Volkswagen ze supermarketu? Kromě aut přibývá nový sortiment, lidé šílí radostí

Kombinace tradičního pokrmu a známého loga funguje automaticky. Včetně speciálního kečupu, který dotváří celý zážitek a má značku Volkswagen.

i Zdroj fotografie: Volkswagen
                   

Volkswagen je v hlavách většiny lidí spojený s pojmy jako Golf, Passat nebo prostě spolehlivé německé auto. Jenže mimo automobily se paradoxně velkou hvězdou koncernu nestal žádný nový model s LED světlomety a plug in hybridním pohonem. Ale obyčejná klobása. Konkrétně Currywurst z dílen Volkswagenu. Ta v posledních měsících dělá takové prodejní výsledky, že se vedle ní i legendární Passat může cítit trochu v ústraní. A to jejich prodej začal de facto ve stejný rok. V redakci AutoŽivě jezdíme pravidelně do Německa.

Je to kultovní jídlo, nejde jet Německem a nedat si ho k obědu

Není nic romantičtějšího než si dát u Ringu klobásu s typickým kečupem a oranžovým „pudrem“. Je to klasika. Takže to zní skoro absurdně. Jenže čísla mluví jasně, zatímco automobilový průmysl řeší krizi, drahé suroviny, přísnější emisní limity a zpomalující poptávku, v regálech německých supermarketů se nenápadně zrodil hit. Hit, který si zákazníky získal daleko jednodušším způsobem. Dobrým jídlem a šikovně postaveným příběhem.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Grilovaná klobása Currywurst s kari kořením a rajčatovou omáčkou od Volkswagenu není žádná novinka posledního roku. V závodních jídelnách ve Wolfsburgu se podává už dlouhé roky a pro mnoho zaměstnanců je to skoro symbol, něco jako neoficiální maskot značky. Jenže dlouho zůstávala uzavřená za branami továrny a mimo svět aut byla známá spíš jako kuriozita pro zasvěcené fanoušky. To se změnilo ve chvíli, kdy se vedení rozhodlo tuhle firemní specialitu poslat mezi běžné zákazníky.

Kdo ho někdy nejedl, tak jako kdyby ani nebyl v Německu

Udělat z ní regulérní produkt na prodej v obchodech. V době, kdy se mluví o nepříznivých trendech na trhu s novými auty, šlo možná na první pohled o drobnost. Ale právě takové malé kroky někdy ukážou, jak silná značka dokáže být i mimo svůj hlavní obor. Podle oficiálních údajů Volkswagenu se jen za prvních osm měsíců roku 2025 vyrobilo přibližně 4,4 milionu kusů VW Currywurst.

iZdroj fotografie: Volkswagen

To je číslo, které zvedne obočí i lidem, kteří automobilky sledují jen okrajově. Pro srovnání koncern ve stejném období prodal asi 2,3 milionu vozidel. Takže čistě řečí počtu kusů vyhrává klobása nad auty skoro dvě ku jedné. Samozřejmě je fér dodat, že takové porovnání je lehce nadsazené a vlastně trochu nesmyslné.

Jedna klobása rozhodně není totéž jako jedno auto, ale ukazuje to sílu značky ve chvíli, kdy se rozhodne vstoupit do zcela jiného segmentu. Od června je VW Currywurst k dispozici v německých řetězcích potravin Edeka a Netto. Už nejde jen o interní produkt pro zaměstnance. Jde o regulérní zboží pro každého, kdo má chuť vyzkoušet, co se ve Wolfsburgu jí. Prodává se jako hotové jídlo v 170gramovém balení.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

To obsahuje samotnou klobásu spolu s omáčkou a navíc i speciální Volkswagen kečup. Celý koncept je navržený tak, aby stačilo ohřát porci v mikrovlnné troubě a během pár minut mít na stole totéž, co dostanou pracovníci ve fabrice během obědové pauzy. Z hlediska image je to skoro učebnicový příklad, jak propojit automobilovou značku s běžným životem lidí i mimo volant. Zákazník si nekupuje jen masný výrobek, ale trochu atmosféry z továrny, kde vznikl Golf, Passat nebo další modely.

Lidé ho milují a je jisté, že pokrm podtrhuje sílu značky VW

Pro spoustu fanoušků značky může být právě tohle důvod, proč dát v regálu přednost balení s logem VW před anonymní konkurencí. Muž zodpovědný za potravinářskou divizi ve Volkswagenu, Dietmar Schulz, který vede výrobu v rámci VW Service Factory, otevřeně říká jedno. Že současné nasazení v řetězcích je zatím testem, běží jen v některých regionech Německa, ale první výsledky podle něj vypadají velmi dobře. Dodávají týmu dost optimismu, aby v tomto poměrně nečekaném směru pokračovali. Schulz doslova uvádí, že expanze běží dál a cílem je postupně dostat jejich produkty do dalších obchodů po celém Německu.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Takže se z krátkodobého testu může snadno stát dlouhodobá položka v sortimentu, která posílí jak finance, tak mediální obraz firmy. Je ale potřeba říct, že z VW Currywurst se nikdy nestane hlavní pilíř podnikání celého koncernu, auta zůstávají jádrem byznysu, klobása je spíš sympatický doplněk a zároveň připomínka, že i obří automobilka může mít lidskou tvář.

Zvlášť když se dokáže zasmát sama sobě a přiznat, že někdy se největší pozornost upne k výrobku, který nemá ani kola, ani motor. Zajímavé je, že tato klobása se u Volkswagenu vyrábí už od roku 1973. Stejně jako Passat. Nejde tedy o módní výstřelek posledních let, ale o tradici dlouhou více než pět desetiletí, během kterých si ve vnitrofiremním prostředí vybudovala skoro kultovní pověst.

Jíte ho rádi?

Zdroj: Volkswagen
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články