Rozzuřený býk, vzpínající se hřebec, sprintující mustang? Některá zvířata jsou na autech stylová, vepř ale mezi ně nepatří.
Globální pohled je nevypočitatelný. Můžete udělat parádní auto, ale stačí s ním přejet na druhou stranu zeměkoule, a je tady problém. Takže třeba název. Existuje přešlapů, kterých se výrobci aut dopustili. Třeba Toyota se svým sportovním kupé MR2. Když tohle necháte přečíst Francouze, uslyšíte z jeho úst cosi jako „mérd“. Překládat to nebudu, je to myslím i u nás dost zprofanovaný vulgarismus. Nebo třeba Mitsubishi Lanec Evo. Skvělé auto.
Neškodné jméno v jedné zemi světa může být jinde nadávkou
Stačí ho ale vyrobit v rámci malajsijské licence pod značkou Proton a dát mu jméno Jebat. A sami cítíte, že tímhle autem u nás úplně jezdit nechcete. Znak Renaultu? Darmo mluvit, dát na kapotu auta kosočtverec, koho tohle mohlo napadnout? A s prasečím rypákem je to podobné. Pokud symbol v čínském prostředí není nijak zarážející, v rovině globálního trhu už ale výrobce může narazit. A tak šestá největší automobilka v Číně, BAIC Motor, učinila významný krok směrem k modernizaci své značky.
Oznámením o výměně loga. Nové logo je součástí širšího úsilí společnosti o expanzi a přizpůsobení se evropskému trhu, na němž už nabízí tři své SUV modely. Nové logo bylo oficiálně představeno cca měsíc nazpět a od té doby je součástí všech firemních dokumentů, včetně periodických a výročních zpráv, burzovních informací a tiskových zpráv. Tento posun signalizuje snahu BAIC Motor o lepší reprezentaci na mezinárodní scéně.
Nové logo je navrženo tak, aby bylo elegantní a stylové, aby lépe odpovídalo současným trendům a vkusu obyvatel Evropy. Proč používám výraz „prasečí rypák“? To není pokus o pejorativnost, takto skutečně veřejnost znak automobilky pojmenovala. Nedivím se, podobnost je více než zřejmá. Výměna loga může být jen otázkou vzhledu, marketingu, ale tak to není. Ne pokud je tady nějaká forma třeba co se týká akcií. BAIC Motor tedy zdůraznil, že změna loga nemá žádný dopad na práva akcionářů.
Pokud máte akcie společnosti BAIC, můžete zůstat v klidu
Akcie vydané se starým logem zůstávají platné a jejich výměna za nové logo není nutná. Stávající akcie budou i nadále plně funkční pro účely obchodování, registrace a fakturace. Tím se tedy zajišťuje kontinuita obchodních aktivit společnosti a práv akcionářů. Znamená to, že i přes vizuální změny loga zůstávají stávající aktiva společnosti zcela v pořádku a platná. To není detail, jak by se mohlo zdát.
Pokud byste vlastnili nějaký balík akcií firmy, určitě byste v dané situaci znervózněli. Jedním z hlavních důvodů pro změnu loga je posilující pozice segmentu užitkových vozidel skupiny BAIC Motor. Zaznamenává významný růst. V poslední době společnost hlásí meziroční nárůst exportu o 109 %. Tento úspěch na mezinárodních trzích mohl být katalyzátorem potřeby modernizace vizuální identity společnosti.
Mít kus vepřové hlavy na kapotě auta, to asi nechcete
Tak, aby lépe odrážela její mezinárodní ambice a technologické pokroky. Jestli se nepletu, tak třeba v sousedním Polsku se automobily značky BAIC prodávají. Zpátky k logu. Na jedné straně jsou tady oficiální řeči ohledně globalizace, růstu a expanze. Na druhé straně jsou řady pikantních narážek. Staré logo BAIC Motor bylo často terčem posměšků. Na internetu, mezi veřejností. Především kvůli svému tvaru, který připomínal prasečí nos.
Tento nešťastný designový prvek vedl ke tvorbě značného množství internetových vtipů a memů. I to pravděpodobně přispělo k rozhodnutí o změně. Jakkoli oficiálně se o tom nemluví. Nové logo je navrženo tak, aby bylo plošší a stylovější. Vzdává se dosavadního tvaru připomínajícího nozdry. Místo toho nové logo používá jednodušší a čistší typografii „BAIC“. Ta určitě lépe odpovídá současným trendům v oblasti designu a firemní identity. Reakce na nové logo jsou vesměs pozitivní.
Nové logo je jednodušší a čistější. To v každém případě
Jeho rezervovaný, ale elegantní vzhled získává pochvalu jak od odborníků, tak od běžných uživatelů. Aby ne, horší už to být nemohlo, říkám si. Nebo ano? Někteří komentátoři na sociálních sítích dokonce naznačují, že nový design BAIC Motor se podobá stylu, který používá jiná čínská automobilka. BYD. Prý to svědčí o obecném trendu ve zjednodušování a modernizaci log automobilových značek. Mnozí se také shodují, že změna měla přijít už dávno.
Nemusím být odborník na značky a korporátní identitu, aby na mne staré logo působilo archaicky a směšně. Změna je podle mne dalším důkazem toho, že automobilky neustále přizpůsobují své značky měnícím se požadavkům trhu a estetickým preferencím zákazníků. Staré logo mělo své místo v historii značky, chápu. Ovšem nové je jasným krokem vpřed směrem k modernímu, globálně orientovanému přístupu.
Prorazit globálně? S vepřovým znakem na kapotě to nešlo
Změna loga je tak nejen vizuální aktualizací, ale i symbolem inovací, které společnost BAIC Motor prosazuje jak na domácím, tak zejména na mezinárodním trhu. V konečném důsledku je změna loga jen jedním z mnoha kroků, které BAIC Motor podniká. Které realizuje proto, aby značka upevnila svou pozici na mezinárodní scéně. Jestli se jí to povede, kdy a jak, ukáže čas.