Nová auta se prodávají jako housky na krámě, jak ale zestárnou, může nastat problém. Jako ojetá jsou některá auta neprodejná, proč?
Na trhu s ojetými auty se občas objeví modely, které by člověk čekal, že zmizí z inzerce rychlostí blesku, a ono nic. Stojí tam, čekají a zájemci chodí kolem obloukem, jako by šlo o auto, ve kterém jezdil někdo s černým kašlem. To není případ třeba Dacie Duster. Ta se v bazaru většinou moc neohřeje. A není se čemu divit. Lidi tohle auto chtějí a kupují. Jako nové, jako ojeté. Jiné modely ale takové štěstí nemají. Štěstí? Samozřejmě že to není o štěstí. V redakci AutoŽivě analyzujeme průběžně ojetiny na trhu a řešíme jejich spolehlivost, a právě o té to je.
Ojetiny se dělí na dvě třídy. Co nelze sehnat a co nikdo nechce
Některé z „kompromitovaných“ vozů byly při svém uvedení na trh považovány za hit. Jenže čas ukázal, že ne všechno, co se třpytí, je zlato, a některé modely se staly doslova noční můrou každého, kdo by je chtěl prodat dál. Pokud si dneska pořídíte jedno z těchto aut, připravte se na to, že až přijde čas na změnu, budete muset být buď hodně trpěliví nebo hodně kreativní. A že proděláte. Takže které automobily patří mezi ty „nechtěné“?
Typickým příkladem jsou některé elektromobily první generace. Když se podíváte na Nissan Leaf z let 2011 až 2015, zjistíte, že jeho baterie už dneska často sotva zvládne dojezd 80 kilometrů, a to je v době, kdy i základní spalovák ujede na nádrž přes 600 km, prostě málo. A teď si představte, že za výměnu baterie dáte klidně stovky tisíc Kč. To už je de facto cena celého auta. Další na ráně jsou některé francouzské vozy, třeba Renault Laguna třetí generace.
Když byla nová, lákala na komfort a výbavu, ale dneska se jí lidé vyhýbají kvůli pověsti nespolehlivosti a drahým opravám elektroniky. A co na to bazárníci? Ti už dávno vědí, že když se v nabídce objeví Laguna s automatem, bude tam viset měsíce. Podobně je na tom Fiat Croma, prostorné auto, které ale trpí na korozi a slabší motory. A teď přijde ta ironie: některé vozy, které byly kdysi symbolem luxusu, dneska nikdo nechce.
Luxusní limuzíny jsou dnes bez zájmu, pokud nevlastníte pouť
Třeba starší BMW řady 7 nebo Audi A8 s velkými benzinovými motory. Proč? Protože provozní náklady jsou astronomické, spotřeba přes 12 litrů na sto je dneska pro většinu lidí nepřijatelná a servisní účet za vzduchový podvozek nebo složitou elektroniku může klidně přesáhnout hodnotu auta. Nemohu nevzpomenout na Mercedes třídy R. Velké MPV, miloval jsme ho jako nové. Mělo přesně to, co jsem od auta chtěl. Velký kufr, maximální výbavu, osmiválec v případě AMG pod kapotou. Anebo silný a úsporný naftový šestiválec.
S odstupem času se auto ukázalo jako velmi problematické co do elektroinstalace. Nikdy jsem si ho nekoupil. Mezi SUV také najdeme pár adeptů na titul „neprodejné“. Tady si budu trochu protiřečit. Například první generace Dacia Duster s atmosférickým motorem. Levné auto, ale s minimální výbavou. Kdo by to dneska chtěl, když za podobné peníze koupí ojetou a plně vybavenou Octavii? Pak jsou tady malé hatchbacky s příbuzenským vztahem. Začalo to jako velký úspěch.
Prodeje nových jsou úspěšné, jako ojetiny pak auta zklamou
Peugeot 208, Citroën C3 a Opel Corsa. Tyto tři modely se rychle prodávaly a byly chváleny za svou úspornost paliva a moderní technologie. Dnes ale situace vypadá úplně jinak. Majitelé modelů z let 2014 až 2020 jen těžko hledají kupce ochotné zaplatit rozumnou cenu. Proč? Já vidím problém hlavně v motoru PureTech, který si postupně získal pověst nespolehlivé pohonné jednotky. Neříkám, že to tak je, ale pověst mezi lidmi koluje. Udělali jsme za redakci AutoŽivě rychlý průzkum mezi náhodně vybranými čtenáři. Ti, co měli zkušenost s tímto motorem, v 76 % hovořili o zkušenosti nepříjemné.
Příčinou má být primárně konstrukční vada, která způsobuje rychlejší opotřebení rozvodového řemene než obvykle v důsledku kontaktu s motorovým olejem. Poruchovost může vést k vážnému selhání motoru a nákladným opravám. Špatná pověst způsobila, že prodejci automobilů jsou opatrnější při nákupu vozů s motory PureTech a leckdy je preventivně nevykupují. Maximálně je tak berou do komise. Pro některé zájemce by mohla být tato informace vodítkem, aby si zájemce vybíral raději mezi jinými auty.