Absolutní přednost pro chodce na přechodech (ne)bude? Je to omyl. Zákon boří mýtus, který má v hlavě 96 % řidičů

Jde o život, a to doslova. Vstoupit na přechod pro chodce před přijíždějící auto jen tak je značný hazard.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Představa absolutní přednosti chodců je v české společnosti hluboce zakořeněná. Přitom je z právního pohledu mylná. Není to tak dávno, co se v médiích i mezi řidiči rozvířila debata o tom, jak to vlastně s předností chodců na přechodu je. Změny v zákoně přinesly řadu novinek, ale zároveň i spoustu nejasností. Mnoho lidí si totiž vyložilo pravidla tak, že chodec má na přechodu absolutní přednost a řidič musí zastavit vždy, když se k přechodu někdo jen přiblíží. Jenže realita je mnohem složitější. Pokud se podíváme do zákona, tak zjistíme, že řidič je povinen dát chodci na přechodu přednost, ale pouze za určitých podmínek.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Chodec nesmí vstoupit před auto a řidič mu musí dát přednost

Klíčové je slovo „dát přednost“, což znamená, že řidič musí umožnit chodci bezpečně přejít, pokud už vstoupil na přechod, nebo je zjevné, že se k přechodu chystá vstoupit. Ale to neznamená, že chodec může bezhlavě vkročit do vozovky bez ohledu na situaci. Zákon totiž jasně říká, že chodec nesmí vstupovat do vozovky těsně před přijíždějící vozidlo, a to ani na přechodu. Jinými slovy, přednost chodce není absolutní. Pokud by chodec vstoupil do silnice těsně před autem, které už nemůže bezpečně zastavit, nese odpovědnost za nehodu i on.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Právě tady vzniká největší rozpor mezi tím, co si lidé myslí, a tím, jak to skutečně je. V praxi to znamená, že řidič musí být vždy připraven zastavit, pokud se k přechodu blíží chodec, ale zároveň má právo očekávat, že chodec nebude riskovat a nevstoupí do vozovky v poslední chvíli. Zároveň platí, že chodec nesmí přecházet mimo přechod, pokud je v jeho blízkosti. V některých zemích je přednost chodců ještě přísně vymáhána.

Za nedání přednosti chodci vyletíte od zkoušek v autoškole

Například v Německu nebo Rakousku, kde za nedání přednosti hrozí vysoké pokuty a v krajním případě i odebrání řidičáku. U nás je pokuta za nedání přednosti chodci na přechodu až 2 500 Kč a 4 trestné body. Na druhou stranu, pokud chodec vstoupí do vozovky nečekaně a způsobí nehodu, může být pokutován i on, a to až do výše 2 000 Kč. Je tedy jasné, že přednost na přechodu není jednostranná záležitost, ale vyžaduje vzájemný respekt a ohleduplnost. Když mluvím o zahraničí, navážu Slovenskem. Právě toho se týká titulek. Ve slovenských médiích se začíná na toto téma diskutovat.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Řeší se to, že na přechodech pro chodce bude platit absolutní přednost pro chodce. To je informace, která vždy zarezonuje veřejným prostorem. Týká se de facto všech, jak řidičů, tak i těch, co do auta nikdy nesednou. Pokud jsme v redakci AutoŽivě správně informovaní, tak nově bude v zákoně uvedeno, že je řidič povinen umožnit bezpečný přechod přes vozovku chodci, který vstoupil na přechod pro chodce nebo se na něj zjevně chystá vstoupit. A také že je řidič povinen přibližovat se k přechodu pro chodce jen dostatečně nízkou rychlostí tak, aby byl schopen v případě potřeby před ním zastavit vozidlo a umožnit bezpečný přechod chodce podle odstavce 1.

Jak se začne mluvit o absolutní přednosti, je to problém

Řidiči budou také mít povinnost snížit rychlost jízdy nebo zastavit vozidlo. Bude tady ale také novinka pro chodce. Taková, že chodec nesmí vstoupit na přechod pro chodce náhle. Chodec je povinen brát ohled na rychlost a vzdálenost přijíždějících vozidel. Jiným účastníkům silničního provozu než chodcům je používání přechodu pro chodce zakázáno. Účastníci silničního provozu se smějí zdržovat v blízkosti přechodu pro chodce, jen pokud se ho chystají použít. Co se mění, co bude na Slovensku nového?

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC BY-SA

Zákaz zdržování se v blízkosti přechodu pro chodce, nemá-li chodec záměr použít jej. To je fajn, iritují mě lidi, co stojí u přechodu a povídají si nebo koukají do mobilu. Zákaz bezdůvodného zdržování se u přechodu pro chodce je důležitý. Když řidičům přibyla povinnost dát přednost chodcům, tak právě ten zákaz je rozpoznávací skutečnost. K tomu, jak odhalit chodce, který chce přechod použít od člověka, který přechod použít nechce.

Problém podle mě je v tom, že i když se na Slovensku mluví o absolutní přednosti, tak to absolutní přednost není. Chodec nesmí jen tak vstoupit na přechod. To by byla absolutní přednost. Ale tak to nefunguje. Pokud si chodci na Slovensku začnou myslet, že absolutní přednost mají, může to končit vyšším počtem zbytečných nehod a kolizí chodců a aut.

Přecházíte správně?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články