Automobilový průmysl v Česku zasáhla rána století. Škoda, je konec. Horko těžko se z toho oklepeme

Přísná norma EURO 7, zákaz spalovacích motorů a nucený přechod k elektromobilitě povedou k rušení provozů i pracovních míst. První velké propouštění už je tady.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Úvodem krátká tisková zpráva: „Německý koncern Bosch plánuje do roku 2025 zrušit až 1 500 pracovních míst ve dvou svých pobočkách, aby přizpůsobil počet zaměstnanců měnící se poptávce a technologiím v automobilovém sektoru.“ Několik písmen a slov složených do jednoho souvětí skrývá ve skutečnosti výrazně víc než jen strohé oznámení o tom, že jeden z gigantů v oboru redukuje náklady a snižuje stav zaměstnanců. V té zprávě je ukryto poselství a zpráva o stavu Evropy v jednom. Pojďme se na to podívat společně.

Přizpůsobení se nové situaci vezme lidem práci

Snížení počtu zaměstnanců koncernu Bosch bylo poprvé hlášeno v týdeníku Automobilwoche, sesterské publikaci Automotive News Europe. „Stejně jako jiné společnosti musíme přizpůsobit úroveň zaměstnanosti situaci objednávek, strukturálním změnám v sektoru pohonů a pronikání budoucích technologií na trh,“ uvedl mluvčí společnosti v komentářích zaslaných e-mailem. Zkusme si to přeložit: kvůli urychlenému přechodu na elektromobily, direktivně nařízenému Evropskou unií, nedokážeme již nyní udržet 1 500 lidí. A ti přijdou o práci.

Tohle přesně nás čeká: Čína porazila celý svět v oblasti elektromobilů, Evropa je v ohrožení

„Vidíme potřebu upravit do konce roku 2025 až 1 500 personálních kapacit v oblasti vývoje, správy a prodeje v divizi Drives v závodech Feuerbach a Schwieberdingen,“ doplnil strohé oznámení tiskový mluvčí koncernu. Bosch uvedl, že se toho snaží dosáhnout přesouváním zaměstnanců do jiných oddělení, předčasným odchodem do důchodu nebo dobrovolnými dohodami, a dodal, že skupina jedná se závodní radou o podrobnostech.

Nechceme, aby lidé skončili na dlažbě

„Čelíme podstatně větším výzvám, než se očekávalo na začátku roku. I když si chceme udržet naši úroveň zaměstnanosti co nejlépe pomocí nových produktů a široké škály školicích opatření, budeme se muset přizpůsobit změněné situaci v některých oblastech,“ dodal tiskový mluvčí. Co se tedy vlastně během několika měsíců natolik změnilo, že i tak supersilnou firmu, jakou Bosch nepochybně je, to překvapí a ve finále donutí propustit 1 500 lidí?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jakkoli je ono propouštění prezentováno co nejvíce sociálně vstřícným způsobem, jak to ostatně u podobných sdělení bývá takřka vždy pravidlem. Pohybujeme se v Evropě, v Německu v roce 2023, nikdo asi nemá zájem „vyhodit“ 1 500 lidí na dlažbu a vzkázat jim, ať se o sebe zkusí postarat nějak sami. A hlavně někde jinde než v naší fabrice. Ne, svět se od 18. a 19. století posunul trochu někam jinam. A Německo, stejně jako celá EU je symbolem relativně vstřícné sociální politiky. Se snahou pomoci každému, kdo to jen trochu potřebuje.

Evropská unie jako strůjce dnešní složité situace

Přesto tatáž Evropa a tatáž Evropská unie stojí za rozhodnutím, které je příčinou možná největšího otřesu ve výrobě automobilů za poslední desítky let. Pokud ne úplně toho největšího. Je nám to v podstatě už trapné, takto se neustále opakovat, jenže ono to tak zkrátka je: EURO 7 jako první krok, zákaz spalovacích motorů 2035 jako druhý krok, invaze levných čínských vozů jako třetí krok. Finále? Poměrně smutné. Evropští výrobci namnoze raději omezí/ukončí výrobu, než by se pustili do boje, který v podstatě nelze vyhrát.

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

A to se nebavíme o nějakém „nazdárkovi“. Bosch se řadí na první místo v seznamu nejlepších světových dodavatelů podle Automotive News Europe pro rok 2023 s ročním objemem prodejů ve výši 50,46 miliardy USD. Ještě jednou: přes padesát miliard dolarů. Tedy více než bilion korun. Přesto i takovýto gigant nemá na stávající situaci jinou odpověď než propouštění. Zatím tedy v Německu. V Čechách má Bosch dvě továrny, v Jihlavě a v Českých Budějovicích, obě vyrábí komponenty úzce související s palivovými systémy automobilů.

Bylo by tedy naivní se domnívat, že krize automotivu související s přechodem k elektromobilitě nedojde záhy i do Čech. A nepostihne zaměstnance v továrnách podobně, jako se to stalo v Německu. Domysleli úředníci z Bruselu následky svých rozhodnutí? Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Domyslela podle vás EU, co způsobí její zákazy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články