Svět nových automobilů se otřásá v základech a modely, které byly na trhu dlouhé roky, nenávratně mizí. Zcela, jindy s elektrickou náhradou.
Doba jde rychle dopředu a svět automobilů se mění. V redakci AutoŽivě jsme zanalyzovali vývoj trhu s novými automobily s ohledem na to, jaké modely jsou (a budou) stále v nabídce a jaké ne. Když se řekne „konec výroby“, někdo si možná představí nějakou nudnou tiskovou zprávu, kterou automobilka vydá jen proto, aby splnila informační povinnost. Jenže za každým takovým oznámením se skrývá příběh auta, které možná právě teď stojí v showroomu a čeká na svého posledního majitele.
Nezmizí jen nějaké neúspěšné modely, končí i oblíbené vozy
Některá z těchto aut jsou skutečné legendy, které se už nikdy nevrátí. Takže pokud jste někdy snili o novém Fordu Focus nebo elegantním ProCeedu, je nejvyšší čas začít hledat v nabídkách skladových vozů. Rok 2025 totiž přináší definitivní konec pro řadu zajímavých modelů, jež už jako nové nikdy nekoupíte. A o které konkrétně jde? Pojďme se na tato auto podívat blíž, protože některá z nich možná stojí za to, abyste si je pořídili, dokud je čas.
Zmínil jsem, že může jít o legendy, a Chevrolet Camaro určitě legendou je. Člověk by si myslel, že když se auto objeví v řadě hollywoodských filmů o robotech z vesmíru, je to dostatečný důvod, aby tady bylo auto „napořád“. Zdá se, že nebude, zdá se, že rok 2025 je pro Chevrolet Camaro rokem posledním. Camaro šesté generace původně sdílí základy s Cadillac ATS a CTS z té doby (dnes bychom řekli s CT4 a CT5). Tohle auto nepostrádalo drzost, která chyběla předchůdci.
Zájem o ně projevovali jak zákazníci, tak odborná veřejnost a motorističtí novinář. Jenže čísla jsou čísla a klesající prodeje bohužel nakonec vedly značku Chevrolet k tomu, že s Camarem skončila. Chevrolet sice tvrdí, že zatím není připraven ukončit používání názvu Camaro a v nadcházejících letech plánuje toto označení připojit k modelu sedmé generace. Ale aby to nedopadlo třeba jako u Fordu. Řeknu jediné, elektrický Mustang.
Je možné, že se stará jména vrátí u nových (elektrických) aut
Podle všeho skončí i další zajímavá sportovně laděná auta a pro ně nemusím chodit daleko do USA. Stačí přejet naši západní hranici. Svět chce (nebo svět musí chtít elektrické eko-pseudo-stroje) a v takovém světě není místo pro dvoudveřové varianty Audi A5, S5 a RS5. Varianty, kterým s koncem modelového roku 2024 doběhly i prodeje. Čtyřdveřové ekvivalenty Sportbacku zůstávají ještě jeden modelový rok. Audi pravděpodobně hodlá později představit novou generaci kupé a kabrioletu A5, ale dokud tady tato auta nebudou, nic není jisté.
Vždy existuje možnost, že rok 2025 bude prvním rokem „definitivně bez dvoudveřových modelů A5 a napořád“. Zmínil jsem na začátku model Kia ProCeed, která se vyrábí kousek od našich hranic, v závodě u Žiliny. Tento model má za sebou zajímavou historii, která začala už v roce 2006, kdy se na pařížském autosalonu představil jako stylový koncept ještě s poněkud krkolomným názvem Pro_cee’d.
Z třídveřové verze se stalo divné kombi à la shoting brake
Zákazníci se zamilovali do pětidveřové verze, trojdveřový hatchback spolu s kombi SW doplnily nabídku o rok později. Zajímavé je, že i u druhé generace Ceedu platilo, že označení ProCeed bylo vyhrazeno pro trojdveřovou verzi. Kia tehdy poprvé zkoušela, co by zákazníci řekli na hot hatch, i když v té době šlo spíš ještě o warm hatch. Problém byl v tom, že se to stalo v době, kdy automobilky začaly upouštět od třídveřových karoserií. Důvodem byla nízká rentabilita méně praktické verze a také snaha o úsporu výrobních nákladů.
