Dlouhodobé odstavení elektromobilu v režimu téměř prázdné nebo naopak úplně plné baterie není ideální. A to je jen jeden z problémů.
Výkon a spotřeba paliva. Plus jak auto vypadá, jaký má kufr, to u rodinných vozů. Anebo jak rychle jede, jak mu řve výfuk, zase u sportovních aut. To byly parametry, které řidiči řešili a porovnávali mezi sebou. Tedy ještě nedávno. Dnes je to o dojezdu a čase nabíjení. Tedy minimálně u těch, kteří jezdí elektrickými auty. Což my v redakci AutoŽivě úplně nejsme, ale informace jsou to zajímavé, zejména pokud tady máme žebříček aut v rámci určité spolehlivosti. Diskuse o tom, jestli baterie v elektromobilech „odejdou“ po pár letech a z auta se stane drahá neprodejná krabice, se vede prakticky od chvíle, kdy se první moderní elektroauta objevila na silnicích.
Elektromobily jako ojetiny mají stále otevřenou otázku baterie
Čísla z reálného provozu ale začínají takové představy poměrně razantně krotit. Nová švédská analýza ojetých elektrických aut totiž ukazuje, že u naprosté většiny vozů zůstává kapacita trakční baterie překvapivě vysoko i po letech používání. Konkrétně, 8 z 10 ojetých elektromobilů si podle zjištění stále drží více než 90 procent původní kapacity akumulátoru. V praxi by to znamenalo, že kde se dříve malovalo černými scénáři o rychlém úbytku dojezdu a hrozbě nákladné výměny baterie, ukazuje realita spíš střízlivý obrázek. Rozumně navržený a chlazený bateriový systém se chová podstatně lépe, než se ještě před 5 až 10 lety předpokládalo.
Podkladem pro tenhle střízlivější pohled je šetření švédských specialistů. Jejich společnost se zaměřila na 1 300 ojetých elektrifikovaných aut. V součtu šlo o elektromobily a plug‑in hybridy, přičemž čistě elektrických vozů z toho bylo 723 kusů. Právě tahle data možná rozbíjejí zažitou představu, že baterie v elektroautech zásadně degradují během pár let. Potvrzují, že moderní generace techniky je úplně jinde než první vlaštovky z první dekády milénia. V redakci AutoŽivě jsme ale opatrní, v porovnání s miliony vyrobených aut je sedm set exemplářů pod hranicí statistické chyby. Takže asi není doba začít jásat. Ale informace do skládačky je to asi zajímavá.
Auta stará přes deset let mají baterie srovnatelně horší
Důležitým vysvětlením je konstrukce dnešních akumulátorových systémů. Na rozdíl od úplných pionýrů elektromobility už současné modely prakticky bez výjimky používají vodou chlazené bateriové pakety. Ty udržují články v optimálním teplotním okně. Právě stabilní teplota je přitom pro životnost lithium‑iontových článků klíčová. První generace elektroaut se často musela spoléhat na jednodušší vzduchové chlazení, případně měla teplotní management podstatně primitivnější. Dnešní vodou chlazené systémy umí baterii chránit při vysokém zatížení, nabíjení i v extrémních venkovních podmínkách.
Výsledek je zřetelný, i po letech provozu a tisících nabíjecích cyklů se kapacita drží velmi vysoko, u 8 z 10 ojetých elektromobilů nad hranicí 90 procent. Podle studie. Pro kupující ojetin z toho plyne dvojí efekt. Jednak se výrazně snižuje riziko, že se po zakoupení ojetého elektromobilu objeví problém s používáním kvůli „unavené“ baterii a dramaticky sníženému dojezdu. A také to zvedá zůstatkovou hodnotu aut. Protože další zájemce nemusí plánovat astronomicky drahou výměnu akumulátoru. Elektromobily tak i v ojetém stavu už nemusí být vnímány jako sázka do loterie a stávají se mnohem racionálnější volbou.
Některé ojeté vozy mají i po letech baterie s dobrou kapacitou
Samotná švédská analýza zároveň ukazuje, že rozdíly mezi jednotlivými značkami a modely nejsou zanedbatelné. V žebříčku značek s nejlepší délkou života baterií se na prvním místě objevila Kia. Za ní následovalo Audi, na třetím místě byl Opel. Ikona amerického snu? Ta skončila na čtvrté pozici, mluvím samozřejmě o značce Tesla. Pátá skončila značka Mercedes, šesté místo obsadil Peugeot, sedmé je Volvo, osmé BMW. Devátá pozice patří Volkswagenu a desítku uzavírá Škoda.
Výběr ukazuje, že dobré výsledky v oblasti degradace baterie nejsou výsadou jedné konkrétní automobilky nebo jedné země. Ale že klíčovou roli hraje konkrétní technická koncepce, řízení teploty a způsob, jakým výrobci s akumulátorem zacházejí v rámci celého vozu. Ještě konkrétnější obrázek nabídne seznam konkrétních typů, kde se podle analýzy baterie drží v nejlepší kondici. Na špičce objevuje Kia EV6.
Žebříček TOP modelů podle kapacity ojeté baterie
- Kia EV6
- Kia e-Niro
- Tesla Model Y
- Opel Mokka-e
- Mazda MX-30
- Audi Q4 e-tron
- Fiat 500e
- Volvo XC40
- Citroën e-C4
- Volkswagen ID 4
Na druhé příčce stojí Kia e‑Niro, třetí místo patří Tesle Model Y. Na čtvrté se dostal Opel Mokka‑e. Pátá je Mazda MX‑30, šesté místo má Audi Q4 e‑tron, sedmé se podařilo získat Fiatu 500e. Osmá příčka patří Volvu XC40 Recharge, devátá pozice připadla modelu Citroën e‑C4 a desítku uzavírá Volkswagen ID 4. Srovnání ukazuje, že z hlediska dlouhodobé kondice akumulátoru se jeví jedno. Že už není Tesla ten „jediný vysněný etalon“, jak se kdysi jevilo. Ale jeden z několika hráčů v poli, které se rychle profesionalizovalo.
