Audi se rozhodlo pro radikální krok, který se zapíše do historie. Konkurenci tím nahání strach, jde o hodně

Audi chce v roce 2026 vstoupit do seriálu Formule 1 jako tým i jako dodavatel motoru pro ostatní soupeře. Už je navíc zřejmé, jaký současný tým odkoupí.

i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
Dalších 9 fotografií
Dalších 9 fotografií
                   

Audi již 26. srpna u příležitosti Velké ceny ve Spa Francorchamps v Belgii potvrdilo, že vstoupí do F1 jako výrobce pohonných jednotek od roku 2026 poté, co bude v letní přestávce schválena další generace pravidel. To však zdaleka není všechno. Bylo rozhodnuto, že Audi odkoupí většinu akcií stáje Sauber (jezdící aktuálně pod jménem Alfa Romeo) od jeho současného vlastníka Finna Rausinga. 25% procent bude odkoupeno již v příštím roce a dále pravidelně ve stejných splátkách až do roku 2026, ve finále tedy Rausingovi zůstane 25% balík akcií.

Dieselgate a TDI Quattro ve Formuli 1

Co to znamená a co můžeme čekat? Je popravdě s podivem, že v dnešní nelehké době pro celý obor se koncern VW pustí do tak finančně náročného projektu, jakým je Formule 1. Jakoby v tom byla jistá symbolika a snaha se definitivně očistit od pachuti aféry Dieselgate. Navíc Audi byla mimochodem jejím „spouštěčem“, předseda představenstva Rupert Stadler dokonce skončil ve vězení. To vše v době, kdy se motorářské technologie užité ve Formuli 1 nedají tak snadno zúročit v reálném světě, jako tomu bylo doposud.

iZdroj fotografie: Audi

Z jednoduchého důvodu. Formule 1 zatím používá spalovací motory, které Evropská komise obrazně řečeno „pohřbila“. A to tak, že nejpozději v roce 2035 jim bude vystavena definitivní „stopka“. Jak ale řekl přímo v Belgii Oliver Hoffmann, člen představenstva pro technický vývoj Audi: „Vzhledem k velkým technologickým skokům, které tato série dělá směrem k udržitelnosti v roce 2026, můžeme mluvit o nové Formuli 1. Formule 1 se transformuje a Audi chce podpořit tuto cestu.“

iZdroj fotografie: Audi

Velmi vzletně řečeno. Pojďme si to přeložit: pokud se dnes něco někam „transformuje“, tak jedině k elektromobilitě. Z toho tedy vyplývá, že nové motory, které bude Audi od roku 2026 celému seriálu Formule 1 dodávat, budou mít s elektřinou co do činění. Pohonné jednotky skládající se z elektromotoru, baterie, řídicí elektroniky a spalovacího motoru by měly mít mít ve srovnání s dnešními pohonnými systémy Formule 1 výrazně vyšší výkon. Samotný elektromotor pak bude téměř stejně výkonný jako spalovací motor používaný dnes (400 kW/544 k).

Budoucnost je elektrická. I ve Formuli 1

Teď již to začíná dávat smysl. Pokud je budoucnost Formule 1 alespoň částečně elektrická, je zájem Audi dodávat nové pohonné jednotky od roku 2026 a být tak přímo v centru dění logický a jasně pochopitelný. A je zajímavé, jak se již trochu pozapomenutý slogan „Vorsprung durch Technik“ vrací na scénu. Jakoby Audi cítilo, že přichází taková změna techniky, že je na čase jej opět oprášit. A kde jinde by se měl „Náskok díky technice“ prezentovat více, než na nejprestižnějším motoristickém seriálu planety?

Na který jsou každou neděli v kalendáři F1 upřeny miliardy očí u televizních obrazovek a která je mimo jiné i díky těmto televizním právům jedním z nejlépe fungujících sportovních byznysů. Bernie Ecclestone by mohl vyprávět. Audi se tedy (podobně jako Mercedes Benz a dříve také BMW) nechalo zlákat k účasti v nejvyšší lize motorsportu. Elektrický speciál na Rallye Dakar měl letos premiéru a není pochyb, že příští rok pojede opět. Uvidíme, jak si čtyři kruhy povedou bok po boku RedBullu nebo Ferrari. Bude to pro ně i pro nás nová zkušenost.

Galerie

Dalších 9 fotografií
Dalších 9 fotografií
Zdroj: Audi
Diskuze Vstoupit do diskuze
122 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články