Blikat, nebo neblikat, když řidič najíždí na dálnici? Jednouché pravidlo, přesto ale řada motoristů dělá fatální chybu.
Všichni jako řidiči víme, že bychom měli při změně jízdního pruhu a při odbočování použít blinkry. Tedy ukazatele směru, ale jak to je, když jedeme po dálnici? V redakci AutoŽivě jsme analyzovali zajímavost v rámci dopravních předpisů. Pravidlo, které říká, že se „nemá blikat, jestliže se jedná o křižovatku“. Není to ten případ, kdy se jedná o připojovací pruh? Když jedete v provozu, nepochybně uvidíte motoristy, kteří na nájezdu na dálnici blikají (i neblikají) a vlastně nevědí, jak to je správně.
Platí pravidlo, že když auto mění směr, bliká se. Až na výjimky
Vysvětlím hned v úvodu, že pravidlo, na které jsme narazili, je z dánského provozu. Nicméně odrazíme se od něj a vysvětlíme si, jak je to u nás, protože čeští řidiči také evidentně tápou. V našem prostředí bych zase viděl spíše problém v tom, že blikají na jednom místě doprava, ale i doleva. Abychom se v dánských pravidlech zorientovali, musíme nahlédnout do odpovídajícího zákona o silničním provozu, kde se v § 32 odst. 2 provozu uvádí, že řidiči musí dát znamení před rozjezdem z okraje vozovky a před odbočením a otáčením.
Dále legislativa říká, že řidiči musí dát znamení také před změnou jízdního pruhu nebo jinými významnými změnami boční polohy vozidla na dálnici. Při změně jízdního pruhu nebo jiných významných změnách boční polohy vozidla na jiné pozemní komunikaci než dálnici musí řidiči dát znamení, když je to nutné k vedení ostatního provozu. Upřímně, já tam nikde prostor pro chybu nevidím a nechápu, jak mohou dánští řidiči nevědět, zda blikat, či neblikat.
Respektive možnou nejasnost tuším ve formulaci, že povinnost dávat znamení o změně směru jízdy je vždy, když dochází k „ne zcela zanedbatelné změně polohy vozidla“. Co se tím myslí? Když najíždíte z připojovacího pruhu na dálnici, měníte směr jízdy a zařazujete se do proudu rychle jedoucích aut, je to nezanedbatelná změna? Já bych řekl, že ano, a tím je problém vyřešen. Při nájezdu na dálnici se bliká, povinnost použít ukazatele směru platí. A to nejsem žádný odborník na dánské právo.
Na kruháči se nebliká, stejně když se sjíždí z křižovatky rovně
Jak je to tedy u nás? Páčka doleva – blikáte doleva, páčka doprava – blikáte doprava. Když přijíždíte ke křižovatce a chcete odbočit doprava, je to jasné, dáte blinkr doprava. Když chcete doleva, blinkr doleva. Ale co v jiných případech? Tady už začíná ta pravá magie českých silnic. Kolik řidičů už jste viděli, jak vjíždí ke kruhovému objezdu a bliká doleva, protože si myslí, že tím dávají najevo, že budou kruh objíždět? A kolik jich naopak bliká doprava, jakože budou odbočovat? Obě možnosti jsou špatně. Při nájezdu na kruhový objezd se nebliká.
Tím je vyřešena de facto výjimka, kdy auto reálně mění směr, najíždí na kruháč, ale řidič na blinkr nesahá. Správná chvíle na pohled do legislativy, tentokrát té české. Podle § 30 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, znamení o změně směru jízdy řidič dává vždy při změně směru jízdy, při vybočování ze směru jízdy nebo jestliže to vyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.
Ostatní řidiči musí vždy vědět, co se člověk chystá udělat
Parafrázuji, kdyby někdo postrádal to či ono slůvko. Abych se dostal k dálničnímu nájezdu zmiňovanému v úvodu článku, s akcentem na neznalost dánských řidičů. Redakce AutoŽivě udělala rychlý průzkum mezi řidiči na čerpací stanici u dálnice a zjistila, že 95 % řidičů správná odpověď překvapila, mnohdy ji nevěděli. Zásadní roli tady hraje přítomnost připojovacího pruhu. Jednoduše platí, že je-li pro zařazování do průběžného jízdního pruhu zřízen připojovací pruh, odbočující řidič jej musí použít.
To je asi jasné, i když někdy řidiči jako kdyby autem skákali z vedlejší silnice rovnou do prostředního pruhu. Při nájezdu do průběžného pruhu použije motorista směrovku doleva. Je to skutečně jednoduché. Řidiči ale často chybují a v místech, kde se připojují, blikají vpravo. Ale měli by blikat vlevo. Nebo neblikají vůbec. Nebo zablikají vpravo, a pak hned doleva. Jako lepší než nic, aspoň řidiči kolem tuší, že se něco bude dít.