Automobilové brzdové kotouče

Brzdové kotouče, co jsou a proč jsou potřeba? Ve skutečnosti je vyroben ze železa nebo uhlíkového spojence spojeného se zavěšením vozidla.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Používá se téměř ve všech typech malých i velkých vozidel. Podložky vytvářejí velké tření, když se setkají s kotoučem a následně se vozidlo zastaví.

Jaké jsou typy brzdových kotoučů?

Většinou dostupné typy kotoučových brzd jsou dva. U prvního typu kotoučové brzdy jsou k kotouči připojeny dvě destičky a u druhého typu kotoučové brzdy je připojena pouze jedna destička.

Tento autodíl je navržen pro konkrétní specifika. Zahrnuje mnoho specifik týkajících se výkonu, montáže, životního cyklu, bezpečnosti a mnohem více. Tyto specifikace vedou ke stanovení konkrétních standardů. Autotechnici se také starají o specifikace při servisu kotoučových brzd, aby zajistili výkon.

Výhody kotoučových brzd:

  • Vytvářejte méně tepla
  • Velmi snadná instalace, výměna a oprava
  • Jednoduché funkce
  • Nelze jej samozamykat
  • Vyšší kapacita přenosu točivého momentu
  • Brzdný moment se rovná ovládací síle.
  • Funguje v libovolném směru disku
  • Funguje po poškození ráfku
  • Nepoškozuje ráfek
  • Funguje i za mokra
i

Obrázek převzat z webu www.automobilovedily24.cz

Jak pochopit, že brzdový kotouč je vadný

I když jsou vyrobeny tak, aby vydržely hodně brzdění, je nevyhnutelné, že brzdové kotouče v určitém okamžiku pocítí účinky opotřebení. Nyní se tedy podívejte, jaké jsou hlavní znaky toho, že tato součást vyžaduje pozornost, a zjistěte, co je třeba v každém případě udělat.

1. Vibrace při brzdění

Vibrace vytváří na jeho povrchu vlnky, které způsobují nepříjemné chvění při použití brzdy. Pokud jsou doprovázeny kovovými zvuky, znamená to, že jsou narušeny také vložky.

2. Obtížné brzdění

Pro kompenzaci tohoto výkonnostního problému je běžné, že řidič musí vyvinout větší sílu na pedál. Brzdění trvá déle, což může být v některých případech určujícím faktorem pro zabránění srážce.

3. Pedál tvrdé brzdy

Když je pedál příliš tvrdý, je pravděpodobné, že opotřebení je již v pokročilé fázi a může dokonce poškodit další součásti brzdového systému.

4. Brzda s malým odporem

Jedním z důvodů tohoto problému je právě opotřebení komponentů brzdového systému včetně kotoučů. Když se jejich povrch stane nerovným, brzdové destičky mají při brzdění těžší rovnoměrný kontakt. Pro účinnou kontrolu rychlosti je tedy potřeba od pedálů vyžadovat více.

Stává se to tehdy, když si řidič při brzdění všimne, že zdvih pedálu je větší než obvykle a pro snížení rychlosti vozidla je nutné dosáhnout až téměř k podlaze.

Taková situace může být způsobena i nedostatečným seřízením brzd nebo únikem kapaliny. Návštěva vašeho důvěryhodného mechanika je tedy tím nejlepším způsobem, jak zjistit skutečné příčiny problému a zajistit opět bezpečnou jízdu.

5. Brzdové světlo na palubní desce

Je to stejné varování, jako když zapomeneme zatáhnout ruční brzdu. Pokud jste si však jisti, že tomu tak není, pak je problém pravděpodobně s jinými součástmi v systému, jako je kotouč, destičky nebo nízká hladina brzdové kapaliny.

Kdy vyměnit brzdové destičky

Protože prevence je vždy nejlepší způsob, jak se o svůj vůz postarat, naším tipem je provést revizi kotoučových brzd každých 40 km jízdy. Kromě toho samozřejmě k pravidelným kontrolám spolu s ostatními součástkami vozu, které mají dobu údržby kratší než disk.

Je možné vyměnit brzdové kotouče sami.

Jeho systém má pouze několik částí, které lze snadno sestavit nebo rozložit. Proto je možné kotoučovou brzdu vyměnit nebo opravit doma pomocí běžného domácího nářadí.

Diskuze Vstoupit do diskuze
97 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články