Automobilky musely přiznat, kolik vydělají za jednu vteřinu. Jsou to astronomická čísla

Škoda auto není jediná, kdo „upravila“ (čtěte zdražila) ceny svých výrobků. Sekundárním efektem zdražení je to, kolik peněz se automobilkám sejde za vteřinu. Překvapí to i vás.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

To, že automobilky svoji činnost dělají především pro peníze, a ne jako dobročinnou zálibu je pochopitelné. Moderní, nové auto je téměř bez výjimky poměrně drahý produkt, dá se tedy předpokládat, že největším výrobců se peníze opravdu jen „sypou“. Přesto jsou čísla, kolik automobilka vydělá za jednu jedinou vteřinu šokující. Neboli: první v žebříčku má za vteřinu víc, než většina z nás za několik měsíců. Co naděláme. Pojďte s námi do míst, kde kasa nestíhá cinkat.

První místo asi není překvapivé

Na upřesnění musíme dodat, že se bavíme o obratu, tedy o hrubém příjmu, bez výdajů. A speciálně v této branži platí, že stejně jako hodně vyděláte, tak i hodně utratíte. Poslední dobou to v souvislosti se všemi těmi bruselskými omezeními a novými technologiemi pro splnění emisních norem platí myslím víc, než kdykoli jindy. A na cenách, a tedy i přijatých tržbách je to pak vidět. A zaplatit to musí kdo? Samozřejmě my, zákazníci.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Stačí se jen podívat na to, co se stalo s cenami naší Škody. Kdo má někde schované ceníky třeba Kodiaqu staré jen několik let, zapochybuje asi o tom, že jeho očař zvolil správnou hodnotu dioptrií. Případně se s k tomu očaři může rovnou objednat. Doby, kdy na Octavii stačily nižší statisíce korun a i nejdražší Kodiaq se vešel do milionu? Zapomeňte. Nemluvě o něčem tak drahém, jako je Enyaq iV RS. Škodovky za cenu BMW? Vítejte v reálném světě.

Statisíce v ruce než bys řekl švec

V tomto kontextu je tedy pochopitelně, že těm největším výrobcům se (z jejich drahých automobilů) „sejde“ každou vteřinou částka, která by se většině z nás líbila klidně za půlrok. První v žebříčku je Toyota s ročním obratem 275 miliard dolarů – a tedy 8 731 dolary za vteřinu. Neboli 192 tisíci korunkami českými. Jako druhý je „náš“ koncern VW. Žádné překvapení. VW utrží ročně 255 mld USD, za jednu vteřinu to tedy činí 8 073 dolarů. A tedy 178 tisíc korun. Za vteřinu!

iZdroj fotografie: Depositphotos

Třetí je za nimi Daimler, neboli Mercedes s výrazně nižšími 123 tisíci korunami v přepočtu. Pomyslnou TOP TEN uzavírá Nissan s pouhými 63 tisíci korunami. Břídilové. Micra už asi nesype. Nicméně, jak jsme již napsali, jde o obraty. Pokud bychom se bavili o reálném zisku, rekordman je někde úplně jinde. A pokud vás napadlo, že to nebude nejmasovější automobilka, máte pravdu. I když ten údaj popravdě poslal do kolen i mě. Italové vždycky uměli žít.

Italové našli zlaté vejce

Protože kdyby neuměli, nebude mít Ferrari mít podle analýzy Jato Dynamics na každém jím vyrobeném autě marži v průměru 25,5%. Neboli 2,39 milionu korun. Wow. Chápu, Ferrari není Fabia, ale čtvrtina celé ceny je pro ostatní automobilky zcela nereálná, v roce 2021 byla podle stejné analýzy průměrná marže 7,59%. Zkrátka, Ferrari evidentně ví, jak na to. Přejme jim to, ta auta jsou nádherná. A když to jejich zákazníci akceptují a zaplatí… Kde je problém?

Jak vnímáte posun v cenách naší Škody Auto?

Zdroj: Autorský komentář Michala Sztolára

Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Bez Západu by Rusko bylo bez moderních zbraní, samo je totiž vyrobit neumí. Užívá techniku Francie, Německa i dalších zemí
Události247.cz
Události247.cz
Taxík levnější než jízda autobusem: Důchodci nemají ani ponětí, že jim stát poskytne dopravu kamkoliv za pár korun
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Nejděsivější místo na planetě: Přístup sem má jen pár lidí, běžný člověk by téměř s jistotou zemřel
adbz.cz
adbz.cz
Psi, které je téměř nemožné vychovat: Některá plemena pro poslušnost nemají předpoklady, mnoho lidí to před koupí neví