Jak bude vypadat provoz, až budou všechna auta jezdit na autopilota? Na silnicích vypukne kolaps a peklo

Apokalyptické teorie a sci-fi filmy varují před vzpourou strojů. Problémy s autonomně řízenými automobily však nastanou ještě dříve, než stroje převezmou násilím nadvládu nad lidmi.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Jaká bude budoucnost osobní dopravy? V otázce pohonu a paliva sází značná část automobilek na elektrický pohon. V rovině bezpečnosti pak asistenční systémy víc a víc přebírají kontrolu nad automobilem. Mnohdy do takové míry, že se reálný podíl aktivity řidiče za volantem blíží nule a hovoříme o autonomním řízení. A zde nastává problém, přestanou-li lidé řídit aktivně své automobily, dojde prý záhy ke znatelnému zhoršení silničního provozu.

Auta bez řidiče? Dopadem budou omezení a zácpy!

Mezinárodní Unie Veřejné Dopravy (UITP) je významnou mezinárodní organizací sdružující na 1400 výzkumných společností, výrobců a nejrůznějších společností specializujících se na městskou a příměstskou osobní dopravu. Unie se zabývá se, mimo jiné, vývojem moderních technologií pro veřejnou dopravu a jejich implementací. A obává se, že nesprávné zavedení autonomního řízení do veřejné dopravy způsobí chaos a dopravní zácpy.

iZdroj fotografie: iStock

Pracovníci UITP došli na základě analýz k závěru, že používání autonomních vozidel, lidově řečeno vozů s autopilotem, nepovede ke zlepšení dopravní situace. Navzdory tomu, co tvrdí samotné automobilky, i přes fakt, že se autopiloti učí nahradit lidské reakce. Právě naopak, autonomní vozidla způsobí nevyhnutelně problémy v dopravě a výrobci, ale i odborná veřejnost, si toto zatím neuvědomují. Anebo nechtějí uvědomit.

Autonomní doprava nezvládne větší počet cestujících

Problém se netýká bezpečnosti ve smyslu nefunkčních systémů a nehodovosti autonomně ovládaných dopravnících prostředků. To, že některé autonomní automobily už „způsobily“ nehody, dokonce nehody se smrtelnými následky, nejsou tou hlavní komplikací. UITP vidí potíž v reálné transportní kapacitě vozů s autopilotem. V tom, že autonomně řízená vozidla dokážou přepravovat pouze striktně omezený počet cestujících. 

iZdroj fotografie: iStock

Unie vnímá trend budoucnosti, kdy drony budou přepravovat pouze jednoho člověka. Predikuje masivní zaplacení veřejného prostoru. To, co UITP tvrdí, je, že žádné vozidlo s tzv. autopilotem nemůže být konstrukčně prostorné a velké tak, jako jsou a mají být prostředky veřejné dopravy. Ignorování faktu a masové rozšíření malých autonomních dopravních prostředků podle UITP povede velmi rychle k dopravnímu kolapsu.

Co myslíte, čeká nás díky autonomním vozidlům chaos? 

Zdroj: UITP

Diskuze Vstoupit do diskuze
122 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články