Revoluce? Auta budou mít venkovní airbagy už z výroby

Automobilky se snaží všemožně zvýšit bezpečnost svých vozidel a ochránit tak cestující. Možnou revolucí jsou venkovní airbagy, které se dostávají do sériové výroby.

i Zdroj fotografie: unsplash.com
                   

Ačkoliv jsou dnešní konstrukce automobilů velmi odolné a málokdy se podaří moderní auta tzv. slisovat, přesto hrozí posádce jistá nebezpečí. Třeba zlomeniny, pohmoždění, nebo silný otřes. Společnost ZF nicméně už několik let vyvíjí venkovní airbagy, které jsou jednoduše jako obří polštáře po stranách automobilu. Úmrtnost posádky dokáží snížit až o 40 % a po několikaletém testování se dostávají do sériové výroby.

V jaké části budou venkovní airbagy umístěny

Dnešní automobily mohou být napěchované airbagy skrz naskrz. Kromě klasického čelního existují dokonce airbagy na nohy, resp. kolena, stejně jako boční airbagy kvůli střetům ze strany. Na záchranu života to však někdy stejně nestačí, a tak stále dochází ke zbytečným ztrátám na životech. Změnit se už před lety rozhodla firma ZF, která je ve světě automotive dobře známá – patří totiž k předním dodavatelům airbagů.

iZdroj fotografie: unsplash.com

Systém externích airbagů byl původně zamýšlen pouze na boky auta, později byl však odzkoušen také v přední části. Jedná se o „polštáře“ s objemem 300 až 350 litrů, umístěné po boku vozidla mezi předními a zadními koly. Výsledky crash testů jsou velmi dobré, úmrtnost byla snížena o 40 %, což dává posádce auta mnohem větší šance na přežití …nebo alespoň na menší zranění.

Venkovní airbagy reagují prakticky okamžitě

Rychlost otevření je velmi důležitá, s čímž firma ZF počítá. Auto, které je bude využívat, musí mít instalovaných několik kamer a senzorů, aby dokázala řídíc jednotka náraz předpovídat a „polštáře“ zavčasu otevřít. K jejich roztažení stačí 60 až 80 milisekund, tj. asi 1/16 až 1/12 vteřiny. K aktivaci by nemělo dojít třeba za předpokladu, že budete jen rychleji couvat a málem narazíte do jiného vozu.

iZdroj fotografie: unsplash.com

Německá společnost už nyní jedná s několika výrobci automobilů, a jedním z možných odběratelů bude zřejmě Volvo. To už použilo něco podobného před zhruba 6 lety na Volvu V40, cílem airbagu však byla pouze ochrana chodců. Dle informací váží systém externích airbagů pouhých 6 kg, takže by nedošlo k velkému zatížení auta. Zato ochrana životů by byla mnohem vyšší na obou stranách.

Diskuze Vstoupit do diskuze
112 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články