Automobilky vsadily na elektrickou cestu a najednou se ukazuje, že to bude štreka plná zatáček, výmolů a překážek, dokonce možná slepá.
Nevím jak vy, ale já pod tlakem pracuji asi lépe, než když mám volné pole působnosti. Prokrastinace, káva za kávou, něco chvil na sociálních sítích, trochu hraní online her s přáteli. Když mi ale hoří koudel víte kde, makám jako šroub. Pod tlakem prostě pracuji víc jak na sto procent. V redakci AutoŽivě sledujeme stále situaci na automobilovém trhu, včetně kondice jednolitých automobilek. A můžu říct jedno. BMW je pod tlakem. Jedna věc je ale „pozitivní“ tlak v rámci zdravé soutěživosti na trhu, druhá věc jsou čísla. Ekonomická čísla. Hospodářský výsledek.
Tlak na evropské automobilky je značný, uvidíme, kdo odolá
Když se tlak sejde s čísly, která zabolí i otrlé manažery, je jasné, že se v mnichovském vedení nic neponechává náhodě. BMW za druhé čtvrtletí hlásí propad čistého zisku o 32 procent na 1,84 miliardy eur. Tržby klesly o osm procent na 34 miliard a první pololetí uzavírá se čtyřmi miliardami eur zisku. Téměř o třetinu méně než loni. Příčiny nejsou žádné tajemství. Vysoká americká dovozní cla a ochablá poptávka z Číny. Obvykle přepočítávám eura do Kč, pro větší představu, tady to asi snad nemá cenu. Miliardy eur to je „hodně miliard Kč“.
Pro jednoho asi nepředstavitelné. Cla dopadají plošně. Porsche, Mercedes, VW, nikdo z německé trojky není ušetřen. Když americký prezident Trump od dubna nasadil 27,5 procenta na auta a díly z Evropy, rozpočty se začaly škrtat s bolestivou přesností. Od srpna sice sazba klesla na 15 procent, ale rozdíl v maržích už je na výsledcích vidět. BMW má jednu výhodu, která tlumí rány. Spartanburg v Jižní Karolíně, největší americký závod, odkud ročně sjede 400 000 vozů. Na ty se cla neaplikují, kdo vyrábí na místě, ten platí méně.
Elektrické auto designem odkazuje na ikonickou legendu
Navzdory tomu, co ukazují sloupce s výnosy, zůstává poptávka pevná. Za první pololetí bylo zákazníkům dodáno 1,2 milionu aut a čtvrtina z nich je čistě elektrická nebo hybridní. Mimo Čínu dokonce dodávky rostly, včetně USA. Jenže vedení dobře ví, že status quo není receptem na krizi. Proto se pracuje na největší modelové ofenzivě za poslední dekády. Do roku 2027 projde obnovou prakticky celá modelová paleta BMW. Přibudou elektroauta a nová softwarová architektura. Hlavní ambicí je návrat ke zdravým maržím.
Cíl, o který se pokouší i přímá konkurence včetně Mercedesu, ne vždy bezbolestně. V centru pozornosti je projekt, na jehož bedrech leží víc než jen další generace karoserií. Neue Klasse. Není to jen vzpomínka na slavnou modelovou řadu z let 1962 až 1972. Vidíte ji tam? Dnes jde o novou elektrickou platformu, která mění design, software i materiály. Neue Klasse pronikne všude, i do velkého SUV segmentu. Pro fanoušky ostrých verzí se rýsuje nástupce M8, který by mohl dorazit už v roce 2026.
Aspoň že zmizely bobří zuby nebo neurvale velké ledvinky
Už jako čistá elektřina s ambicí přesáhnout výkonem 1 000 koní. Zároveň se v roce 2026 plánuje kupé ve stylu Neue Klasse. Do roku 2027 se připravuje modernizace M5. Nová optika, nová technika – a totéž platí pro M3. Ta má dorazit poprvé v čistě elektrickém provedení. Má se stát nejsilnějším členem divize M, jaký kdy v Mnichově vznikl. To není jen marketingová nadsázka, ale „výhoda“ okamžitého nástupu točivého momentu a vícemotorových konfigurací, které už platforma umožňuje. Zajímavé.
Budu moc rád za vaše komentáře dole pod článkem. Speciálně by mě zajímaly reakce pravověrných fanoušků a příznivců značky BMW. Těch, které vždy fascinovaly benzínové atmosférické řadové šestiválce v kombinaci s pohonem všech kol. Co říkáte na to, kam BMW směřuje? Nová vize může mít úspěch a pak to bude pro automobilku BMW (finančně) asi v pořádku. Co se ale stane, pokud Neue Klasse a elektrická koncepce selžou? Uvidíme, jak moc silné je mnichovské BMW v pomyslných kramflecích.