Auta už nikdy nebudou jako dřív, tyhle věci z nich navždy zmizí a už si je nikdy nekoupíte

Máte rádi určité prvky výbavy ve svém autě? Můžete na ně pomalu a jistě zapomenout, tohle všechno zmizí a už se do aut nikdy nevrátí.

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
                   

Doba jde dopředu mílovými kroky. Před pár lety se řešilo, jestli systém start-stop neničí motory, a dnes máme v autech umělou inteligenci. Některé inovace a technologické vychytávky stojí za to v autech mít. Čas ukázal, že dávají smysl. Tak, jako před pár desítkami let působily bezpečností pásy jako zjevení. Nebo airbagy, které ještě nedávno nebyly standardem. A dnes jejich přítomnost v autech nikoho neudiví. Stejně tak určité prvky z aut mizí.

Technologie postupuje rychle a vytlačuje zastaralé koncepty

Je ale otázkou, jestli je to „dobrovolně“ vlivem neviditelné ruky trhu. Anebo jestli se jedná u uměle vyvolanou reakci na záměry politických sil. Tak jako tak, s rozvojem automobilového průmyslu a technologickým pokrokem se mění i samotná podstata automobilů. Mnohé prvky, které byly dříve považovány za běžné a charakteristické, postupně z nových modelů mizí. Komponenty, které auta definovaly, se nyní posouvají do historie.

Motory s velkým objemem

Jednou z nejvýraznějších změn v automobilovém průmyslu je postupný odklon od motorů s velkým objemem. Tradiční osmiválce a šestiválce s velkým zdvihovým objemem ustupují moderním motorům s menším objemem. Často doplněným turbodmychadlem. Elektrické motory také víc a víc pronikají do aut. Ať si to přejeme, nebo ne. A velké agregáty jsou tak zjevně definitivně odsouzeny k záhubě.

iZdroj fotografie: Sfoskett / Creative Common / CC-BY-SA

Manuální převodovka

Manuální převodovky jsou pro mnohé řidiče synonymem přímého napojení řidiče na auto a naopak. Jde nejenom o ovladatelnost, a dejme tomu sportovnost. Ale i o kontrolu nad vozem. V levných autech zatím ještě jsou, ale u těch větších lze považovat manuály za stále vzácnější volbu. Většina nových vozů je vybavena automatickými nebo poloautomatickými převodovkami.

S automatickou převodovkou řidič přestává být vlastně řidičem

Ty nabízejí pohodlí a také jsou mnohdy jedinou volbou vzhledem k typu pohonu. Jde zejména o hybridy. S převahou elektromobilů pak zmizí převodovky úplně, protože elektromotory potřebují jiný způsob přenosu výkonu na kola, než je manuál. Zde jiná koncepce pohonu de facto klasickou přímo řazenou převodovku s mechanickým řazením absolutně vylučuje. Víc a víc řidičů tak také v reálu neumí už s klasickým manuálem jezdit.

Klasické klíče

Klasické kovové klíče k autu má už dnes jen málokdo. I ty se stávají relikviemi minulosti. Moderní auta využívají zejména klíčové karty nebo bezklíčové systémy s technologií RFID nebo NFC. Některé automobily už přešly k úplnému ovládání pomocí chytrých telefonů. To znamená, že řidič nemusí nosit u sebe žádný klíč.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Mechanická ruční brzda

Další prvek, který pomalu zmizí v propadlišti. „Tradiční ruční brzda, jak ji známe ze starších vozů, je nahrazována elektronickými variantami,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Elektronické parkovací brzdy se aktivují jedním tlačítkem,“ dodává expert, „pohodlnější už to nemůže být.“ Uvolňování může probíhat automaticky při rozjezdu vozidla. A někdy se brzda i aktivuje sama automaticky. Řidič nemusí doslova hnout prstem.

Analogové přístroje a ovládací prvky

Digitální technologie ovládly interiéry moderních aut. Klasické analogové budíky jsou nahrazovány digitálními displeji. Tradiční mechanické ovládací prvky byly nahrazeny dotykovými obrazovkami. Tato změna přinesla sice moderní vzhled a umožnila větší flexibilitu ve zobrazování informací, je tu ale problém. Není velký rozdíl mezi tím, pokud řidič za jízdy sleduje telefon, anebo jestli se dívá na palubní displej a snaží se nastavit klimatizaci.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Ve výsledku jde o značně nebezpečný koncept a ukazuje se, že zde máme možná výjimku. Některé automobilky už se totiž vrací, byť jen částečně, k mechanickým ovladačům. Lepší rozhraní na klimatizaci, než jsou tři kolečka, totiž ještě nikdo nevymyslel. Už jen z toho důvodu, že se dají používat intuitivně, aniž by se na ně člověk musel zpoza volantu za jízdy dívat.

Co nefunguje, mělo by být rychle staženo z výroby a nahrazeno

Závěrem se dá asi prohlásit, že automobily se vyvíjejí směrem k efektivitě, bezpečnosti a technologické inovaci. Tak tomu bylo vždy. Ale vždy platilo, že ne všechna řešení, jakkoli technologicky překvapivá, dávají smysl. Vzpomeňme třeba na Porsche 928. To jako jediné Porsche získalo titul Auto roku. Bylo technologickým bleskem z čistého nebe. Který ale záhy automobilka opustila a nechala ho, navzdory inovaci, být. A tak i když mnoho tradičních prvků mizí, nové technologie přinesou výhody v podobě nižší spotřeby, vyšší bezpečnosti a pohodlnějšího ovládání. Na ty, které nebudou fungovat, se snad zase rychle zapomene.

Chybí vám některé staré věci?

Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články