Auta se tímto tempem stanou komfortem jen pro nejbohatší. Raketově rostou ceny skladovek, ojetin, řidičáků i benzínu

Je nepředstavitelné, že by se provoz ve městech vrátil o několik desetiletí zpátky a podstatná část automobilového provozu zmizela. Zní to jako fikce, ale může to být realita.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Automobily se staly dostupnou každodenní součástí života běžný lidí. Doby, kdy byly luxusem jen pro bohaté, jsou dávno pryč. Ale mohou se vrátit. Ceny nových automobilů i ojetin totiž rostou už delší dobu. Za zvyšováním cen stojí přísnější legislativní nároky na nové modely, například s ohledem na nové technologie nebo bezpečnostní předpisy.

Ceny nových aut letí vzhůru

Nahoru ženou ceny i celkově nižší prodeje nebo tlak na snižování emisí. Svou roli sehrála i pandemie covidu-19 a nedostatek čipů na trhu, který automobilky zrovna tak citelně zasáhl. To všechno se podepisuje na zdražování. Podle ekonomů nehrozí, že by se nová auta zlevňovala bez ohledu na ustupující koronavirovou pandemii. Naopak, nadále porostou.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Finance hrají hlavní roli i v nutnosti investovat do postupné elektrifikace vozů, které nahradí standardní spalovací pohonné jednotky. K tomu výrobce zavazuje unijní Zelená dohoda o snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 alespoň o 55 procent a blížící se nástup normy Euro 7. Navíc stále automobilky nejedou na plný výkon, protože je na trhu nedostatek komponent.

Vlastnit auto budou bohatí

Doba, kdy se automobily stanou luxusním zbožím pro bohaté, se znovu přibližuje. Vyhlídky, že by podobně jako po skončení druhé světové války a následném hospodářském kolapsu, kdy byla zapotřebí především levná a snadno vyrobitelná vozidla, jsou malé. Mimochodem takto vznikly například auta Citroën 2CV a Fiat 500.

V souvislosti s přechodem na elektromobilitu varoval už před čtyřmi lety Carlos Tavares, šéf francouzského koncernu PSA, který vyrábí Peugeoty, Citroëny a Opely. Upozornil na to, že běžné využívání automobilů širokými vrstvami uživatelů bylo součástí demokratizace společnosti. Teď se ale vše mění. Podle Tavarese hrozí, že individuální mobilita bude dostupná jen pro bohaté vrstvy.

Zdražují ojetiny i řidičáky

V reakci na zdražování a nedostatek nových automobilů začaly na trhu růst i ceny ojetin. Jejich průměrná cena loni v Česku stoupla až o čtvrtinu. Některé ojeté vozy, které mají nízký počet najetých kilometrů, se v současnosti v bazarech prodávají za cenu nových. Zákazníci se stále víc uchylují k dovozu ojetin ze zahraničí. Podle statistiky Svazu dovozců automobilů letos v  úřady registrovaly přes 13 tisíc ojetých aut ze zahraničí, což v meziročním srovnání je o třetinu víc.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Další ekonomický problém, pro lidi, kteří chtějí vlastnit automobil, může představovat výdaj za kurz k získání samotného řidičského průkazu. Průměrné ceny kurzů na osobní automobil totiž také neustále rostou. Ještě začátkem pandemie koronaviru v roce 2019 byla průměrná cena kurzu v autoškole zhruba 10 tisíc korun. Loni v létě to už bylo 14 078 korun. A není vyloučené další zdražování. Navíc se stále zvyšuje také cena pohonných hmot.

Co říkáte růstu cen na trhu aut?

Zdroj: CarMag

Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články