Pokud se podíváme na naprosté dno toho, co je k dispozici, naskýtá se otázka: je možné za 15 tisíc a méně vůbec koupit provozuschopné auto? Nebo je lepší vaše tři pětitisícovky rovnou vyhodit z okna? Na různých stránkách se můžete podívat, co se dá za 15 000 a méně sehnat a najdete obrovskou škálu strojů starých 12 let a více, ale většinu z nich asi chtít nebudete.

Jaké auto mohu získat za 15 000 korun?

Najdete zde množství starých Felicií a také značky, které už u nás ani nemají zastoupení – Daewoo či Daihatsu. Pak jsou zde hromadně vyráběné modely od velkých výrobců automobilů, jako jsou Ford, Opel, VW, Renault a Peugeot a možná také zástupy maličkých Suzuki Swift. Jedná se o automobily, které prostě přežily bez významných mechanických závad nebo nehod, sloužící jako nejzákladnější způsob, jak se dostat z A do B se střechou nad hlavou bez použití veřejné dopravy.

Nebojte se vysokého nájezdu kilometrů – stejně vám nic jiného nezbyde

Většina vozů, která stojí 15 000 korun a méně, bude mít najeto přes 150 000 km, což nemusí být nutně problém, pokud bylo o vozidlo řádně postaráno. Plná servisní historie ovšem nakopne cenu starého auta i hodně nad hranici 15 000 korun – auto v mezích našeho rozpočtu patrně bude mít velmi mlhavou servisní historii, pokud vůbec nějakou.

Najdete zde také množství nepojízdných vraků vhodných spíše na náhradní díly. Je zřejmé, že počáteční kupní cena pod 15 000 korun bude jen počátkem finančních výdajů a za opravy zaplatíte mnohem víc. V takovém případě je dobrý nápad zjistit si, kolik by oprava stála. Ale stejně spíše zjistíte, že bude lepší hledat jinde. Typicky jde o nefunkční elektroniku, prasklou klikovou hřídel, prasklé těsnění pod hlavou nebo vynechávající válce motoru.

Mohlo by vás zajímat: Deset věcí, které byste měli udělat ihned po koupení ojetého auta

STK je alfa a omega

Jedním z poznávacích nástrojů zájemce o levné auto je platná STK. Pokud auto prošlo technickou prohlídkou, znamená to, že vůz je nejspíše pojízdný a má šanci nějakou dobu fungovat. A protože STK je třeba provádět na vozidle každých 24 měsíců, stojí za to hledat levné auto s dlouhou platností technické zkoušky.

Na co si dát pozor při koupi auta za 15 000

Samozřejmě, když hledáte auto, za které utratíte co nejméně, měli byste si dát pozor na podvody a jiné nástrahy. Jak již bylo řečeno, platná STK je životně důležitým hlediskem pro každého kupujícího. Kontrola historie se může u aut na tomto konci spektra zdát zbytečná, ale stále může upozornit na informace o ojetém ​​vozu, které by se prodejce mohl pokoušet skrýt.

Také pamatujte na to, že pokud je vůz nabízen za lákavou cenu, která je příliš dobrá, aby to byla pravda, pravděpodobně jde o podvod nebo je v tom jiný háček. Pokud jsou k dispozici pouze omezené informace týkající se automobilu, mohou se s ním vyskytnout problémy, které se prodávající pokouší skrýt. Dobře si prohlédněte auto, zkontrolujte korozi a opadávající barvu, což je znakem koroze, a to zejména ve skrytých oblastech, jako je na spodku, u podběhů kol, v prostoru zavazadelníku a také prostor uložení motoru.

Mohlo by vás zajímat: Jak bojovat s korozí auta? Těmto pěti mýtům nevěřte

Nepočítejte s perfektním stavem

Jelikož se jedná o starší vozy s vysokými nájezdy kilometrů, nejspíš bude v ovládacích prvcích nějaká vůle. Nicméně řízení by nemělo mít moc velké zpoždění, nechtějte vůz s uvolněným převodovým mechanismem, spojkový pedál a ruční brzda by neměly příliš cestovat a prokluz automatické převodovky (pokud na ni narazíte) značí potíže.

Elektronika také stojí za kontrolu. Pokud všechno funguje, je méně pravděpodobné, že auto mělo nehodu. Pokud si rozumíte s páječkou, pak problémy s elektřinou nemusí být taková bolest. Ale oprava v servisu už je nákladná záležitost. Na druhou stranu, přestože ceny novějších aut klesají, s rozpočtem do 15 000 korun se s příliš složitou elektronikou pravděpodobně nesetkáte.

Další věc, ​​co stojí za kontrolu, je, zda všechna kola drží správnou stopu. Nesouosost by mohla být následkem poškození při nehodě, což by mohlo také vést k dalším problémům, jako je nadměrné opotřebení pneumatik a mechanické opotřebení.

A samozřejmě, životně důležitá je správná dokumentace. Pokud prodávající nemá registrační doklady, jděte rovnou pryč. Neexistuje žádná záruka, že prodávaní auto je jejich a vašich pár tisícovek byste vyhodili oknem.