Růžové SPZ přichází na silnice od roku 2026. Koho se nová povinnost týká a proč zasáhne statisíce aut?

Francie od 1. ledna 2026 přebarví dočasné SPZ na růžovo. Změna se dotkne až 460 tisíc aut ročně a má bránit podvodům. Jak poznáte, jestli se týká i vás?

i Zdroj fotografie: 2538O / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Od 1. ledna 2026 se na evropských silnicích objeví novinka, které si nelze nevšimnout. Francie zavádí růžové registrační značky pro dočasné režimy WW a W garage. Nejde o žádný designový rozmar. Jde o novou podobu provizorních tabulek pro auta v dočasné registraci, která mají být na první pohled rozeznatelná.

Růžové značky od roku 2026: co přesně se mění

Nové tabulky budou mít růžový podklad s černými znaky. U značek v režimu WW bude navíc přímo na pravé straně tabulky vytištěn měsíc a rok konce platnosti dočasného osvědčení.

Rozměry i formát zůstávají stejné jako u dnešních bílých provizorních značek a všechny tabulky, které už byly vydané, zůstanou v provozu až do konce své platnosti. Teprve nové případy se převedou na růžovou.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Růžová se tak od roku 2026 stane novou, jasně rozpoznatelnou barvou pro auta, která jsou na papírech jen dočasně, a právě tady začíná být zajímavé, koho se to ve skutečnosti dotkne.

Jak fungují dočasné registrace WW a W garage

Od roku 2026 platí ve Francii jednoduché pravidlo: všechna nově vydávaná dočasná osvědčení WW a W garage musí být doprovázena růžovými registračními tabulkami.

Stávající bílé provizorní značky mohou zůstat na autě jen do chvíle, než doběhne platnost už vydaného dočasného osvědčení. Pak musí přijít na řadu nové, už růžové.

Certifikát CPI WW, který umožňuje vozidlu v tomto režimu jezdit, je standardně platný 2 měsíce. U některých nových nekompletních vozidel nebo samojízdných zemědělských strojů je platnost 3 měsíce, a lze ji jednou automaticky prodloužit na stejné období.

Poté už musí následovat trvalá registrace. Zavedení růžových tabulek tedy nemění podmínky provozu těchto vozidel, pouze způsob, jak jsou viditelně označená a jak je jejich tabulka napojena na konkrétní platnost.

A právě u toho, kdo všechno dočasné značky používá, začíná být jasné, proč se mluví o statisících aut ročně.

Koho se růžové SPZ skutečně týkají

Změna se reálně dotkne hned několika skupin řidičů a firem. Týká se především:

  • soukromých osob s novými vozy čekajícími na trvalou registraci,
  • dovezených aut v režimu WW,
  • profesionálů v režimu W garage, tedy prodejců, servisů a dalších firem v automobilovém oboru.

V součtu jde podle vládních a mediálních údajů o více než 400 až přibližně 460 tisíc vozidel ročně, která v daném roce jezdí s prozatímní registrací. Běžných trvalých značek na standardních autech se růžová vůbec netýká.

iZdroj fotografie: Foto: Policie ČR / AutoŽivě

Asociace zastupující motoristy, která změnu prosazovala, ji představuje jako nástroj proti podvodům s dočasnými registracemi. Cílem je mimo jiné zabránit tomu, aby poctiví řidiči dostávali pokuty za auta, jež už pod stejným kódem jezdí v rukou někoho jiného.

Ve veřejných textech jsou zdůrazňovány především tyto praktické přínosy, nikoli líčení novinky jako údajné „šikany“. A to ještě není vše, růžová totiž zapadá do mnohem širšího trendu.

Proč růžová: větší dohled a jasnější rozlišení aut

Odpověď na otázku, proč stát zavádí růžové tabulky pro WW a W garage, je jednoduchá. Cílem je, aby byla vozidla v dočasném režimu na silnici na první pohled rozeznatelná.

Nejde jen o policii nebo celní správu. Roli hrají i automatizované kontroly a kamerové systémy, které díky barvě a vyznačenému datu platnosti snáze odhalí auta, jež v dočasném režimu už jezdit nesmějí.

Přidání měsíce a roku konce platnosti přímo na tabulku má umožnit rychlé odhalení vozidel s propadlou dočasnou registrací a zároveň omezit chyby a podvody spojené s opakovaným přidělováním stejných kódů WW různým majitelům.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Barevné značky se tak stávají viditelným symbolem širšího trendu: většího zpřehlednění a dohledu nad provozem vozidel, a to nejen ve Francii.

Český systém to dobře ilustruje. Jinou barvu u nás mají:

  • běžná auta s černými znaky na bílé,
  • historické, zkušební, sportovní a trvale manipulační vozy se zeleným písmem na bílé,
  • zemědělské a pracovní stroje s černými znaky na žlutém podkladu,
  • diplomatická vozidla s modrými znaky na bílé.

V řadě států světa jsou podobně speciálně označena i taxivozidla veřejné dopravy nebo další specifické kategorie, aby bylo už z dálky jasné, v jakém režimu auto jezdí a jakým pravidlům podléhá. Francouzské růžové tabulky do této mozaiky přesně zapadají.

A pro běžného motoristu z toho plyne jedno poučení, které bude v dalších letech stále důležitější.

Co z toho plyne pro řidiče, je více než samozřejmé

Francouzské růžové tabulky pro prozatímní registrace WW a W garage mají usnadnit identifikaci a kontrolu konkrétní skupiny aut, včetně sledování prostřednictvím kamerových systémů. V praxi to znamená méně prostoru pro podvody a větší jistotu, že nesete odpovědnost jen za své vlastní auto, ne za vůz, který kdysi jezdil se stejným kódem.

Pro běžného motoristu to znamená především to, že ve chvíli, kdy si pořizuje nové či dovezené auto nebo spolupracuje s profesionálním prodejcem či servisem, se vyplatí všímat si nejen technických údajů, ale i barvy značky. Ta totiž čím dál častěji rozhoduje o tom, v jakém režimu a jak dlouho může vůz na silnici jezdit.

Pokud nechcete podobné změny minout, vyplatí se sledovat oficiální portály veřejné správy, kde se novinky v dopravě shrnují včetně přesných dat účinnosti. A právě tam se nejdřív dozvíte, jestli příště nepůjde o změnu, která už nebude jen růžová a jen francouzská.

Je růžová v pořádku?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články