta či tak nějak podobně.

Topolino znamená v italštině „myška“. To by celkem sedělo

Nemluvě o tom, že některé věci se v takto omezeném prostoru dělají opravdu velmi obtížně. Topolino je totiž opravdu „pidi midi“. Na délku měří jen 2,53 metru, váží necelých 480 kilogramů a má pochopitelně jen dvě sedačky. O pohon se stará maličký elektromotor o výkonu 6–9 kW (8–12 koní) a s točivým momentem 40 Nm. Pravda, vaše elektrokolo bude mít větší točivý moment zcela rozhodně, a pravděpodobně i váš aku šroubovák, co jste si jej omylem koupili v akci v Lidlu a od té doby se na něj práší na skříni.

iZdroj fotografie: Foto: Fiat

Tím spíš je s podivem, jak se Fiatu podařilo z takovéto pohonné soustavy vydolovat maximální rychlost 45 km/h, na kterou navíc toto minivozítko zrychlí za nikterak špatných 10 sekund. Baterie má kapacitu 5,4–5,5 kWh, což postačuje na dojezd přibližně 75 km v městském provozu dle cyklu WLTP. Denní práce a nákupy? Zcela v pohodě. Dobití z domácí zásuvky trvá zhruba 4 hodiny (a nic než střídavý proud Topolino neumí), čili u domu nebo v garáži přes noc zcela bez problémů. Na sídlišti pravda o něco hůře.

Do města neexistuje lepší dopravní prostředek. Praha by si ulevila

Ale abych to dopověděl. Můj známý, jenž Ami synovi tak trochu znárodnil, se totiž do tohoto mikrořešení opravdu zamiloval. „Kámo, do města neexistuje nic lepšího, tak možná ještě původní Smart. Navíc se bavím tím, kolik lidí se za mnou otočí. A nevěřil bys, i kolik bab. A často s úsměvem.“ Ale ano, věřil bych tomu. Ami i Topolino mají opravdu povedený design, možná až trochu animální. A letní verze bez dveří a se stahovací střechou musí být někde ve Středozemí opravdu skvělým dopravním prostředkem.

iZdroj fotografie: Fiat

Navíc, v mnoha zemích je díky své maximální rychlosti považováno za moped a mohou jej tedy řídit i teenageři od 15 let. I u nás Ami/Topolino spadají do kategorie AM. Není tedy náhodou vozítko typu Topolina onou budoucností osobní mobility, v tomto případě tedy dokonce ve dvou lidech? Nedává takovéto mikroauto ve městě větší smysl (vejde se i do mezery mezi auty napříč, podobně jako Smart), než cokoli jiného? Včetně skútru? Jak to vidíte vy? Dejte nám prosím vědět do diskuse pod článkem, vašeho názoru si vážíme!

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články