Tohle je důležité tlačítko na autorádiu. Je tam, přesto jste ho pravděpodobně nikdy nepoužili. A to je chyba

Méně časů strávených koukáním na displej, méně ťukání do tlačítek a hledání názvů stanic. Jedno stisknutí, a zbytek udělá elektronika.

i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
                   

Možná jste si toho všimli už mockrát. Na panelu autorádia je malé tlačítko s nápisem PTY. Někdy schované mezi ostatními funkcemi. Většina lidí ho nikdy nestiskne. Přitom nejde o žádnou výstřednost, ale o docela chytrou pomůcku, kterou v autě reálně využijete. Stačí vědět, co od ní čekat a kdy po ní sáhnout. Zkratka PTY pochází z anglického výrazu program type, tedy typ programu. Není to název nějakého režimu, ale označení funkce, která je součástí systému RDS. Radio Data System je technologie, která se používá v rámci pásma FM.

Jednoduché tlačítko, jednoduchá funkce, velká úspora času

Jak jsme v redakci AutoŽivě už mnohokrát využili, je za tím to, že vám rádio umí zobrazit nejen frekvenci, ale i název stanice. Název právě hrající písničky, dopravní hlášení nebo informace o typu vysílaného programu. Všechno jde v jednom balíčku spolu s běžným rozhlasovým signálem.

Většina rozhlasových stanic, které dnes chytíte v autě na FM, RDS normálně používá. V rámci tohoto systému posílají i údaj o svém programovém zaměření. Rádio tak dostává informaci, jestli jde o zpravodajskou stanici, hudební kanál s popem, rockem nebo klasickou hudbou, případně o program zaměřený na sport, počasí, kulturu, vědu, náboženství a další žánry.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Právě tenhle údaj se skrývá pod zkratkou PTY. Když stisknete na autorádiu tlačítko označené PTY, rádio s tím umí pracovat dvěma základními způsoby. Buď vám přímo zobrazí typ programu, který aktuálně daná stanice vysílá, nebo otevře nabídku, ve které si můžete zvolit požadovaný typ.

Vyberete například zprávy, sport nebo rock, potvrzení odešlete a přístroj automaticky vyhledá stanici, která tenhle druh programu zrovna vysílá. Nemusíte znát název konkrétního rádia, stačí chtít určitý typ obsahu. V praxi je tahle možnost nejzajímavější na delších cestách. Jedete několik hodin, přejíždíte přes různé regiony a stanice, na které jste zvyklí z domova, mizí někde za horizontem.

Digitální rádio tohle neumí, klasické FM vysílání naopak usnadní

Místo neustálého ladění a zkoušení můžete sáhnout po PTY. Chcete si pustit zprávy. Stisknete tlačítko, zvolíte zpravodajský program a necháte rádio, ať samo najde vhodnou stanici. Nebo naopak máte chuť na rock a je vám jedno, jak se konkrétní rádio jmenuje. Přímo si vyberete rock jako typ programu a zařízení se postará o zbytek.

Tam, kde dřív člověk zkoušel frekvenci po frekvenci, přepínal presety a doufal, že se trefí, můžete dnes nechat část práce na elektronice. Je tu však jedno důležité omezení. Funkce PTY funguje pouze u stanic, které opravdu vysílají RDS data a konkrétně posílají i informaci o typu programu. Pokud některé rádio RDS nepoužívá, autorádio z něj žádný programový typ nedostane. V takové situaci vám tlačítko PTY nepomůže.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Proč? Protože přístroj prostě nemá s čím pracovat. Stejně tak ne každé auto zvládá celou funkci automatického vyhledávání podle PTY naplno. V některých případech tlačítko jen zobrazí aktuální typ programu přijímané stanice. Vidíte tedy třeba „zpravodajství“ nebo „pop hudba“, ale sami už musíte případnou změnu stanice provést ručně. Jinde ale autorádio umí celý proces dotáhnout.

Vyberete typ programu, přístroj projede dostupné frekvence a sám se přepne na stanici, která splňuje zadání. Výsledné chování záleží na konkrétním modelu rádia i na tom, jak výrobce autoelektroniky funkci implementoval. Když se podíváte na technické pozadí, zjistíte ještě jednu důležitou věc. RDS systém se používá výhradně u klasického FM vysílání. Do moderního digitálního DAB nebo do internetových rádií se v téhle podobě nepřenáší.

Nejde o žádnou komplikovanou funkci, pochopí to každý

Pokud tedy přepnete rádio do režimu digitálního příjmu nebo streamování přes mobilní data, tlačítko PTY obvykle přestane mít význam. Ožije až ve chvíli, kdy se vrátíte na klasické FM pásmo. To na první pohled působí lehce staromódně. A za mě je to tak trochu staromódní. V době, kdy mají nová auta dotykové obrazovky, aplikace, on‑line služby a často i vestavěný internet, působí malá zkratka PTY jako relikt minulosti.

Realita je ale jiná. FM rádio je stále rozšířené, spolehlivé. A nezávislé na mobilním signálu. Právě při cestách přes hranice, v horách nebo v odlehlejších oblastech se na něj řidiči stále spoléhají. A přesně tam se z nenápadného tlačítka PTY stává praktická zkratka. 

Používáte ho?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články