Video: Elektromobily se budou nabíjet za jízdy. Bezdrátový přenos energie zajistí nové silnice a dálnice

Inovativní koncept s názvem Aréna budoucnosti – 1050 metrů dlouhý okruh vybavený systémem bezdrátového nabíjení elektromobilů prochází intenzivními testy.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Technický koncept nazvaný Arena del Futuro, neboli Aréna budoucnosti bude zřejmě prvním krokem na cestě k uhlíkové neutralitě. Po letech intenzivních a hloubkových studií je totiž tento okruh ve spolupráci mezinárodních partnerů, univerzit a mezinárodních institucí konečně realitou. První provedené testy ukazují, jak by mohla vypadat budoucnost elektrodopravy primárně na dálnicích a rychlostních silnicích.

Cesty, díky kterým elektromobily nepotřebují dobíjení

Podle specialistů se jedná o inovativní koncept ve jménu udržitelnosti. „Aréna budoucnosti je také příkladem toho, jak spolu mohou podniky a veřejné instituce spolupracovat ve jménu vyššího cíle,“ vysvětluje Veronica Squinzi, generální ředitelka společnosti Mapei. Právě tato společnost je jednou z těch, které se na této realizaci podílejí. Aréna budoucnosti je koncept postaven na principu bezdrátového přenosu elektrické energie.

iZdroj fotografie: S vědomím Stellantis
Bezdrátové nabíjení elektromobilů je hudbou budoucnosti pro všechny nadšence elektrického pohonu

Elektromobily by tak měly jezdit po speciálně vybudovaných silnicích, v jejichž asfaltu je zabudovaný drátový pruh. Díky tomu by se automobily dobíjely přímo za jízdy a nebyla by potřeba rozvinutá síť nabíjecích stanic. Jízda elektromobilem by se stala také mnohem komfortnější, protože by odpadlo právě dobíjení, které zabere poměrně dost času. Dobíjet za jízdy by se tak mohly všechny elektromobily vybavené speciálním přijímačem.

První testovací dálnice

Poměrně nedávno došlo k dokončení stavebně technické realizace celkem 1050 metrů dlouhého okruhu nedaleko Chiari Ovest. Jedná se o soukromý okruh dálnice s označením A35 a v současné době již prochází intenzivním testováním. 1050 metrů dlouhý okruh je napájen elektrárnou o výkonu 1MW a prvotní výsledky jsou opravdu povzbudivé. Pomocí technologie bezdrátového přenosu energie lze elektrická vozidla nabíjet za jízdy.

iZdroj fotografie: S vědomím Stellantis
Výsledky prvních testovacích jízd na okruhu A35 vypadají velmi slibně

Díky speciálnímu přijímači dojde k přenosu energie ze silniční infrastruktury do baterie. Cílem celého projektu je dosáhnout co největší mobility s nulovými emisemi. Důležitým aspektem je ale také to, že díky pokročilé konektivitě přes technologii IOT (přel. Internet věcí) může být zaručena maximální bezpečnost provozu. Vozidlo totiž bude neustále komunikovat s autostrádou, která může ostatní vozidla včas upozornit na případnou nehodu.

Výsledky jízd na okruhu

Testovací okruh již prošel prvními zatěžkávacími zkouškami. Na 1 050 metrů dlouhé dálnici se zatím proháněly pouze elektrifikované autobusy Iveco E-Way. Výsledky ukazují, že tento inovativní koncept se zdá být horkým kandidátem na řešení budoucnosti elektromobility. Komu na mysl vytanula myšlenka, že vzhledem ke stavu našich dálnic je nutné se zamyslet, jak by tyto dálnice po pár letech vypadaly, rovnou ji může zapudit. Povrch vozovky má být optimalizován tak, aby byla odolnější a zároveň bylo nabíjení co nejvíce efektivní.

Jak se tento inovativní nápad líbí vám?

Zdroj: Stellantis

Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články