BMW představilo exkluzivní patent. Žádná jiná automobilka k němu přístup nemá

Snížení odporu vzduchu chce BMW dosáhnout unikátním patentem. Na kapotu svých automobilů bude montovat spoiler, který bude měnit tvar v závislosti na větru.

Aerodynamika přispívá nejenom ke snížení spotřeby paliva, ale také k lepší ovladatelnosti auta. Řidiči mohou pociťovat rozdíly zejména ve vyšší rychlosti a při prudkém větru, který dokáže s autem pěkně zahýbat. Německá automobilka BMW se nyní vrací se starým konceptem a testuje proměnlivý spoiler kapoty, jehož tvar se bude měnit v závislosti na povětrnostních podmínkách.

Zdroj fotografie: BMW

Koncept starý přes 10 let opět ožívá

Původní myšlenka vznikla v roce 2008 v dílně Chrise Bengla, který je vrchním designérem BMW. Tehdy se ale nezdála příliš užitečná, a tak ji výrobce poslal k ledu. Součást konceptu GINA vychází z tradičních spoilerů, jejichž tvar je stále stejný – k vidění jsou zejména u závodních vozů, případně u luxusnějších jako je právě BMW nebo Mercedes – kde fungují perfektně. I přes veškerý vývoj se ale zdálo, že nic lepšího vymyslet nelze.

Zdroj fotografie: BMW

Koncem roku 2020 si ale BMW vzpomnělo na svůj někdejší koncept proměnlivého spoileru, jehož tvar mění počítač v závislosti na rychlosti auta. Z náčrtů je patrné, že může být vysunutý zcela, částečně, nebo také vůbec, a celkem by měl mít tři úrovně. O kolik bude aerodynamika zlepšena, zatím automobilka nepotvrdila – nejdříve je nutné provést testování na novějších vozech. To by mělo prozradit také procento ušetřeného paliva.

Zdroj fotografie: BMW

Tvar spoileru bude udržován i bez PC

Ačkoliv bude mít počítač na starosti řízení změny tvaru, dokáže se kapota po nějaké vrátit do požadované polohy i bez něj. Zasluhuje se o to speciální slitina, která nevyžaduje žádné mechanické části jako jsou klouby nebo ložiska, BMW tím chce dosáhnout univerzálního využití při co nejmenších nákladech na výrobu, ačkoliv cenu takového mechanismu zatím nesdělilo.

Zdroj fotografie: BMW

Proměnlivý spoiler není jedinou změnou

V patentové žádosti BMW neuvádí pouze zmíněný „kapotní systém“, ale rozšiřuje ho na celkové zlepšení aerodynamiky. Z přední části vozu tak odstraňuje vše, co zabraňuje volnému klouzání větru a vytváří nějaký odpor. Jedná se například o odstranění stěračů z čelního skla (budou integrovány v kapotě) nebo zbytečných záhybů.

149 lidí právě čte
Zobrazit další články
Co si myslíte o článku?
5/5 (81%) 207 hlasů
Nahlásit chybu