Dvě známé automobilky popřely zákony konkurence a spojily se proti jedinému soupeři. Není těžké uhádnout, o koho jde

Některá společenství vznikají z nutnosti postavit se mnohem silnějšímu nepříteli. Konkurence nespí a dva jsou víc než jeden.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Zoufalí lidé dělají zoufalé věci. A s firmami a značkami je to podobné. Není tedy divu, že dva rivalové, kteří doteď spolu poměrně nesmiřitelně zápasili o každého zákazníka, hledají společnou cestu proti jedinému nepříteli. Věc se má tak, že dvě přední japonské automobilky budou partnery, nikoli protihráči. Chtějí společně vyhrát proti čínské konkurenci. Dnes už je to vlastně obvyklé, že v éře elektrifikace dopravy se automobilové společnosti stávají stále častěji partnery.

Nastal čas zakopat válečnou sekeru, nepřítel čeká nedaleko

Nedávno podepsaly memorandum o porozumění a partnerství v oblasti elektrických vozidel dvě japonské automobilky – Nissan a Honda. Toto strategické spojenectví se zaměří na výrobu klíčových komponent a vývoj umělé inteligence v softwarových platformách automobilů. Společnosti, které jsou tradičně vnímány jako konkurenti, se nyní spojují. Není složité tipnout si, proti komu chtějí značky bojovat.

iZdroj fotografie: BYD

Nissan a Honda se daly dohromady za jediným účelem, aby čelily silné konkurenci v podobě čínských gigantů jako BYD. A druhým „veřejným nepřítelem“ je lídr trhu z USA, automobilka Tesla. Nissan je průkopník v oblasti elektrických vozidel, ne že ne. Nicméně i po úspěšném rozjezdu elektrifikace s modelem Leaf musí čelit rostoucí konkurenci na trhu plném moderních a nových elektromobilů.

3 důvody, proč jsou elektromobily jeden velký podvod a zaniknou dřív, než se masově rozšíří

Makoto Uchida, prezident a generální ředitel Nissan Motor Corporation, zdůraznil význam tohoto partnerství. „Je důležité se připravit na rostoucí tempo transformace mobility ve střednědobém a dlouhodobém horizontu,“ řekl nejvyšší muž korporace. „Těšíme se na další diskuse a naším cílem je najít oboustranně výhodná řešení pro udržitelný růst.“ I druhá automobilka vkládá do spojenectví velké naděje.

Ve dvou se to lépe táhne. Zejména proti čínskému molochu

Pro Hondu je toto partnerství nadějí na zvýšení své konkurenceschopnosti na trhu elektromobilů. Zatímco se jiní automobiloví výrobci posouvají kupředu, Honda zůstává relativně vzadu. Její podíl na celosvětovém prodeji elektromobilů v roce 2023 byl pouze 0,5 %. Partnerství s Nissanem může pomoci Hondě zvýšit svou přítomnost na trhu elektromobilů a zvýšit svou konkurenceschopnost. Obě automobilky, Nissan i Honda, si uvědomují výzvu, kterou představuje rostoucí konkurence nových hráčů na trhu.

Makoto Uchida, generální ředitel Nissanu, upozornil na agresivní přístup nových subjektů: „Rozvíjející se hráči jsou velmi agresivní a vstupují na trh neuvěřitelnou rychlostí.“ Konkrétní podrobnosti o partnerství nebyly zveřejněny. Obecné ujednání zahrnuje zavedení společného hnacího ústrojí, společné zadávání zakázek a vývoj společných platforem. Tento krok ukazuje, že v dnešní době prudkého vývoje automobilového průmyslu jsou spolupráce a inovace klíčovými prvky úspěchu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jinak řečeno, Čína všem utekla, a to o míle dopředu. Je tady Tesla jako průkopník, iniciátor, s Elonem Muskem jako vizionářem. Ovšem čínský moloch má víc než jen snílka s vizí. Téměř neomezené finanční možnosti, nevyčerpatelné zdroje a nekonečné množství lidské síly. S tím se jen těžko, každý sám za sebe, bojuje. Další spojenectví tak jistě budou následovat, nebylo by to nic neočekávatelného.

Dá se nějak Čína porazit?

Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články