Policejní kontroly dětí v autě: Za pochybení s autosedačkou či podsedákem hrozí 4 body a 2 000 Kč pokuta. Čemu se ale vyvarovat?

Vzhledem k často nesprávnému používání dětských autosedaček se rozhodli experti z AAA Auto rodičům osvětlit, jak mají za jízdy účinně chránit život svých dětí.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Ověřte si, že máte správnou sedačku právě pro svého potomka či vnouče. Navíc nejde jen o sedačku samotnou. Mezinárodní den dětí, který je právě za námi, zřídila OSN proto, aby upozornila veřejnost na práva a potřeby dětí. A právě tento den inspiroval odborníky z AAA Auto a Vize 0 k tomu, aby rodičům detailně osvětlili správné používání dětských autosedaček a podsedáků. Mnozí z nich totiž v tomto ohledu chybují a naprosto zbytečně ohrožují život svých ratolestí, které vozí autem často i na denní bázi.

Sedminásobné riziko ohrožení života

Podle oficiálních statistik čelí dítě v autě bez sedačky sedmkrát vyššímu smrtelnému riziku. Už i z tohoto čísla jasně plyne, jak velká je od některých rodičů nezodpovědnost, když vozí dítě ve voze bez autosedačky. A nejde pouze o její dlouhodobé používání. I jediná cesta, kdy jede dítě v průběhu jízdy bez sedačky, nebo je jen nesprávně připoutané, pro něj může představovat obrovské riziko. A to i při jízdě malou rychlostí, kterou mylně pokládáte za zcela bezpečnou.    

iZdroj fotografie: AAA Auto

Naprosto fatální může být nehoda vozu už při rychlosti 15 km za hodinu. Natož při rychlosti 50 km/h, která vám v obci možná připadá jako zbytečně nízká. Představte si, že při nárazu v padesátikilometrové rychlosti působí jak na vás, tak na vaše dítě síly, jež odpovídají 25násobku zvýšení tělesné hmotnosti. To znamená, že nárazová hmotnost kupříkladu dvacetikilogramového dítěte odpovídá váze neuvěřitelné půl tuny. Takže je okamžitě jasné, že dítě byste při takovém nárazu ani neměli šanci udržet, byť byste se o to jakkoli pokoušeli.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

A nepřipoutané dítě by v takovém případě čelilo následkům jako při volném pádu z 10metrové výšky. Pokud na vás tato čísla působí děsivě, je to jedině dobře. Alespoň si dokážete uvědomit, jak důležitá je správná volba dětské sedačky, ale také správné připoutání dítěte. A v neposlední řadě i vaše maximálně zodpovědná jízda, jež je základem bezpečí dítěte v autě, jak upozorňuje dopravní expert Roman Budský z Platformy Vize 0, která se zabývá dopravní bezpečností a prevencí nehod. 

Pokuta až 5 000 korun, věk nehraje roli

Jak ale zvolit tu správnou autosedačku, abyste měli pocit, že jste v tomto smyslu udělali pro své dítě maximum? Nejprve je třeba si říci, jak definuje povinnost používání dětských autosedaček naše legislativa. „V České republice platí plošná povinnost vození dětí v autosedačkách od roku 2006, kdy vstoupil v platnost nový silniční zákon. Do té doby se musely používat pouze na dálnicích a rychlostních komunikacích. Jen pro zajímavost, první autosedačka dnešního typu se objevila v roce 1962 a již v roce 1971 nařídily americké zákony povinnost připoutat děti tříbodovým pásem,“ říká Luboš Vorlík, šéf českých a slovenských autocenter AAA AUTO.

iZdroj fotografie: Policie ČR

„Každé dítě, jehož tělesná hmotnost nepřevyšuje 36 kg a tělesná výška 150 cm, smí cestovat v autě pouze v autosedačce. Dříve existovala zákonná hranice 12 let, což si ještě dost lidí pamatuje, ale v současnosti již žádný věkový limit neplatí. Dnes zákon hovoří pouze o dítěti,“ vysvětluje Vorlík s tím, že za neuposlechnutí zákona se platí citelnými tresty. „Za použití sedaček je zodpovědný řidič. Pokud tuto povinnost nesplní, musí počítat s pokutou na místě ve výši od 1 500 do 2 000 korun. A ve správním řízení pak dokonce od 2 000 do 5 000 korun. A v obou případech budou přiděleny nezodpovědnému řidiči hned čtyři trestné body,“ varuje Vorlík.

Dítě bez sedačky? Pouze v rámci povolených výjimek

Existují ovšem výjimky, v rámci kterých děti bez sedačky jezdit smí. Například ve vozech taxislužby (pouze v obci), ale také záchranných složek, jako jsou třeba sanitky či policejní vozy. A pak tu máme ještě jednu zajímavou výjimku, o níž mnoho řidičů vůbec neví. Týká se jízdy v autě v případě třech dětí najednou. „Pokud nastane situace, že potřebujete jedním vozem odvézt tři děcka, a přitom se vám do auta vejdou pouze dvě dětské autosedačky, pak smíte třetí dítě skutečně přepravovat bez autosedačky.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Samozřejmě i to musí být připoutané bezpečnostním pásem. Je tu ovšem jedna podmínka. Tomuto dítěti musí být minimálně tři roky,“ vysvětluje nám Luboš Vorlík z AAA AUTO. Ale co když auto bezpečnostní pásy nemá, ptáte se? Ano, i s tím se lze setkat, a to konkrétně v případě veteránů (vozy se stářím nad 30 let). V tomto případě zákon říká, že v takovém voze nesmíme vůbec převážet dítě mladší tří let a vepředu na místě spolujezdce pak nesmí jet dítě menší než 150 cm.    

