Mají autobusy bezvýhradnou přednost při vyjíždění ze zastávky? Správná odpověď je lehce na hraně

Víte, jak se správně zachovat, když těsně před vámi městský autobus ukáže blinkrem, že hodlá vjet ze zastávky do vašeho jízdního pruhu? A jaký je v tomto ohledu rozdíl mezi městskými a linkovými autobusy?

i Zdroj fotografie: Dopravní podnik města České Budějovice
                   

Je evidentní, že chování řidičů autobusů přivádí některé řidiče běžných vozidel k šílenství. Jen si tu situaci vybavte, určitě jste ji zažili mockrát. Jedete po městě téměř krokem, protože jste se dostali do zácpy. Pospícháte do práce nebo na důležité jednání, takže času nemáte nazbyt. Popojíždíte po malých úsecích a z té kolony se stále ne a ne dostat. A když už to vypadá, že se zase alespoň o kus pohnete vpřed, autobus před vámi stojící na zastávce krátce zabliká a už se dere nekompromisně před vás.

Existují dobré důvody, proč čalounění sedaček v autobusu vypadá jako koberec

Vy ho samozřejmě pouštíte, protože nechcete riskovat, že si o ten kolos poškodíte svůj vůz. A tak nadáváte a rozčilujete se, že je autobusák drzý. Ale proč vlastně? Možná jen proto, že dostatečně neznáte privilegia autobusů vycházející z legislativy. Takže jak to vlastně je? Kdy mají autobusy vlastně přednost v jízdě? Mohou nám vjet „bezohledně“ do cesty po krátkém signálu blinkrem, nebo nemohou?

Řidič autobusu má sice přednost, ale také jistou povinnost

Odpověď není až tak jednoduchá. A reflektuje aktuální dopravní situaci, ve které se právě v blízkosti autobusu nacházíte. Za určitých okolností musíte dát přednost autobusu vždy. Má totiž v obcích přednost v jízdě. A to konkrétně v případech, kdy vyjíždí ze zastávky anebo když mění jízdní pruh. Ovšem i tak má řidič autobusu povinnost dbát opatrnosti. A to není jediná jeho povinnost.

iZdroj

Autobus musí být jednak řádně označen, jednak je jeho řidič povinen signalizovat plánovaný manévr znamením o směru jízdy. Pokud tak učiní, musíme mu my, abych tak řekl ostatní řidiči, umožnit zařazení do provozu. Jak? Jednoduše tím, že buď zpomalíme, nebo zcela zastavíme naše auto. Ale řidič autobusu nemůže ani v takový moment bezmyšlenkovitě vjet do plánovaného pruhu. Musí se nejprve přesvědčit, že tím nikoho přímo neohrozí. Respektive že na vozovce svým manévrem nezpůsobí nějakou nebezpečnou situaci.

Jak vidí situaci litera zákona?

Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, to vidí poměrně jasně a říká nám, že: „Řidič vozidla, které zastavilo nebo stálo a opět vyjíždí od okraje pozemní komunikace nebo od chodníku, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Řidiči autobusu hromadné dopravy osob nebo trolejbusu musí v obci řidiči ostatních vozidel umožnit vyjetí ze zastávky nebo ze zastávkového pruhu, a to snížením rychlosti jízdy, popřípadě i zastavením vozidla; řidič autobusu nebo trolejbusu přitom nesmí ohrozit zejména řidiče vozidel jedoucích stejným směrem.“

Budou autobusy řídit 18letí řidiči, kteří právě vyšli z autoškoly? Cestující se děsí toho, co vyvolala krize na trhu práce

V krajním případě je lépe autobus nepustit

Takto zní problematika jasně, že? Ale občas nastávají situace, kdy je rozumnější autobus nepustit před sebe a raději pokračovat v jízdě. Například v momentu, kdy už těsně míjíte začátek zastávky a v tom momentu autobus značí, že z ní chce vyjet. Pokud byste chtěli dát autobusu přednost, znamenalo by to pro vás hodně prudce šlápnout na brzdu. Ale tím zase riskujete, že vozidlo, které je jen kousek za vámi, nestihne zareagovat a narazí vám svým předkem do vaší zádi.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud tedy vyhodnotíte, že bude pro všechny účastníky kolem vás (a samozřejmě i pro vás samotné) bezpečnější v podobné situaci autobusu přednost nedat, pak raději jeďte dál. Každý podobný případ je třeba vyhodnotit s rozumem a bez zbytečných emocí. Relevantní opatrnost, a především bezpečí v rámci silničního provozu byste měli mít vždy na zřeteli.  

Ale co změna pruhu? Také je nám autobus nadřazený?

Dobře, situace stran výjezdu autobusů ze zastávky už je tedy jasná. Ale jak je tomu v druhém případě, kdy má autobus před námi přednost? Tedy ve chvíli, kdy se řidič autobusu rozhodne změnit jízdní pruh. Zde je věc ještě přehlednější a rozhodně by vás neměla nechat na pochybách.

Autobus přes plnou čáru předjíždí auto, zatímco ho druhý autobus předjíždí odstavným pruhem v protisměru. Z těchto záběrů tuhne krev v žilách

Takže když se řidič autobusu rozhodne zařadit do pruhu nebo předjíždět, prostě pro něj platí stejná pravidla jako pro nás ostatní. Musí se přesvědčit, že je změna jízdního pruhu z pohledu provozu v daný moment možná a že manévrem neohrozí ostatní účastníky provozu. Zkráceně řečeno, i řidič autobusu musí jednat opatrně.

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA

Buďte slušní a ohleduplní

Ale vy byste se měli chovat za volantem ohleduplně, a to i vůči hromadnému dopravnímu prostředku v podobě autobusu. Když to bude jen trochu možné, pak manévry autobusu neomezujte. Buďte jednoduše slušní a ohleduplní. Jakmile se bude autobus snažit zařadit do zvoleného pruhu, pak ho nijak neomezujte. Zpomalte a dejte mu přednost. Pomůžete autobusu dodržet jízdní řád, cestujícím autobusu dorazit do jejich zvolené destinace zavčasu, a navíc podpoříte plynulost dopravy. Těch pár vteřin už vás přece nevytrhne, co říkáte?  

Máte nějakou negativní zkušenost v rámci chování řidičů autobusů?

Zdroj: BESIP
Diskuze Vstoupit do diskuze
107 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články