Automobilky dnes nehodnotí auta jen podle emocí nebo image. Rozhodují tabulky, emisní limity, náklady na další vývoj a globální strategie.
Automobilky svou výrobní koncepcí někdy připomínají šachovou partii. Kde se nehraje o figurky, ale o výrobní linky a miliardové investice. Každý model musí mít jasnou roli a přinášet zisk. Jakmile se začne prodávat hůř nebo nezapadá do nové strategie, má prostě smůlu. A přesně to je případ několika známých aut, která do roku 2026 v současné podobě nepřežijí. V redakci AutoŽivě jsme se dívali do křišťálové koule, tedy zkoušeli jsme analyzovat, co bude – bez pokusu o nadsázku – v příštím roce. Některé modely zjevně skončí.
Nejde o radost z práce, ale o byznys. Když nefunguje, je konec
Nejde přitom jen o exotické kousky, které jste na silnici skoro neviděli. V seznamu se objevují i vozy, které ještě před pár lety patřily mezi hvězdy showroomů. Pokud po některém z nich tajně pokukujete, je opravdu čas přestat přemýšlet a jednat. V některých případech vám nepomůže ani dovoz ze zahraničí, protože výroba končí globálně. Změny se začínají projevovat už teď a roky 2025 a 2026 budou v tomto směru hodně bolestivé. Jako první přichází na řadu Audi. Němci podle všeho v roce 2026 ukončí výrobu modelu A7. Tedy velkého sportovního liftbacku vyšší střední třídy.
Alespoň na začátku se to bude týkat Spojených států, kde má tento typ karoserie čím dál těžší pozici. Trh jednoznačně preferuje SUV, a to i v prémiovém segmentu. Spolu s běžnou A7 sjede z montážní linky také ostrá varianta S7. Ta je dnes postavená na 2,9litrovém dvakrát přeplňovaném motoru V6, který nabízí výkon 444 koní. Technicky jde o zajímavé ústrojí, jenže realita prodejů je neúprosná. Zákazníků je málo a flotilové emise přísné. To je kombinace, kterou neustojí ani ikonický liftback. Jedinou výjimkou v celé rodině tak zůstane Audi RS7. Vrcholná verze s výkonem 621 koní ještě minimálně rok ve výrobě vydrží.
Svět chce SUV, dostane tak SUV a ostatní modely skončí
Právě tahle specifikace je totiž vlajkovou image značky. Automobilka si dobře uvědomuje, že podobně extrémní model prodává nejen sám sebe, ale táhne i běžnější verze včetně SUV. Podobný příběh píše BMW. Dlouhodobě šlo o značku, která dokázala vytvořit téměř z ničeho novou kategorii. Typickým příkladem je kupé crossover BMW X4. Když se objevil, působil jako drzý experiment. Vysoká stavba karoserie, zároveň silueta à la kupé. Tohle spojení si našlo své fanoušky a X4 se stala prodejním úspěchem. Jenže zájem postupně opadl. Trh se přesytil, zákazníci se začali dívat po novějších konceptech a design mezitím zestárl.
Výroba BMW X4 se proto zastaví s modelovým rokem 2025. V nabídce ho nahradí nové BMW X2, které sází na čerstvý vzhled a jinak pojatou praktičnost. Další obětí změn strategie se stává řada 8. Do konce roku 2025 skončí výroba BMW řady 8 Coupé i Gran Coupé. Dlouhé elegantní siluety, šestiválce a osmiválce pod kapotou a hodně specifická cílová skupina. Přesně tak by se dal popsat svět osmičkových BMW. Jenže je to svět poměrně úzký. V době, kdy automobilky počítají každé gramové zlepšení emisí i každý ušetřený cent, luxusní kupé bez masovějšího odbytového potenciálu nedává smysl. Mírné otřesy zažívá také BMW XM.
Budoucnost jde směrem k elektřině, ale ani ta to nemá jisté
Tenhle extravagantní model je symbolem toho, kam až se dá hnát kombinace SUV, výkonu a designové exhibice. Čísla v tabulkách ale BMW zchladila. Prodeje jsou slabší, než se původně čekalo. Značka proto přehodnocuje svou strategii. Z nabídky zmizí základní osmiválcová verze V8. Pod kapotu se místo ní nastěhuje přeplňovaný řadový šestiválec s výkonem 476 koní. V praxi to znamená mírný ústup z pozic, ale zároveň pokus dát modelu XM novou šanci. Méně nákladný motor, nižší emise, pořád ale dost výkonu na to, aby auto působilo výjimečně.
