Budou ojetá auta stát stejně jako nová? Bizarní situace na trhu je nevyhnutelná, za ojetinu zaplatíte víc než za zbrusu nový model

Auta z druhé ruky budou stát víc než auta zbrusu nová, to je nevyhnutelné. Zákazník s tím neudělá nic, jen musí platit a platit.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Budoucnost trhu s ojetými automobily je v současné době nejistá a plná otazníků, a to z několika důležitých důvodů. Jedním z hlavních faktorů je dramatický růst cen nových vozidel. Spojený s tím, že některé nové vozy nejsou aktuálně k dodání. Čekací doby na nová auta jsou v řádech měsíců, ale i let. Čím dražší automobil, tím je to horší. „Objednal jsem si nový Mercedes,“ napsal nám čtenář pan Michal Haroda, „a už na něj čekám půl roku. A stále nevím, kdy bude.“ Jiný zájemce o nové auto zlomil nad autorizovaným prodejcem hůl.

Nové auto není na prodej, tak musí zájemce koupit ojetinu

„Objednal jsem si nové Porsche Cayman GT4,“ vysvětluje pan Ing. Šimon Vítek, „bylo mi řečeno, že budu rok čekat na zapsání do objednávkového listu. A pak mi za další půl roku až rok auto vyrobí.“ Jak to dopadlo? Objednávku mi po čase zrušili s tím, že mi nové auto prostě neprodají. Hledám teď co nejnovější, nejméně ojeté, z druhé ruky.“ To je jeden z případů, kdy cena ojetých aut jde nahoru. Prostě proto, že nová auta nejsou k dispozici a lidé, kteří je chtějí koupit, na ně mají peníze.

iZdroj fotografie: Hugh / Creative Commons / CC-BY-SA

Druhá věc je, že se blíží zřejmě doba, kdy začne platit zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory. Ojetiny se budou dál prodávat. Co to znamená? Že půjde jejich cena nahoru. Spekulanti s dostatkem financí nakoupí na poslední chvíli nová auta s benzínem či naftou. A pak je budou prodávat jako ojetá, s nájezdem 5 km. Za cenu, která bude vyšší než u nových aut. Kdo nebude chtít jezdit na auto ze zásuvky, nebude mít jinou možnost. Je to tak, dalším faktorem ovlivňujícím trh s ojetými auty je budoucnost pohonu vozidel.

S tlakem na snižování emisí a postupným přechodem na elektromobily se mnoho lidí obává, že přijdou o možnost zakoupit nové vozidlo s tradičním spalovacím motorem. To vede ke zvýšené poptávce po ojetých vozech s tímto typem pohonu, což může zvyšovat jejich ceny. Kromě toho vzhledem k inflaci a ekonomické nestabilitě se mnoho lidí snaží chránit své úspory a investice. Ojetá auta se tak mohou stávat atraktivním investičním aktivem, což dále zvyšuje jejich ceny. Děje se to. A nejenom u drahých aut.

Automechanik vyjmenoval nesmrtelné ojetiny: Tyto modely najedou bez oprav více než 300 000 km

Takové mírně ojeté naftové kombi je dnes svatým grálem. Kdo nemusí, neprodává. A pokud ano, tak za cenu, která je pro prodejce skutečně atraktivní. Situace na trhu s ojetými auty se tak jako tak mění. Je mnoho faktorů, které mohou ovlivnit budoucí ceny. Je důležité, aby potenciální kupci pečlivě sledovali trh, analyzovali ceny a důkladně zvážili své možnosti. Situace může být složitá, ale s dobrou přípravou a znalostmi lze najít atraktivní nabídky na trhu s ojetými vozy.

Inflace jde proti poklesu cen aut, ta zdražují a nadále budou

Co se týče otázky spojené s inflací a ekonomickou situací, je důležité si uvědomit, že v důsledku inflace peníze postupně ztrácejí svou kupní sílu. To může zpochybnit smysl dlouhodobého šetření peněz, zejména pokud jde o nákup dražších výrobků, jako jsou nová auta. Například pokud by někdo v roce 2010 měl úspory ve výši 100 000 Kč a chtěl by tuto částku převést na nákup auta, které by stálo stejně jako v roce 2010, musel by dnes utratit více než 161 000 Kč. To je způsobeno růstem cen zboží a služeb způsobených inflací.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Mimochodem jde o odhad, nástřel, nejsme ekonomové a není zapotřebí nás popotahovat pro nepřesné výpočty. Jde o příklad. V závěru lze říci, že trh s ojetými auty čelí složité situaci, která je ovlivněna mnoha faktory. Od růstu cen nových vozů či změn v technologii pohonu až po jevy ekonomické nestability. Budoucnost tohoto trhu bude záviset na mnoha proměnných, ale v současné době je třeba pečlivě sledovat vývoj a připravit se na možné změny na trhu s ojetými auty. Změny, které rozhodně nebudou znamenat zlevnění ojetin.

Myslíte, že jsou auta drahá?

Diskuze Vstoupit do diskuze
107 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články