Mechanik vzkazuje: když stojíte na semaforu, tak tohle se spojkou nikdy nedělejte. Vyjde vás to sakra draho

Pokud nechcete zbytečně platit drahé opravy, je nutné se k vozu chovat tak, abyste ho zbytečně nedevastovali. Tuhle chybu dělají statisíce Čechů.

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
                   

Spousta řidičů, kteří jezdí s vozem s manuální převodovkou, má jeden a týž zlozvyk. V momentu, kdy zastaví na křižovatce, nechají zařazenou jedničku a zároveň sešlápnou spojku. Dokonce mají ještě druhou nohou sešlápnutý brzdový pedál.

Ono to na první pohled vypadá prakticky, protože je tak auto připravené k okamžitému rozjezdu. Mechanici ale varují, že tato zdánlivě nevinná rutina je jednou z hlavních příčin předčasného kolapsu spojek a vypínacích ložisek. A jejich opravy následně vycházejí na desetitisíce korun. ​

Co se děje, když držíte spojku sešlápnutou

Spojka není konstruovaná na to, aby byla dlouhé sekundy či dokonce minuty sepnutá tzv. na půli cesty. Při jejím dlouhém sešlápnutí je vypínací ložisko neustále pod tlakem, rychle se opotřebovávají spojkové lamely a přítlačný talíř, které přetrvávají v rozepnuté poloze. To časem vede k deformacím pružin a celkově nerovnoměrnému opotřebení jednotlivých součástí. Navíc dochází k přenášení vibrací a zátěže do hřídelí převodovky.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

A jaké jsou následky takového počínání? Zpočátku uslyšíte při sešlápnutí nebo naopak uvolnění spojky jemné zvuky, které jste dříve neregistrovali. Postupem času začne docházet k prokluzování spojky a následně i škubání auta při rozjezdu. Nakonec vám nezbyde než v servisu nechat vyměnit lamely a ložiska, což i u běžného vozu představuje náklady od 15 do 30 000 korun včetně práce automechaniků. ​

Tohle je správný postup

Správný postup práce se spojkou na semaforu či obecně na křižovatkách je přitom podle automechaniků následující. Před zastavením brzděte čistě brzdovým pedálem. Samotnou spojku pak sešlápněte až těsně před úplným zastavením na křižovatce. Následně zařaďte neutrál a spojku uvolněte. V koloně a při delším stání (především v kopci) následně zatáhněte ruční brzdu.

Teprve ve chvíli, kdy se hodláte rozjet (rozjezd kolony, na semaforu naskočí zelená apod.), znovu sešlápněte spojku a zařaďte jedničku. Držet spojkový pedál na podlaze po celou dobu stání na červené vám skutečnou časovou úsporu nepřinese, ale přitom jednoznačně zkracuje životnost spojky. A to výrazně. ​

Takových zlozvyků je více

Kromě stání na spojce na křižovatkách upozorňují odborníci i na další chyby, které spojku spolehlivě likvidují. Jednou z nich je jemně opřená noha o spojkový pedál, což dělají motoristé obvykle „jen tak pro jistotu“. I v tomto případě dochází k neúplnému sepnutí spojky, která se tak postupně poškozuje.    

Velmi častou chybou je také držení vozu v kopci na spojce (zařazená rychlost spolu s nohou na spojce) namísto použití brzdového pedálu nebo ruční brzdy. Někteří šoféři ale také pouštějí (uvolňují) spojkový pedál příliš pomalu, nebo naopak příliš rychle, což systému spojky rovněž neprospívá. A ani rozjezd na dvojku zpravidla doprovázený prokluzem spojky není vhodný.

iZdroj fotografie: Škoda

Počítejte s tím, že všechny tyto zlozvyky se vám na celkovém zkrácení životnosti spojky rozhodně podepíší. A čím častěji budete tyhle divočiny provádět, tím rychleji se vám spojka nebo její součásti odporoučejí.   

Z autoškol i kvůli strachu

Tohle je téma, které považuje redakce AutoŽivě za důležité. A v tomto kontextu jsme se proto rozhodli zeptat i na názory a zkušenosti motoristů. Pan Hrubý z Mostu, který jezdí denně do práce přes celé město, nám řekl:

„V autoškole mě učili držet na semaforu jedničku a spojku, a tak jsem to dělal patnáct let. Naštěstí jsem dost často auta měnil, a tak jsem opravu spojky nikdy neměnil. Ale chápu, že noví majitelé mých vozů mohli brzy opravu spojky po mně řešit celkem brzy. Každopádně se musím naučit se spojkou pracovat správně, to je jasné.“

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Paní Mrkvičková z Plzeňska nám také sdělila svou zkušenost. „Nejezdím autem zatím moc dlouho. A musím se přiznat, že se stále bojím, že když na křižovatce zařadím neutrál, tak se potom nestihnu včas rozjet a někdo za mnou mě vytroubí. Ale už týden trénuju správný postup a ono to půjde. Za delší životnost drahé spojky mi to určitě stojí.“

Přeučit se vyplatí

Správné používání spojky na semaforech může někomu připadat jako banalita. Nicméně v dlouhodobém horizontu rozhoduje o tom, jestli budete spojku měnit jednou za „život“ auta, nebo každých 80 000 kilometrů i dříve. Jedna malá změna návyku tak dokáže ušetřit spoustu peněz za drahý servis, ale i nervy. „Odumírající“ spojka v nejhorším možném okamžiku je zážitek, který si nikdo nechce zopakovat.​

Pracujete se spojkou správně, nebo jsme vás to právě naučili?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články