Projede všude, skutečně všude a bez nadsázky. Jenom nemá v základní výbavě to, co od auta čekáte, za kola si musíte připlatit.
Když se řekne lidové auto, člověka hned asi napadne doslovný překlad do němčiny. Tedy Volkswagen. Jak jinak, synonymem lidového auta je opravdu VW. Minimálně pro mě, nechci mluvit za všechny v redakci AutoŽivě. Když se řekne lidové auto do terénu, už tak jasné to není. Tady masa nebude mít stejný. A jednotný názor. Každopádně většina z nás si v hlavě automaticky nakreslí jednoduchý, mechanicky poctivý stroj s minimem kudrlinek.
Za základní peníze dostanete méně než jedno celé auto
Se schopností projet tam, kde běžné SUV znejistí už při pohledu na první koleje v blátě. Možná. Jenže ruská novinka od značky Taktik posouvá předpokládaný minimalismus k samotné definici slova „auto“. Výsledkem je zvláštní směs funkční racionality a bezprostředního off-roadového pragmatismu. Směs, která nebude pro každého, ale také nestojí jmění. Taktik AG-23 působí jako všechno možné, jen ne auto. Do auta má relativně daleko. Je to jakási vana na kolech. Odbočím. Jak definujete auto? Má karoserii, kola, volant. Taktik AG-23 nemá ani to.
Ano, je to jakási plošina, vana. O karoserii bych mluvil s opatrností. Kola ano, šest, těch je tady relativně nadbytek. Ale chybí volant. Na co volant, stačí páky. Šlo se na dřeň. Autor projektu se pokusil vyčistit věc k jádru, aby zůstala průchodnost terénem a jednoduchá údržba. Nikoli okrasné zbytečnosti. Klíčem k celému konceptu je tříosý podvozek se šesti koly, všech šest je obuto do off-roadových pneumatik a všech šest je hnaných. Takže když se to rozjede, žádné kolo jen tak nezahálí.
Projede terénem, umí jezdit na sněhu, umí dokonce i plavat
Záměrem je, aby tenhle prcek exceloval v močálech, v hlubokém sněhu a všude tam, kde normální dvounápravové auto končí na břiše, protože přenos trakce přes co nejvyšší počet kontaktních bodů s podkladem je základní mechanika, která v terénu rozhoduje. Není náhoda, že na vývoji pracoval Alexej Gargašjan, expert na vozidla kategorie „projedu kamkoli“. Cena je tady magnetem, ale i háčkem. Základ je nastavený na necelý půl milion rublů. To je v přepočtu zhruba 135 000 Kč. A ne, za tyhle peníze člověk nedostane komplet vozidlo, právě naopak.
V základním ceníku chybí některé klíčové položky. Konkrétně motor a kola. Agregát je dvouválec od čínského Lifanu, patří do příplatkové výbavy. Takže pokud nechcete kupovat polotovar do dílny a plánovat si zimní večery s vyskládáním vlastního pohonu, musíte zaškrtnout to, co je k jízdě nezbytné. Tím se účet okamžitě překlápí nejméně na 665 000 rublů, tedy přibližně 180 000 Kč. V reálném světě je to pořád zajímavé číslo. Tím spíš, když vezmete v potaz, že mluvíme o šesti kolových a plně hnaných „mini“ off-roadech.
Na české poměry stojí relativně málo, v ČR ho nekoupíte
Fér je dodat, že ceník tím ještě nekončí a Taktik počítá s tím, že si zákazník poskládá vybavení podle potřeby. Podle toho, co bude s vozem dělat. Druhá palivová nádrž s objemem 12 litrů vychází na 9 500 rublů, což je zhruba 2 600 Kč, baterie stojí 9 000 rublů, tedy asi 2 450 Kč, přední kapota je oceněná na 25 000 rublů, přibližně 6 800 Kč. Totéž, 25 000 rublů, si připraví zájemce na odpružená sedadla s podélným nastavením. Když si to poskládáte „do plna“, jste na 733 500 rublů, tedy v kulatém přepočtu kolem 200 000 Kč. Pořád suma, která v automobilovém světě nepůsobí hrozivě. Jen si člověk musí poctivě přiznat, že tohle není „rodinné auto“.
Spíš výkonná terénní platforma, se kterou lze jet na místa, kam by se obyčejná čtyřkolka bála. A kde by se běžná terénní technika utopila. Koncept je jednoduchý, a efektivní. Nic navíc tady není, nic navíc není potřeba. Tohle je Rusko, ne EU. Tím řeknu vlastně to, že u nás se tenhle stroj nebude prodávat. Rozhodně ne oficiálně. Ruku na srdce, tohle není auto na dovolenou. Cílem je rybník, les za mokřinou, srub v hlubokém sněhu nebo prostě práce v prostoru, kde není cesta.
Onu „lidovost“ je třeba chápat správně, není to „auta za hubičku“ podle evropských měřítek. Je to nástroj za přijatelný peníz v kategorii, kde se často pohybujete v řádech násobně vyšších. Otázka ani není, jestli to je plnohodnotné auto. Není, ne v pravém slova smyslu. Ale své místo na trhu si určitě někde najde. Nevím jak vy (dejte vědět pod článkem do komentářů), ale já bych ho na chalupu chtěl.