Koupili jsme auto za jeden plat: Extra levné naftové kombi jako dárek k Vánocům. Jasné kilometry a úsporný motor

Pořídit za jeden průměrný plat zachovalé kombi s dieselovým motorem a doloženou servisní historií nemusí být nakonec vůbec nereálné. Tento malý Francouz je toho důkazem.

i Zdroj fotografie: bazos.cz
i Zdroj fotografie: bazos.cz
i Zdroj fotografie: bazos.cz
i Zdroj fotografie: bazos.cz
i Zdroj fotografie: bazos.cz
i Zdroj fotografie: bazos.cz
i Zdroj fotografie: bazos.cz
i Zdroj fotografie: bazos.cz
i Zdroj fotografie: bazos.cz
Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií
                   

Auto za jeden plat je oblíbenou kategorií většiny motoristických periodik. Pravda, s ohledem na zemi původu a průměrný plat v ní obvyklý se tak trochu liší, co si za onen jeden plat můžete pořídit. Jeden plat v Německu, Francii, Velké Británii či Nizozemsku vám umožní pořízení zhola jiného automobilu, nežli jeden průměrný plat například v Čechách. Přesto se i za třicet tisíc (lehce inflačních) českých korun dá pořídit vcelku zachovalé kompaktní kombi s naftovým motorem a úplnou historií. Pojďme se na jedno takové podívat společně.

Průměrný plat bližší realitě českého trhu práce

A úvodem se rovnou musím omluvit těm, jejichž průměrný plat se více přibližuje údaji, udávanému v posledních statistikách. Podle údajů ČSÚ totiž dosáhla v 1. až 3. čtvrtletí 2023 průměrná mzda v ČR výše 42 427 Kč. V meziročním srovnání tak činil přírůstek 3 110 Kč (7,9 %). Spotřebitelské ceny se nicméně zvýšily za uvedené období o 11,7 %, reálně tak mzda klesla o 3,4 %. My jsme si nakonec jako průměrnou mzdu stanovili hodnotu 30 000 korun, jenž bude zřejmě mnohým z nás o něco bližší.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

A pokusili se za tuto částku najít auto, které svému majiteli nějaký ten pátek ještě poslouží. A současně jej nebude zatěžovat vysokými provozními náklady – a bude navíc i něčím zajímavé. Z pomyslného výběru tak vypadly všechny Octavie, Fabie nebo Golfy a Pola od Volkswagenu. Při listování nabídkami českých i zahraničních inzertních serverů nás nakonec zaujalo malé francouzské kombi s úsporným motorem HDi a kompletně doloženou servisní historií.

Malá kombi jako kategorie vozů, které takřka vymizely

Peugeot 206 SW sice možná není technicky nebo designově nejvíce revolučním modelem z nabídky francouzského výrobce. Reprezentuje však kategorii malých kombi, která je dnes pomalu, ale jistě na ústupu. A jejímž pro Čechy zdaleka nejznámějším zástupcem byla pochopitelně malá Fabia Combi, speciálně v první generaci, která tuto kategorii vozidel v podstatě spolupomáhala zakládat. Aby ve své třetí generaci nakonec neslavně skončila na konto vysokých výrobních nákladů.

Je konec, Škoda v listopadu vyrobí definitivně poslední auto. Soudruzi zařízli pýchu Česka

K Fabii se přidalo Polo Variant, vycházející ze stejných technických základů, nebo třeba SEAT Ibiza Vario či Renault Clio. A jako další zástupce z Francie pak i kombi, vycházející z mimořádně oblíbené a populární „dvěstěšestky“ od Peugeotu. Při pohledu na fotografie v naší galerii s námi možná budete souhlasit, že „naroubování“ prodloužené zádi na původně malý hatchback nakonec nedopadlo vůbec špatně. Užitečnější verze malého lvíčete vypadá i dnes, po téměř 20 letech docela k světu. Zejména v této stříbrné barvě a na slušivých kolech.

Vyšší reálný nájezd je cennější, než stočení tachometru

A zejména pokud se konkrétní kus podařilo udržet v zachovalém stavu. Námi nalezený exemplář by možná leckoho odradil první pohled vysokým nájezdem 313 000 kilometrů. Na druhou stranu jsou tyto kilometry doloženy dokonalou evidencí ze všech proběhlých technických prohlídek. A popravdě: možná je nám milejší vyšší, ale reálný nájezd, kdy zhruba víme, co od daného auta můžeme očekávat. Než optimistický údaj začínající (nejčastěji) jedničkou, jehož optimismus však vychází z notebooku toho, kdož někde v rohu dílny stáčel tachometr.

Máte auto? Zkontrolujte si papír z STK, policie vám napaří pokutu až 10 000 Kč za den. Riskujete osobní bankrot a budete bez řidičáku

Osvědčené HDi coby ideální dieselová motorizace

Pod kapotou vozu se pak nachází osvědčený, osmiventilový dvoulitr HDi o výkonu 66 kW, který je na malé kombi (zejména v kombinaci s maximálním točivým momentem 205 Nm) zcela dostačující. A jakkoli se ojetých a levných vozů přikláníme spíše k jednoduchým, ideálně zážehovým a atmosférickým verzím, v případě této pohonné jednotky bychom se nafty (zejména v kombinaci s jasnou servisní historií) možná nakonec nebáli.

iZdroj fotografie: bazos.cz

První generace HDi motorů (krom této se ještě vyráběla verze s výkonem 80 kW) se nakonec ukázala jako vcelku spolehlivou, s trochou péče a při používání kvalitní nafty není důvod, aby svému majiteli nesloužila další roky. S vítaným bonusem v podobě malé spotřeby paliva, kde se bez problémů budete pohybovat mezi 5 a 6 litry. Malé kombi za jeden plat by nakonec mohlo být i inspirací pro ty, kdož hledají na poslední chvíli (pravda hodnotnější) dárek k Vánocům pro své blízké. Speciálně mnohým dámám by udělal radost, co myslíte?

Jak se vám líbí malý Peugeot s karoserií kombi? Není škoda, že se podobné vozy již takřka nevyrábí? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Galerie

Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií

Jaké by byla vaše volba "auta za jeden plat"?

Zdroj: Bazoš
Diskuze Vstoupit do diskuze
53 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články