Konec dálničních známek tak, jak je odjakživa známe. Naši sousedé mění celý systém a my bohužel zaplatíme víc

Éra dálničních známek skončí definitivně. Pro nás, kteří jsme zvyklí na jednoduchost nálepky na skle, to bude velká změna.

i Zdroj fotografie: ÖAMTC
                   

Rakousko se chystá na změnu, která zasáhne každého, kdo někdy projel jeho dálnicemi. A není to žádná kosmetická úprava. Jde o revoluci v pravém slova smyslu. Po desetiletích se totiž loučí s klasickými dálničními známkami. Ty nálepky, které jsme si lepili na čelní sklo. Od roku 2027 má přijít úplně nový systém. Plně automatizovaný, založený na kamerách a sledování každého kilometru. Pro někoho to bude spravedlivější řešení. Pro jiné noční můra. Jedno je ale jisté. Cesta do Alp nebo k moři už nikdy nebude taková jako dřív.

Cesta k moři se prodraží, Chorvatsko je zase o kus dál

Rakousko patří mezi nejvíce projížděné země pro české a slovenské řidiče. Kdo jede na dovolenou do Itálie, Chorvatska nebo třeba do Švýcarska, většinou tudy jede. Teď to znamenalo koupit si dálniční známku. Buď tu klasickou nálepku na čerpací stanici před hranicemi, nebo digitální verzi přes internet. Systém fungoval desítky let. Byl jednoduchý, srozumitelný a všichni ho znali. Teď ale rakouská vláda rozhodla, že je zastaralý a nespravedlivý. A od 1. ledna 2027 ho pro osobní auta do 3,5 tuny úplně zruší. Důvod je prostý. Současný model považují za neférový.

iZdroj fotografie: Pudelek / Creative Commons / CC-BY-SA

Platí totiž stejnou cenu člověk, který projede celé Rakousko z jednoho konce na druhý, i ten, kdo si jen odskočí přes hranice na nákupy. První najede třeba 400 kilometrů, druhý sotva 20. A oba zaplatí stejně. To se má změnit. Nový systém má fungovat na úplně jiném principu. Místo paušálního poplatku za určité období přijde platba podle skutečně najetých kilometrů. A tady začíná ta zajímavá část. Jak to bude v praxi vypadat. Rakousko zavede plně digitální mýtný systém, který bude fungovat na základě kamer a skenování evidenčních čísel vozidel. Nad dálnicemi přibudu stovky nových kamer. Nově zaplatí každý přesně za své kilometry. To zní logicky a férově.

Kdo víc ujede, tak také víc zaplatí, končí jednotná cena

Ale nový systém umožní ještě něco dalšího. Dynamické ceny, jak bylo naznačeno. To znamená, že mýto může být dražší během dopravní špičky nebo naopak levnější v noci. Stejně tak se může cena lišit podle emisní třídy vašeho vozidla. Starší auto s horší emisní normou zaplatí víc. Moderní hybrid nebo elektromobil možná míň. Tady se otevírá prostor pro různé scénáře. Rakousko může motivovat řidiče, aby jezdili mimo špičku. Může zvýhodňovat ekologičtější vozy. Nebo může prostě jen vytáhnout z motoristů víc peněz. A právě tohle je to, co mnoho lidí znepokojuje. Dynamické ceny totiž znamenají, že nikdy dopředu přesně nevíte, kolik zaplatíte.

Dnes si koupíte roční známku a máte klid. Po novém budete platit za každou cestu zvlášť a cena se může měnit podle denní doby, sezóny nebo emisní třídy. Pro někoho je to transparentní a spravedlivé. Pro jiného nepředvídatelné a komplikované. A teď to nejdůležitější. Co to znamená pro nás, Čechy, české řidiče? Pro ty, kdo jezdí do Rakouska jen na krátké trasy, například na zmíněné nákupy nebo na vídeňské letiště, bude nový systém pravděpodobně levnější. Místo desetidenní nebo měsíční známky zaplatíte jen za pár desítek kilometrů. To může být výhodné.

Systém otevírá možnosti pro preferování různých aut a řidičů

Naopak pro ty, kteří využívají Rakousko jako tranzitní zemi na cestě do Itálie, Chorvatska nebo do Alp, se cesta s největší pravděpodobností prodraží. Místo jedné roční známky budete platit za každou jednu cestu. A pokud jedete třeba třikrát do roka k moři a pokaždé najedete 400 kilometrů tam a 400 zpátky, může to vyjít výrazně dráž než dřív. Přesné ceny zatím nejsou známé. Rakousko je teprve stanoví. Ale logika věci naznačuje, že stát nechce na změně prodělat. Spíš naopak. Jak jinak, že? Investice do kamer a IT systému jsou obrovské a někdo je musí zaplatit. A ten někdo budou řidiči. Zavedení takového systému si vyžaduje obrovské investice a přípravy.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě

Rakousko musí v průběhu následujících dvou let vybudovat celou infrastrukturu kamer a vytvořit komplexní IT systém na zpracování plateb. To není jen otázka techniky. Musí se změnit zákony, nastavit pravidla pro vymáhání pohledávek, vyřešit ochranu osobních údajů. Zajistit, aby systém fungoval i pro zahraniční řidiče. Pro nás, motoristy, to znamená, že se musíme připravit na nový způsob placení. Sledovat, jaké budou finální ceny za kilometr. Jedno je ale jisté. Éra dálničních známek v Rakousku se nezadržitelně chýlí ke konci.

Jezdíte do Rakouska?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články