Nové značky mohou být pro řidiče matoucí a tím spíše by s nimi měli co nejdříve seznámit. Ani zelená rychlostní značka by vás proto neměla zaskočit.
V některých evropských zemích můžete již nějakou dobu narazit na neobvyklou dopravní značku. Vypadá prakticky stejně jako klasické omezení rychlosti – tedy bílý kruh s číslem uprostřed. Namísto červeného okraje má ale okraj zelený. Dopravní značka přitom neudává maximální povolenou rychlost na daném silničním úseku, jak byste možná očekávali.
Nehrozí pokuta, ale třeba lidé ve vozovce
Tzv. zelená rychlostní značka je velmi specifická a nachází se většinou ve městech a větších obcích například v Anglii, ale nově i v Německu. Nejčastěji bývá umístěná v blízkosti nemocnic, škol, obchodních zón a domovů pro seniory. Značka udává řidičům doporučenou rychlost právě v lokacích, kde lze předpokládat zvýšený vstup osob do vozovky.
Zásadní je přitom právní dopad účelu značky. Zatímco z rychlostních značek s červeným okrajem vyplývá, že překročení dané rychlosti je přestupek, který může být postižen pokutou, tak zelený okraj napovídá, že rychlostní limit je pouze doporučení pro řidiče.
Úprava rychlosti je tady žádoucí
V praxi to znamená, že pokud je na silnici definovaný limit 50 km/h a na „zelené“ značce je třicítka, tak vás policie nemůže pokutovat za to, že na daném místě jedete rychlostí například 40 km/h. Zelená rychlostní značka pouze specifikuje, že daných 30 km/h je podle technických analýz (viditelnost, četnost chodců, nehodovost, četnost přechodů či zastávek MHD apod.) rychlost, která je považována za optimální z hlediska bezpečnosti a plynulosti provozu v daném úseku.
Podobná logika platí i na dálnicích a rychlostních silnicích, kde se používají doporučené rychlosti pro náročnější úseky. Kupříkladu na italských či francouzských dálnicích může být maximální rychlostní limit nastavený na 130 km/h, ale zelená anebo modrá značka zde doporučuje jízdu pouze rychlostí 90 km/h před soustavou ostřejších zatáček či před sjezdem z dálnice.
Proč se zelené značky zavádějí
Zavádění nových zelených rychlostních značek má hned tři relevantní důvody. Předně mají zvýšit bezpečnost bez plošného snížení zákonných rychlostních limitů. Dále zklidňují dopravu tam, kde se setkávají řidiči vozidel s větším počtem chodců a cyklistů. Navíc ale limitují sektory, kde lze předpokládat nárazové brždění a snižují pravděpodobnost kolon na vysloveně kritických úsecích.
Zelené značky mají prostě fungovat jako takový inteligentní doplněk klasické legislativy. Místo toho, aby byl limit na mnoha místech předefinován na nižší hodnotu, dostává řidič konkrétní doporučení vycházející z lokálních statistik (nehodovost, vytížení silnice apod.). V některých zemích je to součást projektů navazující na propojení s adaptivním řízením světelné signalizace, tedy tzv. zelenou vlnou, kde doporučená rychlost napomáhá plynulému projíždění soustavy světelných křižovatek bez zastavení na každé z nich zvlášť.
V případě nehody máte velký problém
Z právního hlediska pokuta za samotné nerespektování doporučené rychlosti na zelené značce řidičům nehrozí. Sankce se nadále vztahují k rychlostním limitům na značkách červených. Přesto ale dopravní experti doporučují vnímat doporučenou hodnotu jako reálný strop v daném místě. Pořád se jedná o hodnoty vykalkulované na základě zohlednění reálných rizik v oblasti inkriminovaných lokací.
V případě nehody může nastat situace, kdy soud dokonce zohlední, že jste ignorovali doporučenou rychlost navzdory tomu, že jste neporušili oficiální rychlostní limit. A na základě toho vám může přičíst odpovědnost za to, že jste se nepřizpůsobili rychlostním podmínkám.
Ignorace se nemusí vyplatit
Zelená rychlostní hodnota tedy není nějakým novým limitem, ale vizuálně velmi výrazným doporučením, jak rychle jet na konkrétním místě, aby byla jízda bezpečnější a také plynulejší. Ignorovat ho se krátkodobě může zdát beztrestné, ale v reálné praxi to může znamenat zvýšení rizika pro sebe i ostatní lidi kolem.