Kdo má rád hraničně originální auta, mohl si v posledních patnácti letech všimnout Kia Soul. Kompaktní crossover s hranatou karoserií se objevil už v roce 2009. Měl naprosto svérázný design, který jste si buď okamžitě zamilovali, nebo ho nedokázali vystát. Přesně takové auto ale značka tehdy potřebovala. Soul se stal jedním z nejdostupnějších SUV v nabídce Kia a na mnoha trzích dlouhé roky plnil roli vstupní brány do světa zvýšených aut. Teď mu ale čas neúprosně dochází. Kia Soul ukončí svou existenci v roce 2026. V zákulisí se to dlouho čekalo, protože značka potřebuje prostor pro novější platformy a elektrifikované modely. Na řadě trhů Soul nahradí dvojice Seltos a K4.
Někdy model prostě jen zestárne, jindy o něj trh nemá zájem
Oba vozy míří podobným směrem, ale využívají modernější techniku i bezpečnostní výbavu. Elektrická auta na tom mimochodem nejsou o moc lépe, pokud nesplní očekávání. Mercedes-Benz to poznal na vlastní kůži u modelu EQB. Elektrická verze kompaktního SUV přišla na trh v roce 2021. Vypadalo to logicky. Populární třída SUV, přidali elektromotor, baterii, systémové know how a hotovo. Realita prodaných kusů ve Spojených státech ale nadšení rychle zchladila. Začátek prodeje zklamal a projekt nenabral potřebnou dynamiku. Proto Mercedes-Benz EQB skončí v roce 2026. Nejde jen o jedno auto.
Je to signál, že ani elektromobil jako takový není v bezpečí, pokud v číselných tabulkách nesedí prodeje, marže a náklady. V ohrožení nejsou jen čistě elektrické modely, ale i stylová SUV. Mercedesu totiž hrozí další bolestivé škrty. Modelu GLC Coupé visí nad hlavou reálná hrozba ukončení výroby. Stejný osud zřejmě potká i větší GLE Coupé, které by se mohlo definitivně zastavit od konce roku 2025. Důvody jsou podobné jako u jiných značek. Náklady na vývoj a homologaci dvou podobných karosářských variant jsou vysoké. Zákazník navíc často sahá po jedné „zlaté střední cestě“, takže duplicita přestává dávat smysl.
Bez peněz to nejde, pokles tržeb rovná se konec výroby
Ve hře je proto možnost, že se oba kupé modely sloučí do jednoho společného nástupce. Ten by měl nabídnout to nejlepší z obou světů. Z pohledu nadšence to ale pořád znamená méně rozmanitosti v katalogu. Na prémiový svět kupé hodně tvrdě dopadá i situace u Lexusu. Model Lexus LC500 zatím zůstává ve výrobě. Minimálně nějaký čas ještě přežije. V roce 2026 je naplánovaná modernizace, která má vůz udržet konkurenceschopný. Jenže ne všechny verze dostanou druhou šanci. Hybridní varianta Lexus LC500h bude bez milosti poslaná do historie. Nejde o technicky špatné auto. Jenže poptávka byla omezená a vývoj vyžaduje další investice.
Lexus se proto rozhodl, že bude lepší soustředit síly na jiné projekty. Ještě tvrdší řešení potkalo menší kupé Lexus RC. To se už dalšího roku nedočká. Model je na trhu přibližně deset let. Za tu dobu se z něj ale nestal vysněný hit značky. I přes osobitý design a kvalitní techniku RC nedokázalo zaujmout tolik řidičů, kolik by Lexus potřeboval. Na pověst auta pro fajnšmekry je to málo. Spolu s ním skončí i ostrá verze RC F. Ta přitom patřila mezi poslední poctivé atmosférické požitky s charakterem, který v běžném provozu nepotkáte každý den.
Nic a nikdo si není jistý, žádný model tady nemusí být na věky
Značka Porsche na první pohled vypadá nedotknutelně. Modely 718 Boxster a 718 Cayman si držely stabilní prodeje až do roku 2024. Závěrem článku se obracím k Volvu, to vždy hrálo na jistotu, rozum a bezpečnost. I tady ale přichází konec některých klasických jmen. Časy se mění. Volvo přesouvá svou pozornost na nabídku crossoverů a elektrických vozidel. Portfolio se posouvá k vyšší stavbě karoserie a důrazu na elektrifikaci.
Tradiční kombi se do této strategie už nevejdou. Loučí se tedy nejen konkrétní model, ale celá filozofie, která dříve tvořila tvář značky. Když se podíváte na celý přehled, všimnete si jednoho společného jmenovatele. Mizí modely, které byly buď hodně specifické, nebo už nezapadají do dnešního excelového světa. Pokud se vám některé z těchto aut líbí, může být příští rok poslední šancí získat ho jako nové. A možná tím zároveň kupujete budoucí klasiku, kterou už za pár let nepotkáte na každém rohu.
