Najít schůdné řešení pro dopravu ve městech, přeplněných automobily, je výzvou pro mnoho vývojářů a firem. Ne vždy se však všechno povede, přesně jako v tomto případě.
Společnost Arrival, která má (již) desetiletou historii, vstoupila do fáze řízené likvidace, neboli bankrotu. Jak uvádí britské deníky, teoreticky tento krok ovlivní pouze aktiva společnosti ve Spojeném království, ale funkčně jde o celou společnost. Přitom jejich produkty jsou přesně těmi, které mají možnost změnit náhled na to, jak bychom měli (nebo mohli) automobily využívat. A je rozhodně více revoluční, než celá Tesla i s Muskem dohromady. Nebo tedy byla. Pojďme se na to podívat společně.
„Dojezd poslední míle” bude čím dál větší problém. A byznys současně
Úvodem jedna otázka: víte, co to je ztv. dojezd poslední míle? To je, nebo bývá přesně ta vzdálenost, která dělí vaši kancelář, firmu, bydliště, zkrátka cokoli od poslední možnosti (zastávky) veřejné dopravy. Nemá zkrátka každý to štěstí, že má zastávku autobusu nebo tramvaje několik minut od domu. A pokud se vám nechce denně chodit kilometr a více (ale jinak byste se hromadné dopravě nebránili), je právě ona „poslední míle” celkem velkou překážkou. A výrobci o tom moc dobře vědí.
Proto neustále vymýšlí koncepty, jak lidem umožnit onu poslední míli překonat. Zkrátka dojedete na zastávku autobusem a tam bude připraven „shuttle”. Neboli malý bus, dopravník, zkrátka něco, co vás dostane za pár minut v pohodlí až domů. A právě takové dopravní prostředky stavěl Arrival: velkou dodávku, autobus a auto, které bylo určeno pro použití společnostmi typu Uber nebo Lyft. Model XL Van, která vypadala jako větší verze Mercedesu Benz Sprinter, se zdál být jejím typickým produktem.
Opravdu nemalé cíle a velká slova. Žel jen slova
„V Arrival znovu objevujeme jak design, tak výrobu elektrických vozidel pro trvalou udržitelnost. Pouze skutečná inovace jak produktů, tak procesů může přinést radikální dopad. Který potřebujeme k boji s nejhoršími dopady klimatické krize,“ uváděla firma ve svých prohlášeních. Vzletná slova by se dala čekat, nicméně, když nyní již tušíme víme, kam ona vzletná slova vedla (k bankrotu), je možná dobré se zamyslet, jak je danou situaci vlastně možné řešit. Jak přimět nejen Čechy, aby se vzdali svých aut ve prospěch sdílené dopravy?
Ona to je totiž poměrně kruciální otázka. Všichni tak nějak podvědomě tušíme, že pokud jezdíme v autech sami a jen proto, abychom se (ve městech) dostali od jedněch dveří k druhým dveřím, není to zrovna ideální způsob dopravy. Ani po ekologické stránce, ani po ekonomické stránce, ani po stránce soužití ve městě. Nežijeme v něm sami, a pokud chceme mít opravdu města pro lidi (a mj. pro děti), nemůžeme z nich vytvářet jedno velké parkoviště přes noc a jedno mraveniště aut přes den.
V městském prostředí je veřejná doprava výrazně ohleduplnější k samotnému městu a lidem v něm žijícím, než množství aut, často obsazených jenom řidičem
Dostat pohodlného člověka „Vzor 2024” do městské dopravy je opravdu složitý úkol
Ve snaze vyřešit tento problém vyvíjí vozidla poslední míle mnoho firem. Problémem je, že překonat naši vlastní pohodlnost a dostat nás do prostředků hromadné dopravy (a následně pak do vozidel poslední míle) je výrazně větší problém psychologický, sociální a komunikační, než jenom technický. A vyrobit podobné vozidlo je v zásadě snadnější, než na něj získat patřičný počet objednávek a začít jej úspěšně prodávat. Pocítila to žel i firma Arrival se svými vozy.
Po slibném začátku, který zahrnoval podporu společností Hyundai a United Parcel Service, které zadávaly objednávky na jeho dodávku, se tak nyní zdá, že Arrival skončí celkem potupně. „Simon Edel, Alan Hudson a Sam Woodward z týmu Turnaround and Restructuring Strategy společnosti EY-Parthenon byli jmenováni dočasnými správci Arrival UK Ltd a Arrival Automotive UK Limited. A to s platností pro obě dceřiné společnosti Arrival, “ uvedla společnost v tiskové zprávě.
Zdá se, že 170 zaměstnanců společnosti ve Spojeném království přijde o práci. „Správci nyní zkoumají možnosti prodeje podniku a aktiv Arrivalu, včetně platformy pro elektromobily, softwaru, duševního vlastnictví a aktiv výzkumu a vývoje, ve prospěch věřitelů,“ pokračovala společnost. Arrival totiž již od roku 2021 negeneruje hotovost, a přestože v roce 2023 přijal nové půjčky ve výši 50 milionů dolarů, došly mu peníze, než by prodal jediné vozidlo. Smutný příběh.
Mimochodem, nechali byste se vy přesvědčit k veřejné dopravě a užívání sdílených vozidel „poslední míle”?