Tyto modely aut se jako ojeté téměř nedají prodat. Modlíme se, abyste neměli jedno z nich. Uhodnete, o jakých je řeč?

Majitelé, kteří by rádi auto prodali, narážejí na nízké nabídky nebo rovnou odmítnutí. Kupující se přesouvají ke konkurenci.

i Zdrroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Když člověk vybírá auto, málokdy jde jen o to, jestli se mu líbí barva nebo jestli se mu dobře sedí za volantem. V hlavě vždycky někde vzadu běží i další otázky. Týkají se peněz. Ano, v redakci AutoŽivě řešíme často nejenom emoce, ale i finance. Takže o co jde? Jak rychle konkrétní auto spadne s cenou? Co na něj říká pověst mezi mechaniky a jestli se ho za pár let půjde bez většího utrpení zase zbavit. U některých modelů je odpověď bohužel předem daná. Tento článek se týká přesně téhle kategorie.

Malá auta za dobrou cenu, přesto je nikdo nechce koupit

Původně šlo přitom o ukázkové hrdiny prodejních statistik. Peugeot 208, Citroën C3 a Opel Corsa patřily mezi malé hatchbacky, které se na trhu prosadily naprosto suverénně. V době, kdy se začínaly objevovat v showroomech, je prodejci prakticky nestíhali objednávat. Zákazníci je chválili za příznivou spotřebu, moderní techniku a sympatický design. Vypadalo to jako učebnicový příklad toho, jak se má dělat úspěšný malý vůz pro každodenní provoz. Jenže pak přišel ten méně viditelný, ale o to zásadnější detail. Konkrétní motor pod kapotou a s ním pověst, se kterou dnes nikdo nechce mít nic společného.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Řeč je o zážehové jednotce PureTech. Kolem té se postupem času nastřádalo tolik varovných historek, že se z ní stala skoro odstrašující značka. Podle francouzského serveru Linternaute je jádro problému v konstrukční chybě. Konkrétně v tom, jak výrobce vyřešil rozvodový řemen. Ten je u těchto motorů uložený v olejové lázni. Teoreticky elegantní řešení, v praxi ale znamená, že se řemen dostává do přímého kontaktu s motorovým olejem. To má za následek rychlejší a často nepředvídatelné opotřebení.

Je to otázka volby, je to otázka jednoho smolného motoru

Místo toho, aby rozvody spolehlivě fungovaly dlouhé roky, začínají se u některých aut objevovat potíže výrazně dřív, než by kdokoli čekal. A když se rozvodový řemen začne doslova rozpadat a jeho částice putují olejovým systémem, není to jen kosmetická vada. V krajním případě může dojít k vážnému poškození motoru. Následovanému opravou, u které se v běžném servisu klidně bavíme o částkách, které nedávají u staršího malého auta ekonomický smysl. Není divu, že se na trhu začala rychle šířit pověst, že PureTech rovná se riziko.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

A jakmile se tahle rovnice jednou dostane mezi mechaniky, bazaristy a nakonec i běžné kupující, začne to být problém. Nejen pro značku, ale i pro konkrétní majitele. Není to přitom jen dojem pár „škarohlídů“. Situaci potvrzují i lidé přímo z praxe. Tedy z prostředí, kde se denně obchoduje s ojetinami, nejeden bazárník říká otevřeně, že auta s motorem PureTech vůbec neberou zpět, pokud na ně ještě neběží tovární záruka. To je poměrně výmluvné prohlášení. Když už se někde rozhodnou takový vůz vzít do nabídky, děje se to s výrazným tlakem na cenu.

Konstrukční řešení je důvodem pro následné poruchy

Riziko se prostě promítne do částky, kterou dostane prodávající majitel. Jinak řečeno, zatímco u jiného vozu stejné třídy a roku můžete počítat s celkem normálním propadem ceny, tady se diskuse většinou stočí k tomu, že „se s tím musí něco udělat“ a že je třeba kompenzovat možná budoucí náklady. To ostatně potvrzují i čísla z analýz, které porovnávají vývoj hodnoty konkrétních modelů. Jako příklad se uvádí Peugeot 208 z roku 2015 ve verzi s výkonem 82 koní. Tenhle vůz při srovnání s původní pořizovací cenou ztratil dnes podle dat 61 % své hodnoty.

iZdroj fotografie: Opel

V izolaci by si člověk řekl, že u deset let starého malého hatchbacku to není úplně šokující, jenže srovnání s konkurencí ukazuje jiný obrázek. Podobně starý Volkswagen Polo, tedy auto ze stejné kategorie, spadl za stejné období „jen“ o 48 %. Ten rozdíl v procentech znamená v korunách velmi konkrétní peníze, o které majitel v případě 208 s PureTechem přijde navíc jen kvůli rizikovému motoru pod kapotou. A Peugeot není jediný, koho se problém s pověstí týká. Citroën C3 ze stejného roku je na tom podle uváděných dat ještě hůř. Tam už se bavíme o tom, že vůz ztratil 65 % své hodnoty. V praxi si to lze přeložit docela jednoduše. Pokud auto stálo jako nové určitou částku, za zhruba deset let je na trhu už jen třetinové. 

Je vaše auto spolehlivé?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články