Pokud se dnes řekne ProCeed, pak je to už jiný vůz, v karoserii shooting brake. Vzhledem k bankrotu automobilky Fisker není divu, že se Ocean nedostane do modelového roku 2025. I když toto elektrické SUV na baterie mělo svůj šarm díky inovativním prvkům, nestačilo to. Mohli jsme se podivovat režimu, který stahoval všechna okna nebo se kochat pohledem na otočné středové dotykové obrazovky. Skutečně revoluční myšlenka displeje, který umožňoval zobrazení na šířku i na výšku.
Další auta, která v roce 2025 skončí
- Audi Q8 e-tron
- Suzuki Ignis
- DS 9
- Bugatti Chiron
- Ferrari F8 Spider
- Infiniti Q50
- Jaguar F-type
- Jaguar I-Pace
- Jaguar XF
- Lamborghini Huracán
- Volvo C40
Fisker to zkusil několikrát a nevyšlo to, snad se dost poučil
Jenže zbytek Oceanu byl spíše průměrný, od špatné softwarové integrace až po nekvalitní interiérové materiály. Což by pořád nebylo důvodem ke konci, kdyby tady nebyl sebevražedný, doslova „tunelářský“ přístup samotného vedení firmy. Už jsem o tom kdysi psal, a tak jen připomenu investice, které doslova vyletěly komínem. Auta, jež nebyla nikdy dodána. Zákazníky, kteří složili zálohy, ale nikdy nedostali to, co si objednali a zaplatili. Dalším zvučným jménem, které v nabídce končí, je Ford Focus, a s ním v listopadu i továrna v německém Saarlouisu. Stane se tak po 57 letech produkce a o práci přijde 4 000 zaměstnanců.
Jde o rozhodnutí automobilky navzdory tomu, že zatím nenašla kupce pro fabriku a prodeje elektromobilů se v Evropě nevyvíjejí podle plánů automobilek. Za oběť v uplynulých letech už padly modely jako Mondeo, Galaxy i Fiesta. Nástupce Escortu přišel na trh v roce 1998 a veřejnost překvapil velmi originálním designem, který značka nazývala New Edge. Šlo o kombinaci oblé karoserie, ale už s přímými ostrými liniemi. Focus se pak stal evropským autem roku 1999. Objevila se i výkonná verze Focus RS, třídveřový a pětidveřový hatchback doplnily kombi i sedan. Druhá generace přinesla i stylový kabriolet s karoserií Pininfarina.
Focus se stal doslova legendou, etalonem, rivalem Golfu
Aktuální čtvrtá generace je na trhu od roku 2018, facelift přišel o čtyři roky později. V nabídce zatím zůstávají hatchback i kombi. Cena akční verze Focusu je na oficiálních stránkách českého zastoupení 513 900 Kč. Zatím je tedy co prodávat. Pamatuji si, když se Mini Clubman objevilo jako nové. Tedy myslím „nové“ Mini, ne „staré“ Mini. Kolega se vrátil tehdy z mezinárodní prezentace, kam byla vyslána dvoučlenná výprava. A přijel se dvěma zážitky. Pokojem na hotelu stylizovaným do černé barvy, včetně toaletního papíru. A Mini, které bylo skvělé tak jako ta předchozí, ovšem s hendikepem (nebo výhodou?) větší karoserie.
