Majitel autoservisu nechtěně prozradil tajemství. Jak se má řidič chovat k autu, aby najelo minimálně milion kilometrů?

Milionu kilometrů na tachometru se řada aut nedočká a skončí na vrakovišti. Zbytečně, se správným přístupem mohou auta fungovat dlouhé roky.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Jeden z nejsledovanějších parametrů o ojetého auta je jeho nájezd. Někteří zájemci o novou ojetinu považují za hranici, přes kterou nelze jít, 100 000 km. To je ale číslo, které je leckdy přeceňované, auta, zejména ta starší, mohou najet mnohem více kilometrů. Globálně jsou pak vyšší nájezdy obvyklejší, než by se mohlo zdát, majitelé aut v Asii či Africe by mohli vyprávět. Tam 300 000 či 500 000 km žádný důvod k panice.

Návod k provozu a servisní manuál jsou základem

Je reálné, aby auto najelo milion kilometrů? Ano, i v našich podmínkách lze zajistit, aby bylo auto dlouhodobě v kondici. Platí, že pro dlouhodobě správný technický stav automobilu je zapotřebí dodržovat určitá pravila spojená jak s provozem, tak s údržbou a servisem. Milion kilometrů pak nemusí být nesplnitelným nájezdem. Samozřejmě jsou značky a modely, které mají dispozice vydržet déle v bezporuchovém stavu než jiné.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Starší automobily jsou obvykle kvalitněji vyrobené, méně komplikované po technické stránce. Čím méně elektroniky automobil má, tím méně se může auto porouchat. Platí, že čím jednodušší technika, tím lepší výchozí bod, například atmosférický motor vydrží více než přeplňovaný, bez posilovače to jde také, minimum řídících jednotek je žádoucí a tak podobně. Jaká pravidla pro zajištění dobrého stavu auta, jak najet milion kilometrů?

Rady a tipy na správnou jízdu 

  • Otáčky jsou alfou a omegou správného hodu motoru. Průměrné spektrum 3 000 až 4 500 ot./min. zajišťuje nejlepší možné mazání válců a téměř žádné opotřebení.
  • Čerpací stanice se liší kvalitou paliva. Vyplatí se znát chemické složení nafty či benzínu a tankovat jen to nejlepší. Vyplatí se také vozit s sebou v autě plechovku s aditivem a přidávat je podle předepsaného poměru při každém tankování do nádrže.
  • Při cestování na dlouhé vzdálenosti je dobré plánovat zastávky na ověřených čerpacích stanicích. Tím řidič předejde nechtěnému tankování nekvalitního paliva.
i
  • Opatrnost nadevše. Každý průjezd výmolem či nerovností snižuje výdrž automobilu. Vyplatí se vyhýbat se nehodám, čím méně je auto vystaveno nějaké kolizi, tím déle vydrží.
  • Vhodná je správné tempo. Rychlá jízda škodí, ale příliš pomalá také. Podtáčení motoru je jedním z největších prohřešků.
  • Statisticky je ověřeno, že auta se vysokého nájezdu dočkají, pokud je řídí pouze jeden člověk. To znamená auto nikdy nikomu nepůjčovat.
  • Přehřívání škodí, jak motoru, tak elektroinstalaci. To znamená nejezdit zbytečně dramaticky, nezatěžovat nadměrně auto, dochlazovat po jízdě. 

Důležité body pro správnou údržbu

  • Vše začíná podrobným nastudováním návodu k obsluze. Auto není mixér, který se zapojí do zásuvky a pomocí jednoho tlačítka a jednoho otočného ovladače se kontroluje jeho činnost. Automobil je komplikované zařízení s mnoha funkcemi, je nevyhnutelné znát správné postupy a servisní intervaly.
  • Výměna oleje musí probíhat pravidelně a nikdy ne po uplynutí správného časového intervalu. Kratší nájezd na olej, než je předepsáno nevadí, naopak prodlužovat výměnu a odkládat ji se nevyplácí. Snižuje se tím šance na milionový dojezd.
iZdroj fotografie: Depositphotos
  • Kvalita oleje by měla být co nejvyšší, bez schopnosti odlišit originální olej od padělku člověk vysokého nájezdu nedosáhne. Prémiové značky a špičková kvalita jsou pro dlouhověkost vozu nezbytností.
  • Na svíčkách se nešetří. Ten, kdo chce najet milion kilometrů, kupuje jen ty nejlepší, a mění je každých 30 000 až 40 000 km. Častější výměna nemá smysl, požadované vlastnosti se nezmění, naopak nedojde o nadměrnému opotřebené závitů svíček.
  • Vynechat pravidelný servis je nepřípustné. I když manuál předepisuje pro pravidelnou kontrolu a údržbu delší čas, minimálně jednou za rok je třeba vyrazit do autoservisu. A to i když už je automobil mimo záruku a jednou za rok by teoreticky do dílny nemusel. Vždy nejdéle jednou za 12 měsíců je třeba zrevidovat motor, převodovku podvozek.
  • S nájezdem v řádech desítek tisíc kilometrů ročně je nutné jezdit do servisu ještě častěji. Důležité je včas měnit opotřebované či poškozené díly, i jeden díl v nevyhovujícím stavu může negativně ovlivnit další komponenty a snížit jejich životnost.
  • Koroze nesmí být, pro ty, kteří chtějí jezdit dlouho, nezanedbají ochranu podvozku, například kompletním voskovým nástřikem.

Najet milion km není nemožné, jde o přístup

iZdroj fotografie: Depositphotos

Obecně vzato základem správného servisu je důraz na maximální kvalitu náplní i náhradních dílů a vyvarování se levných a nekvalitních náhražek. Zapovězeno je prodlužování servisních intervalů, vhodné je do autoservisu jezdit častěji. Řidič, aby dosáhl vysokého nájezdu, musí znát přesně všechny funkce automobilu a musí je užívat tak, jak je to potřeba. Správná jízda pak je podmíněna vhodným řazením a vhodnými otáčkami a tankováním kvalitního paliva. Pak by měl automobil zvládnout najet milion kilometrů.

Najede vaše auto milion kilometrů?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
96 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články