Kdo za auto nezaplatí drobný poplatek 45 Kč, okamžitě dostane vysokou pokutu. Týká se plošně každého, klidně až 100 000 Kč

Měsíčně to je jen pár korun, v součtu ale může platba vyskočit na tisíce Kč. Stále je to zlomek proti tomu, jak vysoká je pokuta.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Jakou hudbu máte rádi, co posloucháte v autě? Co člověk, to jiný vkus. Někdo má rád pop, jiný rock, další třeba dechovku a jiný zase elektronickou hudbu. Každopádně jakmile posloucháte hudbu v autě, máte tam rádio. A pokud tam máte rádio, máte i jednu poměrně nepříjemnou povinnost. Platit koncesionářské poplatky Českému rozhlasu. A to i přesto, že rádio ve smyslu stanic neposloucháte. Pokud nezaplatíte koncesionářský poplatek za autorádio, můžete čelit nepříjemným následkům. Jde o pokutu ve výši 5 000 korun.

Platit musí každý, stát si v případě pochybení vezme pokutu

Poplatek je povinný pro téměř každého majitele auta, výjimka tady je. Protože většina vozidel dnes má autorádio, všichni tito motoristé musí platit. Snad jen ti s nějakým starým veteránem nebo polozávodním speciálem bez rádia nemusí. Poplatek slouží k financování Českého rozhlasu, který poskytuje veřejné služby. Je to extrém, alespoň podle mého názoru. Neposlouchám rádio, a už vůbec ne Český rozhlas.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Přesto, pokud mám v autě rádio, musím platit a Český rozhlas financovat? Podle mne to je hloupost. Chápu institut Českého rozhlasu, ale jeho důležitost byla zásadní v období druhé světové války, možná do šedesátých let. Byl to de facto jediný plošný mediální kanál. Ale dneska? Ne. Fakt nevím, protože ho prostě neposlouchám. Ani v rádiu, ani online na netu, pokud mají tedy nějaké internetové vysílání. Rozhodně neplní funkci nejdůležitějšího sdělovacího prostředku. Spojovat jeho financování s výběrem poplatku při vlastnictví rádia? To je dost ubohé. Ale legální.

Běžný občan to má za 45 Kč měsíčně, podnikatel se prohne

Platba za autorádio spadá pod koncesionářský poplatek, který musí platit majitelé rádií doma, ale také v autech. Je tady rozdělení do několika skupin. Fyzické osoby, které nepodnikají, mají situaci relativně jednoduchou. Platí jednotný poplatek 45 korun měsíčně za všechna rádia, která vlastní. To zahrnuje i autorádia, takže i když máte více aut, stále platíte pouze jeden poplatek za celou domácnost.

Nezáleží na počtu členů rodiny nebo počtu rádií, která používáte. Poplatek můžete snadno zaplatit prostřednictvím České pošty a je možné ho hradit buď měsíčně, čtvrtletně, pololetně, nebo ročně. Platba musí být provedena vždy do 15. dne příslušného období. Hotovo. Jen pokud poplatek neuhradíte včas, hrozí vám pokuta. Pro podnikatele nebo právnické osoby je situace složitější.

Pokuta pro firmu může v součtu dosáhnout stovek tisíc Kč

Ti musí platit poplatek za každé rádio zvlášť, a to nejen za ta v autech, ale i za další rádiové přijímače, které používají. Pro podnikatele je nicméně pozitivní, že koncesionářský poplatek lze zahrnout do daňových nákladů, což znamená, že ho lze odečíst z daňového základu. Pokud tedy podnikáte, máte možnost snížit svou daňovou povinnost tím, že tento poplatek uvedete ve svém daňovém přiznání.

iZdroj fotografie: abcMedia (vlastní tvorba)

Neplacení tohoto poplatku může vést k výrazným pokutám. Český rozhlas má právo vyžadovat pokuty, pokud vlastníte rádio, ale nepřihlásíte se k placení poplatku, nebo se ho pokusíte neoprávněně odhlásit. Pro fyzické osoby je maximální pokuta 5 000 korun, zatímco pro podnikatele je to 5 000 korun za každý jednotlivý přijímač. Ještě jednou to shrnu. Občan platí 45 Kč měsíčně za domácnost.

Pár výjimek osvobozených od poplatku tady je, skutečně pár

Jednoduché, bez ohledu na počet rádií a lidí v domácnosti či aut. Podnikatel ale platí za každý přístroj. Příklad? Podnikatel má firmu, v kanceláři rádio, na dílně rádio, ve skladu rádio. Má dvě provozovny, v každé rádio. Plus má tři osobní služební auta, v každém rádio, dvě dodávky, v každé rádio. Jestli počítám dobře, to je deset přístrojů, tedy 10 x 45 Kč. To je 450 Kč měsíčně. Za rok je to 5 400 Kč. To už není málo.

Ale pokuta za neplacení by byla 10 x 5 000 Kč, tedy 50 000 Kč. Firma s flotilou dvaceti aut klidně „dosáhne“ na pokutu 100 000 Kč. To už je poměrně vysoká suma, která může mít značný dopad na firmu. Existují výjimky, kdy je člověk od placení rozhlasového poplatku osvobozen. Osvobození od placení poplatku jsou zdravotně znevýhodnění občané. Tedy lidé, kteří jsou zcela nebo prakticky nevidomí, a lidé, kteří jsou oboustranně nebo prakticky neslyšící. Ti rozhlasové poplatky platit nemusí, pokud žijí osaměle.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Jakmile ale mají doma někoho, kdo slyší, tak šup, pěkně platit se bude! Sociálně znevýhodnění občané, kteří žijí sami s příjmem, který nepřesahuje 2,15násobek životního minima? Když to doloží čestným prohlášením, nemusí platit. Šest měsíců. Poslední skupinou jsou cizinci. Samozřejmě pak neplatí ti, kdo nemají rádio. Musí to ale také potvrdit v čestném prohlášení. Pozor na to, je to pár korun, ne každý je chce platit. Ale riziko pokuty tady je.

Máte poplatek za rádio zaplacený?

Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články