Díky svému provokativnímu stylu, unikátní stylizaci do většího hatchbacku s přiléhavými dveřmi a energickému jízdnímu charakteru ztělesňoval Clubman mnoho dobrého z prvků značky Mini. Byla tak základní verze, ale také výkonově orientovaná varianta JCW. Clubman se rozloučil modelem Final Edition. Možná že elektrický Aceman má sloužit jako jakási náhrada. Chabá náhrada. Jdeme dál. Všichni víme, díky filmovým trhákům, jak moc obtížné je zabít Godzillu. Platí to nejenom pro gigantického, radioaktivitou zmutovaného ještěra. Ale i pro sportovní automobil se stejnou přezdívkou. Tedy pro Nissan GT-R. Generace R35 se vyráběla od roku 2008 do roku 2024.
Japonská Godzilla byla na trhu dlouho, vrátí se jako elektro?
Dlouhá doba, na jednu modelovou řadu skutečně dlouhý život. GT-R v průběhu let prošlo nesčetnými modernizacemi. Ačkoli stále vypadá víceméně stejně jako kdysi, jeho výkon neustále roste. Verze NISMO nakonec z dvojitě přeplňovaného motoru V6 o objemu 3,8 litru dostane 600 koní. Současný GT-R, kdysi technologický klenot, skončil. Pokud se objeví další GT-R, v nové generaci, už to asi nebude ono.
Auta, která (asi) skončí v roce 2026
- Audi A4
- BMW X4
- Cadillac XT4
- Ford Escape
- Mercedes-Benz GLC kupé
- Mercedes-Benz GLE kupé
- Nissan Altima
- Porsche 718 Boxster
- Porsche 718 Cayman
- Porsche Macan
- Subaru Legacy
- Volvo S60
- Volvo S90
Proč? Vsadil bych se, že nepochybně bude obsahovat nějakou formu elektrifikace. Ze skladových zásob se dá tu a tam stále koupit Smart Fortwo. Nápad nabídnout moderní městské vozidlo s nejnovějšími technologiemi se zrodil u Nicolase Hayeka, podnikatele a zakladatele hodinářské značky Swatch.
Partnera pro svůj projekt našel v 90. letech v Mercedesu-Benz, pak jsme viděli klon Renaultu Twingo, dnes jsou tady elektrické mutace od Geely. Model nicméně podle našich informací skončil a nový nebude. Jaguar pro rok 2025 omezuje svou modelovou řadu pouze na jeden vůz, Jaguar F-Pace. Pak už má být každý nový Jaguar elektrický. První vůz v této zcela nové řadě elektromobilů je Type 00. Podivný stroj debutoval obklopený celebritami, v divných barvách, a má být předobrazem všech dalších nových modelů Jaguaru. Miniaturní E-Pace, představený v roce 2017, se nikdy neprodával, takže jeho zánik není až tak nečekaný.
Automobilka Jaguar de facto zanikla, reálně nemá co prodávat
Jenže jak jsem zmínil a psal i v jiných článcích, končí de facto všechny modely Jaguar. Značka nemá co vyrábět, nemá co prodávat. Tady se (možná) nebavíme o konci jednoho modelu, ale o zániku – nebo začátku konce – jedné značky. Maserati Ghibli nikdy nedosáhlo takového úspěchu, jaký by si značka přála. Po 11 letech na trhu bude současná generace Maserati Ghibli v roce 2025 ukončena. Vzhledem k tomu, že se Maserati více posouvá směrem k elektrifikaci, může být zastaralý Ghibli v budoucnu nahrazen, pravděpodobně elektrickým nebo hybridním pohonem. Nebo se také může stát, že značka zažije osud podobný osudu Jaguaru.
Není to jen Ghibli, které končí, sbohem také dáme Maserati Levante a Maserati Quattroporte. Co se to tedy děje a co to znamená pro nás, běžné řidiče? Že tradiční sedany a limuzíny pomalu mizí z nabídky a nahrazují je crossovery a SUV. K tomu navíc velmi často s novými, prapodivnými kombinacemi čísel a písmen místo názvů. Velmi často s elektrickým pohonem. Pokud patříte mezi fanoušky klasických karoserií a tradičních spalovacích motorů, je nejvyšší čas si nějaké nové auto pořídit. Dokud jsou, dokud je ještě z čeho vybírat.