Takovou Tatru svět ještě neviděl: nový hasičský speciál bere dech. Češi jásají a konkurence nemá slov

Tahle gigantická bestie projede skalami, bažinou i řekou. Přitom má spoustu unikátních prvků, které z tohoto speciálu dělají dokonalého pomocníka hasičů.

i Zdroj fotografie: Tatra
                   

Nový hasičský gigant Tatra Force představuje tu nemodernější generaci těžkých hasičských vozidel. Přináší do služby hasičům výjimečné technologie, nadstandardní výbavu a schopnost projet vysoce náročným terénem, kde by jiná vozidla vůbec neměla šanci. Zajímavá je i skutečnost, že nový model byl automobilkou Tatra vyvinutý na základě reálných zkušeností a podnětů z praxe českých i zahraničních hasičů.

Základ tohoto mimořádného vozu tvoří robustní podvozek Tatra Force třetí generace s centrální nosnou rourou a výkyvně zavěšenými polonápravami, které zajišťují výbornou průchodnost vozu extrémním terénem a k tomu i vysokou stabilitu tohoto speciálu.

Dvanáctilitr s chytrým huštěním pneumatik

Motor je v tomto případě opravdu pořádný. Tato Tatra disponuje vzduchem chlazeným dvanáctiválcem s objemem 12,7 litru a výkonem 340 kW (přes 462 koní). Automatická převodovka Allison 4500 s hydrodynamickým měničem zajišťuje převod síly nejen na poháněná kola, ale také na požární čerpadlo integrované v podvozku, které je možné použít za jízdy až do rychlosti vozu 10 km/h.​ Maximální rychlost vozu je 110 km/h.

i

Podvozek je elektronicky řízený a jeho součástí je hydraulické natáčení zadní nápravy, která se při rychlosti nad 50 km/h dokáže automaticky vycentrovat a uzamknout. V těžkém terénu pak zadní náprava pracuje nezávisle na předních kolech. O dojezd vozidla do náročných míst je tady postaráno mimo jiné i centrálním huštěním pneumatik, které mění tlak v gumách i v průběhu jízdy. Jak známo snížený tlak v pneumatikách výrazně zvyšuje trakci, a tak může výborně zafungovat v hlubokém sněhu nebo bahně.​

Brutální osvětlení pro operace

Hasičská Tatra Force má skutečně impozantní rozměry. Je dlouhá 7,8 metru, široká 2,6 metru a její výška je téměř 3 metry. Přitom ale dokáže nabídnout průměr zatáčení v podobě 15 metrů, což je spolu s velkými nájezdovými úhly 35° klíč k vynikající ovladatelnosti i v hodně složitém terénu. A to mohou představovat třeba lesní požáry, na které je mimo jiné právě tento vůz dimenzovaný.

Vůz nabízí hasičům využití modulárních držáků hadic, úložné hliníkové prostory pro uložení techniky a nechybí mu ani vysokotlaká hadice dlouhá 60 metrů s hladkým povrchem, která usnadňuje manipulaci při složitých zásazích. Ve voze je k mání úhlová bruska, teleskopické a skládací žebříky a celá řada dalšího vybavení. Osvětlení vozu zahrnuje i LED pásy s celkovým světelným tokem až 40 000 lumenů, osvětlovací stožár a signalizační diody, které slouží k orientaci hasičů v okolí vozu při zhoršené viditelnosti.​

iZdroj fotografie:Tatra

Na tenhle vůz žádný jiný ze záchranářských nemá

Jedním z unikátních prvků výbavy hasičského speciálu od Tatry je jeho částečné dálkové ovládání. Vozidlo je totiž vybaveno speciálním řídicím systémem a širokou sadou senzorů, včetně kamer a radarů, které nejen že zajišťují vyšší bezpečnost posádky, ale díky tomu zvládá vozidlo i tzv. krabí krok. Bez něj by řidič nedokázal v těžkém terénu s vozidlem ani náhodou manévrovat tak přesně.

Hasičský speciál Tatra Force je od začátku navržený do skutečně extrémních podmínek. Dokáže operovat v horských oblastech, na skalnatém i v bažinatém terénu, a dokonce zvládne překonat i vodní překážky až do hloubky 1,2 metru.

Každopádně díky výkonnému motoru, řízenému podvozku, a především vysoce robustní konstrukci se toto vozidlo dostane tam, kde by jiné hasičské vozy vůbec neměly šanci. Vozidlo má velký potenciál pro řešení požárů a záchranných operací ve vysoce těžce přístupných místech, ale navíc se výborně stará i o bezpečnost své posádky. Je to přímo vrcholný predátor mezi záchranářskými vozidly, která jsou k dispozici na našem území.

Jaký na vás udělala dojem nová hasičská Tatrovka?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články