Proč auta nebudou nikdy létat? Problémy nejsou jen technického charakteru

Létající automobil je zatím doménou jen filmových plátnech, i když pár jich již vzniklo. Problémů a rizik je však zatím hodně, ale možná brzy bude první na prodej.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Myšlenka leteckého auta není zase tak nová. Když zavzpomínáme na filmové plátno a vrátíme se do doby 60. let, tak si určitě řada z nás vzpomene na Fantomase. Ten jezdil v Citroenu DS a pronásledoval ho temperamentní Louis de Funès. Tohle DS umělo i létat. A jak to tak bývá, rok se s rokem sešel a už se začaly vytvářet návrhy, jak udělat takové auto. Ono jistou logiku to má, protože na zemi je omezeného místa (plochy), zato nad zemí je místa spousty, jen jej prozatím neumíme využít. 

Myšlenka na autoletadlo

Skloubit auto a letadlo je myšlenka stará jako automobil a letadlo samotné. První reálně zkonstruované létající auto bylo představeno v roce 1917 od leteckého výrobce Curtiss. Byl to vlastně hybrid, kdy se letadlová část přidělávala k automobilové části. Tento výtvor ale prý nikdy nevzlétl. Prvním skutečně letícím autem se stal až americký počin Waterman Arrowbile. Ten na tříkolce dokázal přeletět cca 3500 km. I přes úspěšný let se komerčního úspěchu nedočkal. V roce 1949 přišel pak Aerocar.

Dalo by se tedy říci, že o automobily, které se umí pohybovat i nad zemským povrchem, zájem nebyl a není. V roce 1956 americká armáda žádá vyvinout vozidlo, které bude schopné krátkého letu nad zemí a zároveň dokáže odvézt i náklad po zemi. Obtížné terénní partie by mělo překonávat pomocí letu. Pár prototypů vzniklo, ale nakonec žádný z nich nebyl shledán jako vhodný pro použití na bojištích. Mezi ty úspěšnější pokusy pro armádu patřily Piasecki VZ-8 Airgeep a Curtiss-Wright VZ-7.

Spojení auta a letadla nemá úspěch

Auto jako samotný hybný prostředek, který slouží lidem k individuální dopravě, nemůže za normálních podmínek i létat. Pokud se bavíme o autech, které jsou vybaveny křídly, tak je zapotřebí při každé manipulaci buďto křídla a ocas připojit nebo je stále vozit s sebou. To sebou nese dva hlavní problémy. První je ten, že pokud chcete vzlétnout, tak se musíte dostavit na místo, kde si vezmete křídla. Druhým problémem je ten, že pokud si vozíte křídla s sebou a stane se nehoda, tak je téměř jisté, že celý prostředek bude odepsán.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nabízelo by se řešení, kdy auto nebude vybaveno křídly a trupem, ale vrtulí. To je sice hezká myšlenka, v historii bylo i několik podobných pokusů, které skutečně dokázaly odlepit kola od země, ale z praktického hlediska se na to podívejme následovně. Máme automobil, který má na střeše složenou vrtuli. Dobře, to není neřešitelný úkol. Tuto vrtuli musíte vozit vždy s sebou, překáží vám pak prakticky ve všem, protože je příliš dlouhá na zaparkování na klasickém parkovacím místě.

Problém s licencí

Na řízení a létání jsou zapotřebí dvě zcela odlišné licence. Teď si představte, kdo vlastně by mohl pilotovat takovýto stroj? Takový člověk musí mít jednak výbornou zdravotní kondici, musí být znalý předletové přípravy, navigace, předpovědi počasí a dalších. Vlastně než se dostane k samotnému procesu letu, tak je jednodušší využít pozemní komunikaci. Při krátkých přeletech. Ještě jeden lidský faktor jsme opomenuli. Tím faktorem je „zkoumání“. Určitě se najde řada lidí, kteří by se chtěli proletět například při sněhové vánici.

iZdroj fotografie: Depositphotos

A tím se dostáváme ke kázni „autopilotů“. Viděli jste někdy, kolik toho musí zkontrolovat pilot před letem? A kolik toho kontrolujete vy před odjezdem auta? Ruku na srdce, před odjezdem auta nekontrolujeme nic. Maximálně vnějšek vozidla. To jestli je něco rozbité nebo prokousané od hlodavců si všimneme většinou až za jízdy. To u letadla neexistuje. Zjištění, že vám kuna nakousala řemen od alternátoru a vy teď nemáte elektriku potřebnou pro již probíhající let, vás může stát i život.

Dnešní pokusy o létání vozidla

Myšlenka s létajícími auty naši dobu rozhodně neopustila, asi nejdále je projekt AeroMobil verze 4.0. Za jeho zhmotněním stojí Štefan Klein a Juraj Vaculík. Jejich automobil byl představen i na výstavě luxusních značek Top Marques v Monaku, v dubnu 2017.

Pravdou je, že tento výtvor dokáže skutečně létat i jezdit po silnici. Na silnici dokáže vyvinout rychlost 160 km/h a ve vzduchu 360 km/h. Dolet je údajně 750 km. O pohon na zemi se starají dva elektromotory v předních kolech, kterým generuje energii spalovací motor, který zároveň zajišťuje i pohon ve vzduchu. Zakoupit by jej mělo být možné v roce 2023. Připravte si však minimálně 40 mil. Kč.

Jaká bude budoucnost

Budoucnost nám v nejbližší době létající vozy nad hlavami nejspíše nepřinese. Jednak z důvod výše zmíněných (cena produkčního vozu, problémy s legislativou, tím jaké řidičské oprávnění potřebujete atd.), otázkou je i cílová klientela. Osobně s balíkem 40 mil. Kč bych se šel podívat po jiných investicích než létajícím automobilu. Ale trh je veliký a jak praví rčení „každý stroj má svého kupce“.

Jaká je podle vás budoucnost individuální dopravy?

Zdroj: Autorský komentář Filipa Střechovského

Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Ruská noční můra. Ukrajina je zřejmě i testovacím centrem pro vyspělé zbraně. Co vlastně útočilo na krymské letiště?
Události247.cz
Události247.cz
Západ může reagovat na jaderný krok ruského prezidenta hned několika způsoby
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Jak je možné, že lidé přežili dobu ledovou: Museli být kreativní, zruční a dokonale sehraní
adbz.cz
adbz.cz
Zázvor je na podzim a v zimě k nezaplacení. Vypěstovat ho je hračka, navíc má až 3krát větší sílu než ten z obchodu