Úmyslně ve 104 km/h přeřadil automat na P a R. Odezvu auta natočil

Mechanická podstata převodovky je jednoduchá. Když se jede dopředu, je chybné řadit zpátečku, občas ale omyl nastane.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Asi každého řidiče, který jezdí v autě s automatickou převodovkou, někdy napadlo, co by se stalo, když by přepnul volič jízdního režimu za jízdy na P nebo R. Volič jízdních režimů u automatické převodovky pracuje v základním schématu mezi čtyřmi polohami. P je parkovací poloha, pak je R, zpátečka. Další polohou je N, neutrál a poslední je D, tedy jízda vpřed. Samozřejmě jsou zde různé odlišnosti podle stáří, značky a modelu.

Chybu u řazení udělá snadno řidič manuálu. Co automat?

Volič se dá vylomit do strany do polohy S, čímž se u některých automobilů aktivuje sportovní režim. Jinde tento manévr přepne systém do manuálního řazení. Jiný systém má po D další polohy, kde dochází k fixování jednotlivých rychlostních stupňů. O to ale teď nejde, jsou to detaily nepodstatné pro otázku nadnesenou v úvodu článku a v nadpisu.

Redakci AutoŽivě zajímalo, jestli řidiči, kteří mají auta s automatickou převodovkou, tuší, co by s stalo při nechtěné změně režimu z D na R nebo P. Jednoduchý průzkum mezi čtenáři ukázal, že 87,4 % dotazovaných motoristů s automatickými převodovkami vůbec nemá představu. Logika říká to, že pokud jede auto dopředu, točí se veškerá ozubená kola a mechanismy hnací soustavy v souhlasném směru.

Rada je jasná, za jízdy s automatem R nebo P nevolit!

Poloha R, tedy zpátečka, má za úkol pohybovat autem v opačném směru. Poloha P zase auto drží na místě. Přepnout za jízdy na jeden z těchto režimů je s největší pravděpodobností pro hnací soustavu nebezpečné. Internetoví teoretici se obávají v diskusních fórech toho, že auto na místě exploduje. Nebo že všechna ozubená kola přijdou o zuby, auto na místě ve vysoké rychlosti zastaví a řidič vyletí ven předním oknem. Je z toho něco pravda?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud jede auto vysokou rychlostí dopředu a řidič změní režim z D na R, teoreticky dojde k zablokování převodovky. Auto začne se zablokovanými koly brzdit. Řidič je vymrštěn setrvačností dopředu. Auto může jít do smyku a nabourat. V reálu je ale všechno jinak. Zeptali jsme se na redakčního spolupracovníka a odborníka na servis evropských a japonských vozů, pana Pavlíčka.

Moderní auta mají chytrou elektronickou ochranu

„Problematiku je třeba rozdělit na dvě varianty, na moderní automobily s elektronickým řízením a na vozy starší, bez elektronických systémů,“ začal s vysvětlováním expert. „U první skupiny automobilů, moderních, se při změně režimu z D na P nebo R nestane vůbec nic.“ Je to tak, protože výrobci myslí za (nerozumné či nešikovné) řidiče a nedovolí systému, aby „přeřadil.“ Motorista tedy může fyzicky hýbat voličem, ale reálně se nic neděje.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jak dovysvětlil servisní odborník pan Pavlíček, tak „s největší pravděpodobností dojde k vyřazení na neutrál, ale rozhodně ne na přepnutí do režimu couvání nebo parkování.“ Věc se má tak, že řídící jednotka pozná, že auto jede dopředu a nenechá řidiče udělat chybu. Existují zase alternativy, u některých značek či modelů nelze za jízdy voličem pohybovat mimo rozsah D a N. U některých lze násilím polohu změnit, ale nic víc se nestane.

Stará auta ochranu před neschopným řidičem nemají

Neplatí to ale absolutně! Záleží na rychlosti jízdy. Ve vysokém tempu si je elektronika jistá, že D je tím správným režimem, ovšem při pomalé jízdě, například na parkovišti, může dojít k tomu, že se systém podvolí volbě řidiče. Pak může dojít k poškození některých komponent. Druhá skupina aut, těch starších, bez elektroniky, na tom je hůře. Byly provedeny pokusy, při kterých došlo při násilném přepnutí z D na R ke zhasnutí motoru, škubnutí.

Auto nicméně zastavilo a pak je bylo možné opětovně nastartovat a pokračovat v jízdě. Při zvolení polohy P už by byla asi škoda větší došlo by zřejmě k destrukci parkovací západky. „Do kabiny by pronikl pach spáleného materiálu,“ říká servisní profesionál Pavlíček, „ale i tak by šlo asi o škodu, která by byla relativně snadno řešitelná a opravitelná.“

S trochou štěstí velká škoda nenastane, vše se dá řešit

U skutečně starých aut s historickou hodnotou by bylo opravdu nemístné a hloupé za jízdy přepínat z D na R či P, mohlo by dojít k nenávratným a zbytečným škodám. Obecně se dá říct, že je zbytečné realizovat takové pokusy, ale že nechtěná chyba u moderních aut neznamená téměř žádnou škodu a u starších, ale stále „novodobých“ aut je o prohřešek, který je řešitelný a opravitelný.

Chtěli jste takové přeřazení někdy zkusit?

Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě ne vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Nejstarší revolver na světě je starý přes 400 let: byl trochu „zaostalý“, ale přesto velmi efektivní. Vlastnil ho důstojník za 30leté války
Události247.cz
Události247.cz
Dokonce i zboží v akcích je čím dál dražší. Slevy navíc nemohou starší lidé často vůbec využít
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Novým divem světa se staly duhové hory v Peru. Objevily se díky globálnímu oteplování
adbz.cz
adbz.cz
Čisté plechy bez zdlouhavého drhnutí: Stačí je posypat práškem do pečiva a postříkat citronovou šťávou