Tahle gigantická bestie projede skalami, bažinou i řekou. Přitom má spoustu unikátních prvků, které z tohoto speciálu dělají dokonalého pomocníka hasičů.
Nový hasičský gigant Tatra Force představuje tu nemodernější generaci těžkých hasičských vozidel. Přináší do služby hasičům výjimečné technologie, nadstandardní výbavu a schopnost projet vysoce náročným terénem, kde by jiná vozidla vůbec neměla šanci. Zajímavá je i skutečnost, že nový model byl automobilkou Tatra vyvinutý na základě reálných zkušeností a podnětů z praxe českých i zahraničních hasičů.
Základ tohoto mimořádného vozu tvoří robustní podvozek Tatra Force třetí generace s centrální nosnou rourou a výkyvně zavěšenými polonápravami, které zajišťují výbornou průchodnost vozu extrémním terénem a k tomu i vysokou stabilitu tohoto speciálu.
Dvanáctilitr s chytrým huštěním pneumatik
Motor je v tomto případě opravdu pořádný. Tato Tatra disponuje vzduchem chlazeným dvanáctiválcem s objemem 12,7 litru a výkonem 340 kW (přes 462 koní). Automatická převodovka Allison 4500 s hydrodynamickým měničem zajišťuje převod síly nejen na poháněná kola, ale také na požární čerpadlo integrované v podvozku, které je možné použít za jízdy až do rychlosti vozu 10 km/h. Maximální rychlost vozu je 110 km/h.
Podvozek je elektronicky řízený a jeho součástí je hydraulické natáčení zadní nápravy, která se při rychlosti nad 50 km/h dokáže automaticky vycentrovat a uzamknout. V těžkém terénu pak zadní náprava pracuje nezávisle na předních kolech. O dojezd vozidla do náročných míst je tady postaráno mimo jiné i centrálním huštěním pneumatik, které mění tlak v gumách i v průběhu jízdy. Jak známo snížený tlak v pneumatikách výrazně zvyšuje trakci, a tak může výborně zafungovat v hlubokém sněhu nebo bahně.
Brutální osvětlení pro operace
Hasičská Tatra Force má skutečně impozantní rozměry. Je dlouhá 7,8 metru, široká 2,6 metru a její výška je téměř 3 metry. Přitom ale dokáže nabídnout průměr zatáčení v podobě 15 metrů, což je spolu s velkými nájezdovými úhly 35° klíč k vynikající ovladatelnosti i v hodně složitém terénu. A to mohou představovat třeba lesní požáry, na které je mimo jiné právě tento vůz dimenzovaný.
Vůz nabízí hasičům využití modulárních držáků hadic, úložné hliníkové prostory pro uložení techniky a nechybí mu ani vysokotlaká hadice dlouhá 60 metrů s hladkým povrchem, která usnadňuje manipulaci při složitých zásazích. Ve voze je k mání úhlová bruska, teleskopické a skládací žebříky a celá řada dalšího vybavení. Osvětlení vozu zahrnuje i LED pásy s celkovým světelným tokem až 40 000 lumenů, osvětlovací stožár a signalizační diody, které slouží k orientaci hasičů v okolí vozu při zhoršené viditelnosti.
Na tenhle vůz žádný jiný ze záchranářských nemá
Jedním z unikátních prvků výbavy hasičského speciálu od Tatry je jeho částečné dálkové ovládání. Vozidlo je totiž vybaveno speciálním řídicím systémem a širokou sadou senzorů, včetně kamer a radarů, které nejen že zajišťují vyšší bezpečnost posádky, ale díky tomu zvládá vozidlo i tzv. krabí krok. Bez něj by řidič nedokázal v těžkém terénu s vozidlem ani náhodou manévrovat tak přesně.
Hasičský speciál Tatra Force je od začátku navržený do skutečně extrémních podmínek. Dokáže operovat v horských oblastech, na skalnatém i v bažinatém terénu, a dokonce zvládne překonat i vodní překážky až do hloubky 1,2 metru.
Každopádně díky výkonnému motoru, řízenému podvozku, a především vysoce robustní konstrukci se toto vozidlo dostane tam, kde by jiné hasičské vozy vůbec neměly šanci. Vozidlo má velký potenciál pro řešení požárů a záchranných operací ve vysoce těžce přístupných místech, ale navíc se výborně stará i o bezpečnost své posádky. Je to přímo vrcholný predátor mezi záchranářskými vozidly, která jsou k dispozici na našem území.