Půltunové dítě už v 50 km/h

No a jak je to tedy s konkrétním výběrem dětské autosedačky? A je vůbec v pořádku v některých případech používat podsedák? „Podsedák patří ze zákona mezi autosedačky, konkrétně do skupiny III, určené pro děti těžší než 22 kg. Při policejní kontrole tedy obstojí – i když policisté budou posuzovat, nakolik je pro dané dítě sedačka vhodná. Vážit ho nebudou. My dopravní experti jej ovšem bereme jen jako nouzové řešení. Rozhodně doporučuji používat klasickou autosedačku, a to co nejdéle to jde.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Protože na rozdíl od podsedáku chrání i hlavu a krk dítěte, což je zásadní hlavně při šikmých a bočních nárazech,“ říká Roman Budský. Pokud jde o ty nejmenší dětské pasažéry, tak ty je důležité vozit v tzv. vajíčku. A to zásadně ve směru jízdy. Ačkoli některým rodičům vadí, že v takovém případě na sebe s dítětem nevidí, dopravní expert to považuje za nedůležitý argument. „Život je přednější než to, aby se dítě nenudilo. Problém je v tom, že hmotnost hlavičky nejmenšího dítěte činí až 25 procent jeho celkové hmotnosti, zatímco u dospělého člověka je to zhruba šest procent.

Život je důležitější než kontakt s dítětem

V případě kolize tak působí na hlavu a krk malých dětí usazených čelem ve směru jízdy enormní síly, jež mohou zanechat trvalé zdravotní následky. I proto letos začíná platit nová evropská norma, která posouvá hranici věku dítěte pro povinnou instalaci autosedačky proti směru jízdy z 8 na 15 měsíců,“ upozorňuje Roman Budský.

A dále dodává: „Pokud vezete vajíčko vpředu, je bezpodmínečně nutné vypnout airbag, který by po aktivaci přimáčkl autosedačku do sedadla a dítě by utrpělo poranění hlavy a krku. Nebezpečí hrozí i v malých rychlostech. Airbagy se nafukují už při nárazech v rychlosti okolo 30 km/h. U větších dětí, které vpředu sedí v sedačce ve směru jízdy, je zase třeba odsunout sedadlo co nejvíce vzad. Pokud je sedačka příliš blízko palubní desce, může vybuchující airbag dítě vážně zranit. Místo vzadu je vždy bezpečnější.“

Jak správně vybrat autosedačku a jak s ní pracovat?

Dětskou sedačku ideálně vybírejte spolu s dítětem, pro které je určena. Dítěti by se v ní mělo sedět pohodlně, ale zároveň by měly být splněny základní bezpečnostní požadavky. Hlava dítěte nesmí přesahovat horní okraj autosedačky, pásy musí být ve správné výšce a dítě by z nich nemělo vyklouznout. Vždy se přesvědčte, že je dítě správně připoutané. A to tak, že popruhy těsně přiléhají k tělu, abyste protáhli jen dlaň naplocho. Dítě nesmí mít šanci pod pásy proklouznout a současně pásy nesmí vést dítěti přes krk.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Pokud je sedačka v autě správně upevněna, nedá se s ní téměř pohnout. Její instalaci dnes ulehčují úchyty Isofix, které jsou součástí řady novějších vozidel (poprvé v roce 1997, běžně se začaly objevovat zhruba od roku 2001). Chyby namontování sedačky při použití této techniky jsou prakticky vyloučeny. Výhodou v případě autosedaček je, když mají snímatelný a navíc pratelný potah.

Nejlepší testy sedaček přinášejí Němci a Rakušané

Pokud byste snad tápali, kterou konkrétní sedačku vybrat, abyste získali sedačku co možná nejbezpečnější, pak jsou v tomto ohledu vynikajícím vodítkem srovnávací testy, které vycházejí i pravidelně na řadě motoristických webů či v časopisech. Ovšem nejlepší testy aktuálně provádí rakouský automotoklub ÖAMTC a německý ADAC

Vhodný formát autosedačky pak vždy volte podle váhy a výšky dítěte. Pokud nemáte potomka při nákupu s sebou, renomovaní prodejci autosedaček vám určitě s velikostí rádi poradí. Ale jak už jsme jednou zmínili – nevsázejte při převážení dětí v autě jen na kvalitu autosedačky. Vždy myslete na zodpovědnost, kterou na sebe v daný moment berete. Jezděte opatrně a maximálně bezpečně, ať ani v nejmenším neohrozíte zdraví, nebo dokonce život svého potomka.  

Jak jste došli k výběru konkrétní autosedačky pro vaše dítě?

Zdroj: AAA Auto
Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články