Auto s cenovkou 100 000 Kč oficiálně v Česku: Máme fotografie. Umí věc, kterou nezvládne 99,9 % konkurentů

Cena za nové auto je nižší než za ojetou motorku, navíc je tady funkce, kterou neumí de facto nikdo jiný na trhu.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Kamarád a kolega bydlí na Zahraďáku. Pražáci ví či tuší, o čem mluvím, je to lokalita s oficiálním názvem Zahradní město. Jakkoli by se tato informace mohla zdát pro čtenáře AutoŽivě zcela bezvýznamná, tak… Uznávám, že je. Ale dodám, že právě díky tomu, že na Zahradní město často za kamarádem jezdím a mám to tam díky společnému venčení jeho retrívra prošlápnuté, vím o zajímavém parkovišti. Mluvím o místě, kde jsem narazil na skupinu modrých miniautíček s rumunskými značkami a nápisy Wolt.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Elektrické auto za 100 tisíc Kč, to zní jako fikce, ale už jezdí

Když jsem se na ta auta díval, nemohl jsem se ubránit otázce, jestli právě tohle není budoucnost městské mobility, jednoduchost, účelnost, a hlavně cena, která je v dnešní době téměř neuvěřitelná. Auto by mělo stát podle dostupných zdrojů asi sto tisíc Kč. To je skvělá zpráva a vypadá legračně. To už tak skvělé není, ale účel světí prostředky. Začnu tím, co mě na první pohled zaujalo nejvíc. Tohle není žádný evropský elektromobil s designem, který se snaží tvářit jako něco víc, než ve skutečnosti je. Tady je všechno podřízeno funkci.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Karoserie je jednoduchá až spartánská, čtyři dveře, čtyři místa k sezení, žádné zbytečné kudrlinky. Uvnitř najdete zjevně jen to nejnutnější – volant, pár tlačítek a displej, který vám ukáže, kolik vám ještě zbývá energie v baterii. Žádné dotykové obrazovky, žádné ambientní osvětlení, žádné asistenty, které by vám říkaly, že jedete moc rychle nebo že byste měli dát nohu z plynu. Tohle je auto, které vás prostě odveze z bodu A do bodu B a nic víc od něj nečekejte. Takový lepší golfový vozík. Možná právě v tom je jeho největší kouzlo.

Vyměnit vybitou baterii za nabitou, to je skvělá zpráva

V době, kdy se automobilky předhánějí v tom, kdo nabídne víc asistentů, větší displeje a složitější infotainment, přichází čínský Jinpeng s autem, které se nebojí být obyčejné. A přitom právě tahle obyčejnost může být v městském provozu obrovskou výhodou. Tak ono i to jméno je legrační. Jinpeng. To je název výrobce, tedy značka. A model? Ten se jmenuje EEC ELECTRIC Car XY. To je také docela úlet. Ale dobrá, jde o účelnost a je jasné, že značka sází na jednoduchost a překvapivě solidní technické parametry. Začněme rozměry, protože ty jsou u městského auta naprosto klíčové.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

XY měří na délku 2 850 mm, na šířku 1 400 mm a na výšku 1 540 mm. To znamená, že se s ním vejdete i do těch nejmenších parkovacích míst, která v Praze připomínají spíš výzvu pro zkušené řidiče rallye než pro běžného smrtelníka. Rozvor náprav činí 1 940 mm, to je na takhle krátké auto překvapivě hodně a slibuje to slušnou stabilitu v zatáčkách. Pohotovostní hmotnost je 584 kg, což je v dnešní době, kdy i malá auta běžně váží přes tunu, skoro neuvěřitelné číslo. XY je čtyřmístný, takže se do něj vejde celá rodina nebo parta kamarádů na cestu do města. Celková hmotnost je 960 kg, což znamená, že i plně naložený zůstává XY pořád lehký a obratný.

Ujede dost na město, i rychlost je obstojná. Za tu cenu skvělé

Co se týče pohonu, Jinpeng nabízí dvě varianty. Slabší verze má elektromotor s výkonem 4 kW a maximální rychlostí 45 km/h, silnější pak 6 kW a zvládne až 70 km/h. Obě varianty mají zadní pohon, to je v této třídě spíš výjimka než pravidlo. Zrychlení z nuly na třicet kilometrů v hodině zvládne XY pod deset vteřin, což sice není žádný trhač asfaltu, ale v městském provozu to bohatě stačí. A teď to nejzajímavější – dojezd. Podle technických údajů zvládne XY na jedno nabití 120 až 140 kilometrů při ustálené rychlosti 30 km/h. Pokud byste chtěli jezdit rychleji, dojezd samozřejmě klesne, ale i tak je to na městské popojíždění víc než dost.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

A pokud by vám energie došla, stačí auto připojit na nabíječku a za 6 až 8 hodin máte plně nabito. U olověné baterie je doba nabíjení 7–8 hodin, u lithiové 6–8 hodin. Kapacita baterie je 100 Ah u olověné verze, 7,68 kWh u lithiové. A právě možnost volby mezi olověnou a lithiovou baterií je dalším důkazem, že Jinpeng myslí na různé typy zákazníků – někdo dá přednost nižší pořizovací ceně, jiný zase delší životnosti a nižší hmotnosti. Design XY je kapitola sama pro sebe. Na první pohled zaujme futuristickými integrovanými světlomety s LED technologií, které dávají autu moderní a sebevědomý výraz. Karoserie je z kovu přijatelné kvality.

Zatím jde asi jen o testování, ale úspěch by auto mohlo mít

Brzdy jsou vpředu kotoučové, vzadu bubnové, což je v této třídě standard. Nezávislé zavěšení kol McPherson vpředu i vzadu zajišťuje slušný jízdní komfort a stabilitu. Pneumatiky 145/70R12 na ocelových kolech jsou sice úzké, ale pro městský provoz naprosto dostačující. Vzhledem k barevné stylizaci a nápisu Wolt je asi jasné, na co tato auta budou, čemu budou sloužit. Dnes jsem jedno viděl v akci v pražských Malešicích. Přiznávám, pohled na autíčko byl skutečně zábavný. Jako hračka utržená z řetězu a ano, řidič se s vozem nijak nemazal a jel dost rychle. Je tady zajímavá funkce, výměna baterie vybité za novou, nabitou. To je to, co mi u elektrických aut chybí. Takže přiznávám, že elektromobil s danými parametry a cenou kolem sta tisíc Kč mi jako alternativa do města dává hodně velký smysl.

Je to budoucnost elektromobility?

Zdroj: Jinpeng
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články