Nové obří SUV od Audi se konečně ukázalo veřejnosti. Má skvělý výkon i zrychlení, ale podobu, která mnoho lidí zrovna neoslnila.
Audi (resp. nová značka AUDI pro čínský trh) představilo zcela nový koncept E SUV jako předobraz velkého čistě elektrického SUV, které se dostane do sériové výroby již v roce 2026. Jde o vůz velikosti Audi Q7 či BMW iX s dvojicí elektromotorů o výkonu až 500 kW, dojezdem přes 700 km, ale především velmi specifickým vzhledem.
Vůz primárně cílí na čínský trh, ale odborníci se shodují na tom, že jeho vizualita se zanedlouho promítne do podoby Audin vyráběných i pro Evropu. Tento předpoklad vyvolává mezi motoristy dramatické diskuze. A já sám doufám, že se tak nestane, protože dosavadní podoba moderních vozů Audi byla mimořádně zdařilá.
Velký sterilní monolit
Nové Audi E SUV Concept každopádně minimálně formátem zaujme zákazníky, kteří mají v oblibě skutečně velká SUVéčka. Auto je dlouhé 5 057 mm, široké 2 042 mm, vysoké 1 786 mm a překvapuje i rozvorem v délce 3 060 mm. A to jsou proporce, které slibují hodně komfortní objem vozu včetně jeho zavazadelníku.
Karoserie ovšem působí poměrně monoliticky a díky čistým plochám a poměrně hranatému předku až „krabicoidně“. Přitom právě předek budí největší negativní emoce. A mezi příznivci této značky je často vůz označován jako „mihule“, což designové řešení jeho masky skutečně lehce evokuje. Dalším prvkem, nad kterým se mnozí pozastavují, je absence původního znaku automobilky, který nahradil nápis Audi. Takovou ztrátu identity značky očekával jen málokdo.
Alespoň z boku designově nedráždí
A zatímco ani záď s podobným tvarováním, jaké nese přední maska, není žádná vizuální hitparáda, tak alespoň z boku dokáže E SUV celkem upoutat. Aerodynamické zkosení střechy se zvýrazněnými blatníky a zapuštěnými klikami působí ve své jednoduchosti sportovně a elegantně zároveň. Celkově ale exteriér předvádí sterilitu, kterou bych právě od Audi vůbec nečekal. Kdybych si chtěl pořídit velké SUV, pak se na rovinu přiznám, že tenhle model by to určitě nebyl.
Elektrická nadupaná čtyřkolka
Pojďme se ale podívat, co E SUV Concept nabízí ve smyslu jízdního charakteru. Auto je postavené na platformě Advanced Digitized Platform pro čínskou variaci značky Audi a používá dva elektromotory, každý na jedené nápravě. SUV disponuje pohonem všech kol quattro, což jeho majitelé určitě ocení, a to především v zimě na sněhu.
Agregát nového modelu přináší kombinovaný výkon až 500 kW (tedy 680 koní), baterie má kapacitu 109 kWh s 800V architekturou a vůz umí zrychlit z 0 na 100 km/h za parádních 5 sekund. Výrobce uvádí dojezd dokonce přes 700 km, nicméně odborníci ho v reálu odhadují na maximálně 550 km.
Díky vysokonapěťovému systému má auto podporovat rychlé DC nabíjení, díky kterému má být možné vůz nabít dojezd na vzdálenost až 320 km za pouhých 10 minut. Jestli bude tato prognóza ale reálná, to se teprve uvidí.
Mega displej a nejmodernější asistenti
Detailní fotky interiéru automobilka zatím nezveřejnila, ale podle dostupných informací, které se podařilo redakci AutoŽivě získat, můžeme čekat v kabině velký zakřivený 27palcový displej, který se potáhne přes větší část palubní desky. Sytém infotainmentu Audi OS, který bude pracovat s čipem Snapdragon 8295, by měl být mimořádně rychlý.
Kabina vozu bude pětimístná s důrazem na vysoce komfortní prostor pro pasažéry na zadních sedadlech, která budou mimochodem polohovatelná. Ambientní osvětlení, špičkový audio sytém, automatické parkování a dlouhá řada dalších jízdních asistentů patrně nikoho u nového modelu nepřekvapí. Zásadní má být ovšem systém adaptivního řízení, které cílí na jízdu v kolonách.
Ať to k nám nedorazí
Koncept tohoto velkého SUV by měl být zajímavý pro příznivce nejmodernějších technologií, vysokého komfortu a samozřejmě především elektromobility. Ale samotný vzhled vozu je natolik řekněme neobvyklý a nečekaný, že si nejsem jistý, zda jej evropská část řidičů vůbec akceptuje. Zatím se ale můžeme utěšovat tím, že se jedná o koncept zacílený jen na Čínu. A nezbývá než doufat, že se jeho design promítne do evropských verzí co nejméně.
