Aplikace Mapy Google má tajnou funkci, která vylepší navigaci. Zapnete ji ručně na pár kliků

Kdo má chytrý mobil, má možná vyhráno. Když udělá jeden nezbytný krok, najednou přestane za volantem bloudit.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Jezdit dnes bez navigace si řada lidí neumí ani představit. I tohle odvětví se samozřejmě vyvíjí. Pamatuji si na první vestavěné navigace. Stejně jako na krabičky nalepené na čelním skle. Měl jsem takovou. Stála tehdy pár tisíc, použil jsem ji myslím jednou. Dnes řada lidí funguje tak, že používá svůj chytrý telefon. My v redakci AutoŽivě fungujeme podobně. Jsou tady aplikace, které jsou osvědčené. Třeba Mapy Google umějí být v autě skutečně oporou.

Aplikace pracují se signálem, do té doby, než signál zmizí

Nebo Waze. Má to ale své mouchy. Kdo někdy projížděl delším tunelem nebo kroužil v parkovacím domě, zná to. Najednou signál GPS zmizí a aplikace začne jen odhadovat, kde jste. Polohu si dopočítává z rychlosti a pohybu, což je sice hezký algoritmický kompromis, ale ve výsledku to vede ke zkreslení a občas i k mýlce v odbočce těsně po výjezdu. Tady vím, o čem mluvím, děje se mi to denně. V tunelovém komplexu Blanka. Vjedu tam a po chvíli si aplikace začne myslet, že jedu na povrchu. Snaží se kopírovat ulice, které jsou kdesi nade mnou.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Nutí mě k odbočkám. A zcela ignoruje to, že bych měl třeba z tunelu vyjet. Včas odbočit na sjezd. Právě tuhle slabinu si vzal Google na mušku funkcí, která je přitom překvapivě jednoduchá. Začal používat Bluetooth majáky, takzvané beacony. Tyhle malé krabičky byly původně instalované službou Waze a dnes jsou k dispozici v mnoha tunelech po celém světě. Nově je umějí využívat i Mapy Google. Jen je potřeba nepřehlédnout drobnost v nastavení, protože ve výchozím stavu je tahle možnost vypnutá. Žádá si totiž dodatečné oprávnění.

Navigace používá další technologie, řidič by neměl zabloudit

Když to člověk dá dohromady, dává to jasnou logiku. V místě, kde GPS signál není, nepomůže sebevětší anténa, ale lokální vysílač, který posílá polohové informace přímo do telefonu přes Bluetooth. Navigace přesně ví, kde v tunelu jste, a nemusí jen hádat podle předchozí rychlosti. Tahle drobnost umí v praxi změnit „tápající“ mapu na funkční, protože přestane bloudit po stěnách tunelu a konzistentně vede až k rozhodovacímu místu na výjezdu. Není to žádná převratná magie, jen technika. Návod je přímočarý a stojí za to ho projít. Co tedy dělat?

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Začít tím, že otevřete Google Maps v zařízení s Androidem. Pak klepnout vpravo nahoře na ikonu profilového obrázku. V menu sjet dolů do „Nastavení“, tam vybrat sekci „Navigace“. Znovu sjet dolů až k volbě „Bluetooth majáky pro tunely“, tu aktivovat. Při prvním zapnutí aplikace vyžádá potvrzení potřebného oprávnění. Jakmile tyhle kroky dokončíte, funkce běží trvale na pozadí a automaticky se použije, když jste v oblasti s dostupnými majáky. Žádné zvláštní oznámení nedorazí, ale data se prostě začnou používat ve chvíli, kdy jsou v místě k dispozici.

Android je v pořádku, ale jak je na tom Apple s iPhonem?

Navigace se podle toho stabilizuje. Mluvil jsem o Androidu, jak je to s majiteli technologie značky Apple? Tady poprosím o vaše zkušenosti, připomínky a komentáře dole pod článkem. Čtenáři, kteří mají iPhone, nechť se prosím vyjádří, jak jim navigační aplikace fungují v tunelech a místech se špatným signálem. A jak toto řeší. Závěrem se sluší říct, že technologie jde dopředu. To je skvělé, na druhou stranu by člověk neměl rezignovat na zdravý rozum. Orientační smysl. Umění číst v mapách. Schopnost jet podle navigační aplikace končí nejenom se ztrátou signálu. Ale i s vybitou baterií nebo nefunkčním mobilem.

Jezdíte podle navigace?

Zdroj: Google Maps
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články